2012-08-08, 13:43
Medlem
Enhetscirkelns avatar
Jag rycker in den 20e men har fortfarande inte fått hem något informationsblad innehållande packningslista och övrig info. Ringde kontakt på fm idag och sa det, snubben sa att jag skulle ringa förbandet som jag ska genomföra utbildningen på, vilket jag gjorde men ingen svarade. Komtakten för fm sa dock att det viktigaste var att jag hade med legitimation, antagningsbesked, hygienartiklar och eventuellt träningsskor. Är det något annat matnyttigt som står på informationsbladet eller klarar jag mig med dessa uppgifter? Har redan koll på när och var det är inskrivning då jag har en bekant so
genomför utbildningen på samma förband och period.
2012-08-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enhetscirkeln
Jag rycker in den 20e men har fortfarande inte fått hem något informationsblad innehållande packningslista och övrig info. Ringde kontakt på fm idag och sa det, snubben sa att jag skulle ringa förbandet som jag ska genomföra utbildningen på, vilket jag gjorde men ingen svarade. Komtakten för fm sa dock att det viktigaste var att jag hade med legitimation, antagningsbesked, hygienartiklar och eventuellt träningsskor. Är det något annat matnyttigt som står på informationsbladet eller klarar jag mig med dessa uppgifter? Har redan koll på när och var det är inskrivning då jag har en bekant so
genomför utbildningen på samma förband och period.

Då vet du det viktiga. Blir ingen permis första helgen (antar att det gäller alla som går gmu). Resten var mest ett välkomnande "Detta kommer bli nåt du kommer komma ihåg för resten av ditt liv blablablabla".

Just ja, "Närmsta anhörig/inställningsrapport" följde med brevet. Där du ska skriva två av dina närmsta anhöriga. Det skulle tas med vid inryckning. Men det får du väl ordna på plats istället, har svårt att tro att det skulle vara något provlem
Senast redigerad av kallepnken 2012-08-08 kl. 13:58.
2012-08-08, 19:29
Medlem
Jag undrar om någon som har gjort GMU-hv kan svara på denna fråga, använder man AK5C eller AK4B under utbildningen? AK4B ser ju ganska opraktisk ut att springa med etc..
2012-08-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmastarn
Jag undrar om någon som har gjort GMU-hv kan svara på denna fråga, använder man AK5C eller AK4B under utbildningen? AK4B ser ju ganska opraktisk ut att springa med etc..

Jag gjorde inte GMU som HV men våran systerpluton var en hv-pluton och de körde med AK5C. Mot slutet av utbildningen fick vi alla testa AK4B och det var en härlig kontrast gentemot AK5C faktiskt :P

Vågar påstå att alla rekryter tränar med AK5C, oavsett framtida befattning.
2012-08-08, 22:20
Medlem
Dum fråga kanske men...

Under "Förband som anställer efter GMU" står det bara information i stil med...

"Livgardet: Strid, logistik, ledning"
"Trängregementet: Logistik, ledning"
osv.

Inte särskilt detaljerat m.a.o...

Står det så när man ansöker också? Eller står det exempelvis "Logistik - sjukvård"? Det är ju trots allt stor skillnad på förare, kock och sjukvårdare, som alla ingår i "logistik". Jag vet att GMU är lika för alla men man vill ju ha en plats reserverad för "rätt" befattning så att säga. Har ingen större lust att jobba som kock när jag egentligen ville bli sjukvårdare, t.ex.

Hoppas ni förstår min fråga.

Edit: En fråga till. Enligt FM:s hemsida ligger sjukvårdare inom flygvapnet under "Logistik gruppbefäl" men inte under "Logistik". Måste man vara gruppbefäl för att vara sjukvårdare inom flygvapnet?! Låter konstigt...
Senast redigerad av Updog 2012-08-08 kl. 22:32.
2012-08-08, 23:06
Medlem
Hej

Jag har kommit in som bevakningssoldat och kommer därmed uppenbarligen att bevaka saker.
Hur är själva arbetsuppgiften? Är det en dålig sysselsättning/rank/whatever?
2012-08-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yard
Hej

Jag har kommit in som bevakningssoldat och kommer därmed uppenbarligen att bevaka saker.
Hur är själva arbetsuppgiften? Är det en dålig sysselsättning/rank/whatever?

hemvärnet är det. SÅ du kommer inte få åka iväg till afghanistan eller liknande, utan du stannar här i sverige, hjälper till att bevara sveriges fred, leta efter vilsna personer, hjälpa till vid översvämningar å liknande saker. OM ja fattat rätt.
2012-08-09, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
hemvärnet är det. SÅ du kommer inte få åka iväg till afghanistan eller liknande, utan du stannar här i sverige, hjälper till att bevara sveriges fred, leta efter vilsna personer, hjälpa till vid översvämningar å liknande saker. OM ja fattat rätt.
Okej! Det stämmer nog, min yrkesvägledare sa "det enda vi kan erbjuda dig är en plats i hemvärnet" (pga att jag har glasögon :EE).

Tack

EDIT: Ville bara få lite mer kött på benen då jag inte är helt insatt i hela situationen.
2012-08-09, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updog
Står det så när man ansöker också? Eller står det exempelvis "Logistik - sjukvård"? Det är ju trots allt stor skillnad på förare, kock och sjukvårdare, som alla ingår i "logistik". Jag vet att GMU är lika för alla men man vill ju ha en plats reserverad för "rätt" befattning så att säga. Har ingen större lust att jobba som kock när jag egentligen ville bli sjukvårdare, t.ex.

Edit: En fråga till. Enligt FM:s hemsida ligger sjukvårdare inom flygvapnet under "Logistik gruppbefäl" men inte under "Logistik". Måste man vara gruppbefäl för att vara sjukvårdare inom flygvapnet?! Låter konstigt...

Står bara "logistik" när du söker. Om du ska skala potatis eller plåstra om skallskador avgörs under GMUn.

Ang. sjukvårdare inom flygvapnet, så har jag ingen aning om vad som gäller.
2012-08-09, 13:37
Medlem
mejds avatar
Gjorde precis rekryttestet, någon som vet den ungefära tiden på att få svar?
2012-08-09, 14:16
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yard
Okej! Det stämmer nog, min yrkesvägledare sa "det enda vi kan erbjuda dig är en plats i hemvärnet" (pga att jag har glasögon :EE).

Så du kan inte göra GMU och tjänstgöra i armen/flygvapnet/marinen om du har glasögon?
2012-08-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mejd
Gjorde precis rekryttestet, någon som vet den ungefära tiden på att få svar?
Jag mejlade rekryteringsmyndigheten idag med samma fråga, och fick svaret att rekryttesten är öppna till och med den 18/9. Där efter så väljer dom ut vilka som ska antagningspröva den 20/9, så någon gång därefter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in