2012-06-26, 15:47
Medlem
Hallå, tänkte höra om någon här vet hur länge mönstringen pågår? Ska bara där kl 7
Mvh !
2012-06-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpledeath
Om du i princip ser perfekt med linser så får du ett B på synen vilket ger dig behörighet att söka markstrid. Dom testar även ditt färgseende så har du problem med vissa färger så får du garanterat ett C. Jag hade ett fel på färgseendet och tilldelades ett C, är närsynt f.ö.

Jo ser väldigt bra med linser, skulle våga påstå att jag ser perfekt med linser. Tack för info, har alltid varit rädd att min syn ska slopa mina chanser att få göra GMU på någon tjänst jag är intresserad av.
Senast redigerad av danne.lindkvist 2012-06-26 kl. 16:21.
2012-06-26, 17:27
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Om du i princip ser perfekt med linser så får du ett B på synen vilket ger dig behörighet att söka markstrid. Dom testar även ditt färgseende så har du problem med vissa färger så får du garanterat ett C. Jag hade ett fel på färgseendet och tilldelades ett C, är närsynt f.ö.

Vad skulle ett A på syn och hörsel öppna för möjligheter?
2012-06-26, 19:39
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad skulle ett A på syn och hörsel öppna för möjligheter?

Det är väll ganska solklart att toppbetyg på hörsel/syn ger dig valmöjlighet till alla tjänster som finns att söka, om dina testresultat på de andra momenten också tillåter det dvs
2012-06-26, 19:45
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Det är väll ganska solklart att toppbetyg på hörsel/syn ger dig valmöjlighet till alla tjänster som finns att söka, om dina testresultat på de andra momenten också tillåter det dvs

Intrycket jag får på detta forum och mina bekanta är att Jägare i alla former ligger i toppen på näringskedjan.
2012-06-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Färgseendet och syn är två olika saker. Jag är färgblind men fick Syn A!

Intressant.. när jag satt hos läkaren som sammanfattade alla mina resultat så sa hon att min syn föll på att jag hade ett fel på färgseendet. Men det kanske är så att det är enklare att man får ett C om man har ett synfel. Eller så var den som testa min syn bara en riktig j*vla... ja ni fattar.
2012-06-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theducks
Hallå, tänkte höra om någon här vet hur länge mönstringen pågår? Ska bara där kl 7
Mvh !

Flyter allt på som det ska så är du klar samma dag. Men ta med prylar för att klara en natt ifall det skulle strula.
2012-06-26, 20:16
Medlem
Citat:
Intressant.. när jag satt hos läkaren som sammanfattade alla mina resultat så sa hon att min syn föll på att jag hade ett fel på färgseendet. Men det kanske är så att det är enklare att man får ett C om man har ett synfel. Eller så var den som testa min syn bara en riktig j*vla... ja ni fattar.
Ja det låter lite konstigt...

Minimikraven för befattning som markstridssoldat är följande:

Generell begåvning: 4
Psykisk funktionsförmåga: 5
Längdmax: 8
Längdmin: 2
Muskelkapacitet: 4
Fysisk arbetsförmåga: 6
Synkapacitet: B
Färgseende: 1
Hörselkapacitet: A
Tjänstbarhet: B

(Från rekryteringsmyndigheten)

För kollar man på kraven här så står syn och färgseende i två olika paragrafer och det borde det inte göra om färgseende styr synen...
Jag själv hade bara ett rätt på den förbaskade färgtavlan men fick ändå A.

Sen har jag hört att jägare får ha defekt färgseende men måste ha A i syn....
2012-06-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Ja det låter lite konstigt...

Minimikraven för befattning som markstridssoldat är följande:

Generell begåvning: 4
Psykisk funktionsförmåga: 5
Längdmax: 8
Längdmin: 2
Muskelkapacitet: 4
Fysisk arbetsförmåga: 6
Synkapacitet: B
Färgseende: 1
Hörselkapacitet: A
Tjänstbarhet: B

(Från rekryteringsmyndigheten)

För kollar man på kraven här så står syn och färgseende i två olika paragrafer och det borde det inte göra om färgseende styr synen...
Jag själv hade bara ett rätt på den förbaskade färgtavlan men fick ändå A.

Sen har jag hört att jägare får ha defekt färgseende men måste ha A i syn....

Jag måste göra en dubbelkoll och se om vad det stod på färgseendet men jag kan nästan svära på allt jag äger att jag har "Färgseende: 1". Syn B tilldelas man om man ser perfekt med linser/glasögon, vilket jag gör (fick 1.0 på vardera öga). Jag kanske borde ringa och kolla upp det här.
2012-06-26, 20:42
Medlem
Citat:
Jag måste göra en dubbelkoll och se om vad det stod på färgseendet men jag kan nästan svära på allt jag äger att jag har "Färgseende: 1". Syn B tilldelas man om man ser perfekt med linser/glasögon, vilket jag gör (fick 1.0 på vardera öga). Jag kanske borde ringa och kolla upp det här.
Ja, om du ringer får du gärna posta vad du fick reda på här!
2012-06-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Är allergisk mot följande:
- Jordnötter (allvarlig)
- Soja och baljväxter (linser, ärtor, bönor osv)
- Nötter
- Pälsdjur
- Pollen

Har dessutom nedsatt syn på höger öga. Annars är jag fullt frisk i båda huvud och kropp.

Bör jag ge upp alla mina framtida planer om en karriär inom FM som tolk? Har jag någon chans att ens få komma till testerna?

Absolut inte, vad jag har förstått är det svårt att få elever till tolkskolan.

Jag skulle vända mig till försvarets yrkesvägledare.
2012-06-26, 21:37
Medlem
woords avatar
Om jag som bor i Stockholm hamnar i Boden, kommer jag få flyga hem vid permissionstillfällena eller får man åka med det billigaste alternativet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in