Citat:
Ursprungligen postat av
veactor
Jag tycker det känns som det bara skulle bli jobbigt med endagslinser, hålla på att sätta i nya varje dag, komma ihåg att ta med rätt antal.. palla lägga energi på det när man ligger ute på fält liksom
Jag förstår dom inte hur jag ska göra om jag har linser i och plötsligt måste dra på mig en gasmask? måste jag även gå runt med glasögon i fickan då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kusin
verkar ju inte spela någon roll då man tydligen inte fick ha dom med gasmasken.
jag har fått hem ett papper att jag ska ska ha insatser till både skyddsmask 90 och skyddsglasögon 07 L
Jag förstår dom inte hur jag ska göra om jag har linser i och plötsligt måste dra på mig en gasmask? måste jag även gå runt med glasögon i fickan då?[/quote]
Jag skulle säga att månadslinser som kan sitta i flera dagar är att föredra. De flesta månadslinser som tillverkas idag (enligt min optiker) kan man ha i flera dagar i sträck enligt tillverkarna. Kan vara bra att ha lite ögondroppar med sig bara. När man ligger ute i fält finns det inte alltid möjlighet att ha så rena fingrar att man vill peta sig i ögonen.
När det gäller gasmask: När man övar för att se att gasmasken håller tätt går man in i ett rum med tårgas. Detta för att man ska få känna på hur det sticker i huden, känna lukt, m.m. Vet inte hur många gånger man gör det under GMU, men det lär vara max ett par gånger. Under denna övning får man INTE ha linser i (detta på att tårgas är små kristaller och får man in dem under linsen kan de repa och skada hornhinna). När denna övning görs kommer ni få reda på detta innan så att ingen har linser. Just den dagen får man ha glasögon.
I övrigt när man har skyddsmask är det säkert inga problem med linser (det är bara under tårgasmomentet). I en skarp situation har du 10 sek på dig att få på dig masken, då plockar du ju inte med några linser, då åker masken bara på.