2012-06-24, 23:01
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gafflad
är bevakningssoldat roligt? jag har valt 1: Gotland bevaknings soldag 2: berga 3: markstird livgardet
GMU:n är samma för alla men att jobba som bevakning har jag ingen aning om hur "kul" det är.

Förövrigt, fick man göra tre val?
2012-06-25, 15:55
Medlem
Hej, postar här då tråden om mönstringsresultaten ska handla om resultaten och inget annat.

Hur tränade ni inför GMU? Själv har jag kört styrketräning i snart ett år och det kommer sammanlagt att bli två år eftersom jag siktar på att mönstra nästa år efter studenten. Konditionen är något som jag byggt under en lång tid men man kan gott säga att den allvarliga satsningen börjar nu.

Jag undrar också lite om vilka tester det är man får göra? Sitter långt ute på landsbygden så har tyvärr ingen möjlighet att kolla youtube klipp eller så. Ni får be om ursäkt ifall jag ställer den eviga frågan.

Sen har jag också väldigt dålig syn (använder linser för övrigt) så jag antar att möjligheten att bli jägare också är i princip förlorad? Förstår att det krävs rätt så mycket blod, svett och tårar för att ens ha en chans att bli jägare.

Tack för mig.

/Danne.
2012-06-25, 19:18
Medlem
Frodoes avatar
danne.lindkvist

Styrketestet är ett "marklyft" du ska göra på en s.k isokai maskin. Marklyftetet fungerar så att du tar av dig skorna och ställer dig på en stor våg. Från ca 3-4 dm höjd skall du dra upp en stång till höjd med hakan. Stången är monterad på bägge sidor i två vajrar. Det som mäts är inte hur hårt du drar i stången, utan hur stor vikt du pressar ner i vågen med din kropp (vilket i princip är detsamma). Träna marklyft och benböj för detta, samt drag upp till hakan.

Konditionstestet funkar som så att man cyklar, det är egentligen inte så mycket kondition, utan mest mjölksyretålighet. Först ca 5 minuter upvärmning, sedan ökar motståndet regelbundet. Om du har testcyckel hemma så kör det som sker på mönstringen så kroppen vänjer sig, dvs 4-6 min uppvärmning och öka regelbundet motståndet, så att du inte pallar mer efter 15-20 min. Lite intevaller kan du också köra. Man blir tvungen att cykla längre ju tyngre man är.

edit: Resten av testerna kan du inte förbereda dig så mycket för.
2012-06-25, 20:54
Medlem
Efter man gjort GMUn och blivit anställd som exempelvis soldat; finns det då någon minimitid hemma i Sverige innan man får åka på sin första mission? Eller kan man bli ivägskickad redan inom ett år efter påbörjad anställning?
2012-06-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Tror inte sms:er kommer så mycket tidigare än 18 juli heller. Antagningsprövningen håller på fram till slutet av juni o efter det börjar nomineringarna. Sen ska det skickas in registerkontroll på alla antagna/reserver o svaret på den ska komma. Efter det skickas brev/sms ut.
Efter 10'de Juli skulle jag få svar. Kan mycket möjligt vara så att SMS'et rullar in den 18 iofs.. Den som lever får se!
2012-06-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frodoe
text

tackar för den nyttiga infon!
2012-06-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yard
Efter 10'de Juli skulle jag få svar. Kan mycket möjligt vara så att SMS'et rullar in den 18 iofs.. Den som lever får se!

Har dom lovat det så stämmer det säkert Det är här jag fått den 18:e ifrån: http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
2012-06-25, 23:32
Medlem
maenskligs avatar
Är allergisk mot följande:
- Jordnötter (allvarlig)
- Soja och baljväxter (linser, ärtor, bönor osv)
- Nötter
- Pälsdjur
- Pollen

Har dessutom nedsatt syn på höger öga. Annars är jag fullt frisk i båda huvud och kropp.

Bör jag ge upp alla mina framtida planer om en karriär inom FM som tolk? Har jag någon chans att ens få komma till testerna?
2012-06-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne.lindkvist
Sen har jag också väldigt dålig syn (använder linser för övrigt) så jag antar att möjligheten att bli jägare också är i princip förlorad? Förstår att det krävs rätt så mycket blod, svett och tårar för att ens ha en chans att bli jägare.

Tack för mig.

/Danne.

Om du i princip ser perfekt med linser så får du ett B på synen vilket ger dig behörighet att söka markstrid. Dom testar även ditt färgseende så har du problem med vissa färger så får du garanterat ett C. Jag hade ett fel på färgseendet och tilldelades ett C, är närsynt f.ö.
2012-06-25, 23:58
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpledeath
Om du i princip ser perfekt med linser så får du ett B på synen vilket ger dig behörighet att söka markstrid. Dom testar även ditt färgseende så har du problem med vissa färger så får du garanterat ett C. Jag hade ett fel på färgseendet och tilldelades ett C, är närsynt f.ö.

Det finns personer som fått anställning på AJB som jägarsoldat trots färgblindhet, då första vändan GSS/K rekryterades. Hur rekryteringsmyndigheten ser på det hela vet jag dock inte.

/Ironghost
2012-06-26, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Det finns personer som fått anställning på AJB som jägarsoldat trots färgblindhet, då första vändan GSS/K rekryterades. Hur rekryteringsmyndigheten ser på det hela vet jag dock inte.

/Ironghost

RM betygsätter i alla fall personer med närsynthet och en gnutta färgblindhet till ett C, det går inte att komma ifrån. Vad FM senare gör är deras ensak, men som sagt så är det positivt om man kan få bli jägare eller skyttesoldat trots ett syn C i bagaget. Det är min enda räddning. Om jag inte gör en laseroperation d.v.s.
2012-06-26, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpledeath
Färgseendet och syn är två olika saker. Jag är färgblind men fick Syn A!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in