2012-11-08, 13:49
Medlem
Giygass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Trampa på för allt vad du har, ta gärna koffein eller någon koffeindricka en stund innan och ha lite saft att dricka efteråt. Det kommer bli tungt.

Styrketestet får du ett provlyft, ta inte i där utan bara dra försiktigt upp stången och känn på hur rörelsen ska utföras. När det väl gäller ställer du dig i marklyftsställning och drar för allt vad du har, hela vägen upp till näsan, det är bara att dra och dra och dra hur tungt det än är. Kräv att få andas 1-2 minuter även om sjuksystern stressar dig, du har rätt till det.

Psykologen kommer ställa alla möjliga idiotiska frågor, du kan aldrig vara väl förberedd.

Okej.. så man måste maxa hela tiden då för att ha en chans? Jag väger inte så mycket. Borde inte det göra cykeltestet enklare? Samt styrketestet?
2012-11-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giygas
Okej.. så man måste maxa hela tiden då för att ha en chans? Jag väger inte så mycket. Borde inte det göra cykeltestet enklare? Samt styrketestet?

Varför ska ditt styrketest bli enklare? Är du inte tillräckligt stark drar du inte en 9:a. Tränar du marklyft och knäböj kommer du förstå principen. Det är en frivändning fast där stången sitter fast i vajrar. Cykeltestet påstås vara lättare för de som väger mindre. Sluta oroa dig, ge allt vad du har bara.
2012-11-08, 14:53
Medlem
Giygass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Varför ska ditt styrketest bli enklare? Är du inte tillräckligt stark drar du inte en 9:a. Tränar du marklyft och knäböj kommer du förstå principen. Det är en frivändning fast där stången sitter fast i vajrar. Cykeltestet påstås vara lättare för de som väger mindre. Sluta oroa dig, ge allt vad du har bara.

Känns ju logiskt för mig bara att din kroppsvikt borde spela roll. Det är ju mycket enklare för en på 100kg att lyfta än en som väger 70kg. Om båda är hyfsat tränade. Vi får väl se hur det går...

Är orolig som tusan.
2012-11-08, 16:27
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giygas
Känns ju logiskt för mig bara att din kroppsvikt borde spela roll. Det är ju mycket enklare för en på 100kg att lyfta än en som väger 70kg. Om båda är hyfsat tränade. Vi får väl se hur det går...

Är orolig som tusan.

Tänk dig en verklig situation där din kamrat ligger skadad och du inte orkar dra honom i säkerhet. Han blir ju inte lättare bara för att du väger 70 istället för 100 eller hur? Vad det gäller styrkan så är det 2 lyft man ska göra och de tar sedan medelvärdet på dina lyft. Du får väl göra ett provlyft innan om du inte förstår principen.

Det stämmer att cykeln kommer vara lättare för dig som väger 70 och inte 100kg. Den kommer dock vara tillräckligt jobbig ändå. Jag kan lova dig att det inte är konditionen som kommer avgöra vilket resultat du får utan det är hur bra du hanterar mjölksyra i benen samt din inställning.

Vad det gäller psykologen ska man såklart vara ärlig men om det är något som inte påverkar dig nu så skulle inte jag nämna det. De hinner inte sitta och göra någon vidare djupgående analys utan snappar upp det man säger och verkligen hänger fast vid det. Jasså din far var alkolist osv... Du ska vara så ärlig som möjligt men inte mer än nödvändigt

Lycka till.
2012-11-08, 20:07
Medlem
Vad är flottans svar på Fjälljägarna? Är det kustjägarna eller är det Amfibiekåren för som jag förstod det är båda elitförband?? Skriv gärna skillnaderna! väldigt intresserad!
2012-11-08, 20:23
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twtm
Vad är flottans svar på Fjälljägarna? Är det kustjägarna eller är det Amfibiekåren för som jag förstod det är båda elitförband?? Skriv gärna skillnaderna! väldigt intresserad!
Värt att tänka på för att undvika förvirring så är kj en del av amfibiekåren och inte flottan. Flottan är en del av marinen och håller till på havet, amfibiekåren håller till kustnära.

På den gamla onda tiden var dock kj i flottan.

Det är hopplöst att försöka att jämföra olika utbildningar, sök det som du tycker verkar intressant.
2012-11-08, 20:44
Medlem
mpms00s avatar
Citat:

Marinens svar på Jägare är röjdykare (?)
2012-11-08, 21:01
Medlem
Okej, tack för svaren!
2012-11-08, 21:26
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Okej, tack för svaren!

http://www.forsvarsmakten.se/templates/Mil_ProfessionListPage.aspx?id=17678

Bläddra ner på denna sida så kan du läsa om de olika befattningarna.
2012-11-09, 00:29
Medlem
wohoftws avatar
Frågan kanske inte riktigt passar in här egentligen, men folket som skriver här regelbundet har säkert koll ändå. Jag ska på testdag på P4 om ett par veckor. Jag har kollat på kartor på eniro, och regementet verkar ligga på gångavstånd från tågstationen, stämmer detta? Alternativt om någon skulle kunna hjälpa mig med vilken buss etc. man ska ta. Jag har försökt googla men till ingen hjälp. Om någon kunde hjälpa mig vore det guld
2012-11-09, 11:04
Medlem
Jag fick 1,0 vänster och 0,8 höger på syntestet. Polaren säger att jag kommer tilldelas glasögon i armén men jag känner inte att jag behöver det. Stämmer det påståendet?

Där jag laserkorrigerade ögonen sa dom att jag hade 1,5 och 1,25 på mina ögon vilket är mer än bra.

Jag vet inte om jag blev lurad på Memira eller om jag var väldigt trött när jag gjorde syntestet men nåt lurt äre!:
2012-11-09, 11:55
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wohoftw
Frågan kanske inte riktigt passar in här egentligen, men folket som skriver här regelbundet har säkert koll ändå. Jag ska på testdag på P4 om ett par veckor. Jag har kollat på kartor på eniro, och regementet verkar ligga på gångavstånd från tågstationen, stämmer detta? Alternativt om någon skulle kunna hjälpa mig med vilken buss etc. man ska ta. Jag har försökt googla men till ingen hjälp. Om någon kunde hjälpa mig vore det guld
Jepp, det är gångavstånd.
Kommer du från GBG-hållet är du förtänksam och har observerat militära fordon strax innan tåget stannar, kliver av tåget och tar vänster. Du skall sedan gå under järnvägen och ta höger för att komma till vakten P4.
Vakten till vänster är T2.

Kommer du från annat håll anpassar du verksamheten mot ovanstående.

Bra svar om röjdykarna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in