2012-02-13, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Om du vill bli officer som du skrev tidigare ska du ju inte söka GMU-Hv. GMU-Hv söker man ju bara om man ska gå med i hemvärnet..
För att? GMU HV ska ju leda till samma behörighet som andra GMU!!
2012-02-13, 07:32
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman

Du gör det för att du tror det blir enklare va?
2012-02-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Du gör det för att du tror det blir enklare va?
För att det blir lättare att komma in, ja. Jag är inte opassande att jobba i FM - tvätom! - men jag har haft ryggskott, vilket gör mig icke-konkurrenskraftig på grund av låg tjänstbarhet (D) på grund av ett gammalt ryggskott för några år sedan. Jag vill komma runt detta.
2012-02-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman

Du har ju redan fått svar tidigare. Helt otrolig...

GMU är LIKADAN överallt, men som många redan påpekat så finns det ju en anledning till den här konkurrensen du försöker undgå. När du får en plats på GMU så har du konkurrerat till dig en preliminär befattning, dvs. du får anställning efter GMU om du har godkända resultat.

Gör du GMU mot Hv så konkurrerar du om en plats där och förväntas således fortsätta "jobba" där de övningsdygn per år de har. Du KAN söka en annan befattning på ett annat regemente om du vill efter GMU, men då konkurrerar du mot andra GMU'are och gamla vpl. om de platser som finns.

Vill du dessutom gå mot officer så är det kört för din del om du söker GMU nu och vill in senare i början på nästa år de utbildningarna startar. Iaf om det ser ut som för pilotutbildningarna nu (som är officersprogram). Där går FM miste om en massa GMU'are som inte kan konkurrera sig in, trots att de kanske är lämpliga. Detta kan komma att ändras i år fick jag höra.

Och så en fråga: Varför vill du in som officer utan att ha tjänstgjort innan och skaffat dig en uppfattning om själva yrket? Du lär ju vara måttligt populär när du kommer ut helt jävla färsk och ska leda andra som varit med ett tag.
2012-02-13, 10:46
Medlem
Ingen här som har fått brev där det står att dom inte blivit antagna än?
2012-02-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Ingen här som har fått brev där det står att dom inte blivit antagna än?

Enligt min YV ska det vara bestämt runt den 22.a, så besked kommer runt då.
2012-02-13, 16:55
Medlem
Murray.The.Skulls avatar
Hur lång tid tar det från att man fyllt i testet på webben tills man vet om man blir kallad att mönstra? Finns det något speciellt datum dem ger ut för alla eller är det olika lång tid isf ungefär hur lång? thx för svar.
2012-02-13, 16:59
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Grundläggande militär utbildning augusti/september 2012 (GMU 4-5)
Utbildningen startar 20 augusti och 24 september 2012.
Ansökan öppnar den 6 februari 2012 och du kan ansöka till och med den 25 mars 2012.
Rekryttesten är öppen från och med den 6 februari till och med den 9 april.
Vi skickar ut kallelser till test med början den 20 april. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.
Antagningsprövningen genomförs från och med den 2 maj till och med den 29 juni.
Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 18 juli. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.

http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
2012-02-13, 20:37
Bannlyst
Har ansökt till GMU kommande period, hur svårt är det egentligen att bli antagen? Har inte den bästa konditionen, är däremot vältränad och över 190. Stor konkurrens?
2012-02-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubunto
Har ansökt till GMU kommande period, hur svårt är det egentligen att bli antagen? Har inte den bästa konditionen, är däremot vältränad och över 190. Stor konkurrens?

Det är mycket svårt att säga hur stor konkurrensen kommer att vara då ingen vet hur många som sökt eller hur stort behov de har.

Du kan kolla följande för att få en uppfattning:
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Antagna-till-GMU/

Som du ser var det många sökande till just omgång 3/4, förmodligen pga. det är efter sommaren då en årskull nyss tagit sin gymnasiala examen. Det mesta talar för att det kommer vara ungefär liknande siffror inför kommande omgång.

Du ska ha bra fysik, vara frisk och hälsosam, kunna tänka logiskt och leva ett sunt liv med sunda värderingar. Då har du stora chanser att ta dig in på det du vill. Om du däremot inte skrapar ihop bra testvärden kan du söka taktiskt på en utbildningsplats där få sökt, allt för att öka dina chanser.

Men ju mer kräsen du är, desto svårare är det att ta sig in.
Senast redigerad av nisseg1 2012-02-13 kl. 20:51.
2012-02-13, 23:16
Medlem
Har nu tänkt söka 4 & 5. Är bara lite fundersam kring alla olika förband.

Jag vill helst ha det tufft fysiskt, både under men även efter GMU. Hur ter sig P 4 ur den aspekten?
Är det stor könskvotering där? Senare vill man ju känna på det där brödraskapet och inte den politiska korrektheten. Det är just den politiska korrektheten jag vill bortifrån. Dessutom tycker jag det verkar bäst att göra GMU hos ett förband som man sedan vill fortsätta hos.

Att just vara marksoldat är något som intresserar mig, kanske skyttesoldat.

Eftersom jag har -2.75 i syn så antar jag att jägare är uteslutet. Vad mer är uteslutet förutom pilot?

Finns det svar sedan tidigare i den här tråden om det jag dragit upp här så ber jag om ursäkt, det är tyvärr lite för många sidor för att sitta och skumläsa.
2012-02-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroic
Har nu tänkt söka 4 & 5. Är bara lite fundersam kring alla olika förband.

Jag vill helst ha det tufft fysiskt, både under men även efter GMU. Hur ter sig P 4 ur den aspekten?
Är det stor könskvotering där? Senare vill man ju känna på det där brödraskapet och inte den politiska korrektheten. Det är just den politiska korrektheten jag vill bortifrån. Dessutom tycker jag det verkar bäst att göra GMU hos ett förband som man sedan vill fortsätta hos.

Att just vara marksoldat är något som intresserar mig, kanske skyttesoldat.

Eftersom jag har -2.75 i syn så antar jag att jägare är uteslutet. Vad mer är uteslutet förutom pilot?

Finns det svar sedan tidigare i den här tråden om det jag dragit upp här så ber jag om ursäkt, det är tyvärr lite för många sidor för att sitta och skumläsa.

Politiska korrektheten? Om du är ute efter en organisation som är fri där man får tycka, tänka och säga vad man vill så har du kommit fel. FM är genomsyrat av deras värdegrund, följer du inte den har du inte ett jobb. Än värre är det om du säger detta till psykologen, det kommer inte vara populärt.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/uppdrag/Forsvarsmaktens-vardegrund-/

Könskvotering, eller positiv särbehandling som FM kallar det, sker mer eller mindre.
Senast redigerad av nisseg1 2012-02-13 kl. 23:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in