2013-07-22, 11:59
Medlem
Pangaea250s avatar
Fick precis sms om att jag blivit antagen till GMU på FörMedC! Fan vad underbart! Blev lite orolig där ett tag...
2013-07-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Så underbart och vakna upp till smset att man kommer in som mekaniker på k3

Samma här fast Jägarsoldat på k3, kanske syns där
2013-07-22, 12:56
Medlem
Fick idag sms att jag kom in fast jag var 3dje reserv så till er som är reserver är det inte över ännu
2013-07-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veactor
Jag tycker det känns som det bara skulle bli jobbigt med endagslinser, hålla på att sätta i nya varje dag, komma ihåg att ta med rätt antal.. palla lägga energi på det när man ligger ute på fält liksom

Jag förstår dom inte hur jag ska göra om jag har linser i och plötsligt måste dra på mig en gasmask? måste jag även gå runt med glasögon i fickan då?

Citat:
Ursprungligen postat av Kusin
verkar ju inte spela någon roll då man tydligen inte fick ha dom med gasmasken.

jag har fått hem ett papper att jag ska ska ha insatser till både skyddsmask 90 och skyddsglasögon 07 L

Jag förstår dom inte hur jag ska göra om jag har linser i och plötsligt måste dra på mig en gasmask? måste jag även gå runt med glasögon i fickan då?[/quote]

Jag skulle säga att månadslinser som kan sitta i flera dagar är att föredra. De flesta månadslinser som tillverkas idag (enligt min optiker) kan man ha i flera dagar i sträck enligt tillverkarna. Kan vara bra att ha lite ögondroppar med sig bara. När man ligger ute i fält finns det inte alltid möjlighet att ha så rena fingrar att man vill peta sig i ögonen.

När det gäller gasmask: När man övar för att se att gasmasken håller tätt går man in i ett rum med tårgas. Detta för att man ska få känna på hur det sticker i huden, känna lukt, m.m. Vet inte hur många gånger man gör det under GMU, men det lär vara max ett par gånger. Under denna övning får man INTE ha linser i (detta på att tårgas är små kristaller och får man in dem under linsen kan de repa och skada hornhinna). När denna övning görs kommer ni få reda på detta innan så att ingen har linser. Just den dagen får man ha glasögon.

I övrigt när man har skyddsmask är det säkert inga problem med linser (det är bara under tårgasmomentet). I en skarp situation har du 10 sek på dig att få på dig masken, då plockar du ju inte med några linser, då åker masken bara på.
2013-07-22, 16:31
Medlem
Kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Jag förstår dom inte hur jag ska göra om jag har linser i och plötsligt måste dra på mig en gasmask? måste jag även gå runt med glasögon i fickan då?

Jag skulle säga att månadslinser som kan sitta i flera dagar är att föredra. De flesta månadslinser som tillverkas idag (enligt min optiker) kan man ha i flera dagar i sträck enligt tillverkarna. Kan vara bra att ha lite ögondroppar med sig bara. När man ligger ute i fält finns det inte alltid möjlighet att ha så rena fingrar att man vill peta sig i ögonen.

När det gäller gasmask: När man övar för att se att gasmasken håller tätt går man in i ett rum med tårgas. Detta för att man ska få känna på hur det sticker i huden, känna lukt, m.m. Vet inte hur många gånger man gör det under GMU, men det lär vara max ett par gånger. Under denna övning får man INTE ha linser i (detta på att tårgas är små kristaller och får man in dem under linsen kan de repa och skada hornhinna). När denna övning görs kommer ni få reda på detta innan så att ingen har linser. Just den dagen får man ha glasögon.

I övrigt när man har skyddsmask är det säkert inga problem med linser (det är bara under tårgasmomentet). I en skarp situation har du 10 sek på dig att få på dig masken, då plockar du ju inte med några linser, då åker masken bara på.[/quote]

Tack för ett bra svar
2013-07-22, 17:17
Medlem
Callecabos avatar
Jag ska in på Ing2 ledning! Acceptera mig i Facebook gruppen 😙
2013-07-22, 18:58
Medlem
AEtaMyrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Så underbart och vakna upp till smset att man kommer in som mekaniker på k3
Då ses vi där
2013-07-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEtaMyror
Då ses vi där
Sökte du också mekaniker?
2013-07-22, 23:29
Medlem
Socialmoderatens avatar
Hej!

Tänker söka in till GMU omgång 1 nu i Juli/Augusti, har tidigare blivit nekad 4 gånger pga av olovlig körning för fem år sedan. Men den pricken är äntligen borta!

Har alltid varit intresserad av amfibiet, både som amfibiesoldat och som kustjägare. Dock så ser jag att amfibieregementet inte rekryterar efter genomförd GMU omgång 1, menas det då att det inte erbjuder mig tjänst utan att jag istället för söka anställning?

Är det då kanske bättre att vänta och söka till en omgång där de erbjuder anställning efter genomförd GMU istället?
2013-07-22, 23:53
Medlem
Dum fråga kanske, men hur är det med det materiala som man har under utbildningen när utbildningen är klar?

Får man tex kläder eller lämnas precis allt tillbaka om man återgår till det civila?
2013-07-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialmoderaten
Hej!

Tänker söka in till GMU omgång 1 nu i Juli/Augusti, har tidigare blivit nekad 4 gånger pga av olovlig körning för fem år sedan. Men den pricken är äntligen borta!

Har alltid varit intresserad av amfibiet, både som amfibiesoldat och som kustjägare. Dock så ser jag att amfibieregementet inte rekryterar efter genomförd GMU omgång 1, menas det då att det inte erbjuder mig tjänst utan att jag istället för söka anställning?

Är det då kanske bättre att vänta och söka till en omgång där de erbjuder anställning efter genomförd GMU istället?

Du kan söka till Amf efter genomförd GMU när de söker soldater. Vill du vara säker så söker du via en omgång när de utbildar GMU och får en garanterad plats efter godkänd GMU.

Du kan söka till Amf efter genomförd GMU på annan ort när de anställer, men då får du också genomgå deras tester, ev intervju och konkurrera mot andra sökande.
2013-07-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Dum fråga kanske, men hur är det med det materiala som man har under utbildningen när utbildningen är klar?

Får man tex kläder eller lämnas precis allt tillbaka om man återgår till det civila?

Du kvitterar ut i stort sett allt du använder och det ska lämnas tillbaks.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in