2012-06-26, 22:09
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
Absolut inte, vad jag har förstått är det svårt att få elever till tolkskolan.

Jag skulle vända mig till försvarets yrkesvägledare.
Oj, det här svaret kom lite som en överraskning. Jag hade nästan gett upp helt... Du vet möjligtvis inte varför det varit svårt att få elever dit?

Jag tog kontakt med någon ansvarig för utbildning och antagning vid TolkS, men han hänvisade mig vidare till Rekryteringsmyndigheten (liknande fråga som jag precis ställde) - är det dit jag ska vända mig?
2012-06-26, 22:36
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Om jag som bor i Stockholm hamnar i Boden, kommer jag få flyga hem vid permissionstillfällena eller får man åka med det billigaste alternativet?

det blir tåg sökt till boden? in that case kanske ses där ;-)
2012-06-26, 22:49
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Oj, det här svaret kom lite som en överraskning. Jag hade nästan gett upp helt... Du vet möjligtvis inte varför det varit svårt att få elever dit?

Jag tog kontakt med någon ansvarig för utbildning och antagning vid TolkS, men han hänvisade mig vidare till Rekryteringsmyndigheten (liknande fråga som jag precis ställde) - är det dit jag ska vända mig?

Svaret är att de inte tar in på tolkområdet (än).

Behovslistan för FM finns på:

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

"Förband som anställer..." där ska du kolla.
2012-06-27, 13:07
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Svaret är att de inte tar in på tolkområdet (än).

Behovslistan för FM finns på:

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

"Förband som anställer..." där ska du kolla.
Det är inte hela sanningen utan som min YV sa det sökte TolkS lämpliga elever året om. Och när de väl hittade ett visst antal lämpliga kandidater så fick de göra testerna och de som klara av testerna fick påbörja utbildningen.

Så säg till din YV att du är intresserade av gå på TolkS och så gör han en anteckning om detta.
2012-06-27, 19:42
Medlem
Gjorde tester idag, har blivit preliminär antagen till ledning soldat och som andra val valde jag hemvärn bara för att. Nu undrar jag vad dem större skillnaderna är på dessa utbildningar i GMU? Är dem typ samma?
2012-06-27, 21:59
Bannlyst
Ska mönstra om några dagar och har lite hål i mitt CV sedan jag tog studenten (är 92:a) och var arbetslös ett tag efter studenten tills jag fick ett deltidsjobb för några månader sedan.

Hur reagerar psykologen på att man har ett hål i CV:t? Ska man säga till dem/skriva i CV:t att man varit och rest?
2012-06-27, 22:43
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubunto
Ska mönstra om några dagar och har lite hål i mitt CV sedan jag tog studenten (är 92:a) och var arbetslös ett tag efter studenten tills jag fick ett deltidsjobb för några månader sedan.

Hur reagerar psykologen på att man har ett hål i CV:t? Ska man säga till dem/skriva i CV:t att man varit och rest?

Jag skulle säga att du var på långresa, du kanske besökte dina kusiner på Nya Zeeland. Hur ska h*n kolla att det stämmer?

//Woord
2012-06-27, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Jag skulle säga att du var på långresa, du kanske besökte dina kusiner på Nya Zeeland. Hur ska h*n kolla att det stämmer?

//Woord
Så man kan ljuga om massvis med saker i CV:t utan att psykologen kan kolla det?
2012-06-27, 23:21
Medlem
woords avatar
Citat:

Hon jag hade frågade om det som stod och sen berättade jag lite om varje punkt, hon frågade om mina tidigare arbetsgivare skulle kunna lämna referenser om jag sökte ett nytt jobb och när jag sa ja så svarade hon bara "jahapp".

//Woord
2012-06-28, 00:16
Medlem
Citat:

Underskatta inte psykologen! Du kan ljuga om vad som helst i CV:t o psykologen kommer såklart inte kolla upp det. Kanske passerar det utan en enda fråga. Men han/hon kanske kommer ställa detaljerade frågor om vissa saker i CV:t o ger inte du tillfredsställande svar kommer en skicklig psykolog ställa frågor som gör att du lindar in dig i din lögn. Så se till att ha en bra story. Hälsade du på kusinerna i Australien. Vilken stad bodde dom i? Vilken del av Sydney bodde dom i? Psykologen jag hade frågade väldigt detaljerat om mitt arbete i Norge o nu hade jag varit där så det var inga konstigheter. Hade jag inte varit där hade hon pickat håll på den lögnen på under 1 minut.
2012-06-28, 11:13
Bannlyst
Tja guys, Boden den 24 September, träffas vi där?
2012-06-28, 12:31
Medlem
Tjenare, då sitter man på tåget hem med en bruten själ.. Man torskade ju inskrivnings provet (3) jag undrar om jag är dum i huvet som inte kunde dom svenska orden eller se om tärningarna var lika osv.. Men jag vet att jag kommer ansöka igen och till dess ska jag börja roa mig med korsord osv, kan någon här ge några tips på vad som är bra att träna på så jag kanske får bättre än en 3a nästa gång??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in