2012-05-11, 21:51
Medlem
zyltburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Tjena grabbar!

Jag ryckte in 2:a Maj på K 3 och är hemma över helgen nu.

Om det är någon som har allmänna frågar om GMU så kan jag försöka att svara på dem utifrån första tiden. Jag har som sagt precis börjat, men har fått prova på gruppchefsrollen, haft utvecklingssamtal, hunnit skjuta, vara i fält, haft vissa teorilektioner etc.

Det är en riktig jävla omställning gentemot det civilia livet och vi har redan förlorat ca 10+ på bara 1.5 veckor.

Vilken preliminär befattning har du? Jägare? Vad hade du för resultat på antagningsprövningen? Har ni haft några lediga kvällar? Varför hoppar folk av, är det för jobbigt eller trivs de bara inte?
2012-05-11, 22:17
Medlem
Skriv gärna in era resultat, och vad ni har sökt i denna tråd:

https://www.flashback.org/t1679015
2012-05-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk
Vilken preliminär befattning har du? Jägare? Vad hade du för resultat på antagningsprövningen? Har ni haft några lediga kvällar? Varför hoppar folk av, är det för jobbigt eller trivs de bara inte?

som ja fattat det hoppar folk av för att det inte är vad dom trodde att det skulle vara, mycket grunder fortfarande. jag är på k3 som prel jägare, hade 9 styrka, 9cykel, 7 psykolog, och 6 inskrivnig. Jobbigt, asså det är ju en jätteomställning från det civila, vi har nästan ingen fritid på kvällarna alls och vi kör heldagar men fysiskt, mjah, vill man så klarar man det utan problem än så länge!
2012-05-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk

Preliminär befattning som jägarbefäl, men det säger inget egentligen. Befälen tittar lite extra noga på oss, men alla får bråka om platserna efter GMU. Alla får testa på rollen som logementschef/gruppbefäl. Det handlar om att visa upp egenskaper och det psykologen har att gå på under antagningsprövningen är inte mycket utan endast till för att sålla/placera.

Jag fick: 8 I-prov, 7 Styrka, 8 Cykel, 8 Psyk/8 Lämp, Godkänt jägartest samt Tjänstbarhet A.

Vi har fått sluta 7 som tidigast (igår), annars har det varit 06:00 - 21:00/22:00 alla dagar.

Det är en jävla omställning att påbörja sin GMU gentemot det civila livet. Du har ingen fritid längre, allt går på tid (oftast precis så att du hinner om allt klaffar medans du stressar som fan), det är fysiskt krävande (jag anser mig inte själv som speciellt bra tränad) men det är jobbigast för psyket i och med omställningen (de rippade personerna har motivationsproblem, trots att de lätt klarar av alla fysövningar). Allt ska vara inrättat på plutponsnivå, det räcker alltså inte att gruppen rättar in sina saker EXAKT likadant, utan hela plutonen ska SE och HA sin utrustning EXAKT likadant, annars blir det skit.

Ni som har tänkt göra GMU och får en kallellse, tänk över varför ni gör detta och ta med er det när ni rycker in. Det är JÄVLIGT svårt att ta sig igenom denna utbildning (utifrån vad jag själv fått uppleva under denna korta tid) utan mål eller motivation. Det är inte enbart folk med dålig fys som slutat utan även folk med bra fys. Många förskönar det militära livet och jag tänker inte gå in på det, då jag själv inte är soldat och har nästan hela GMU kvar. Det man måste komma ihåg är dock att detta är en grundutbildning till för att drilla oss, kolla om vi pallar stress, att jobba med lite sömn, kunna passa tider, funka i grupp, kunna gå rätt, hantera vapen etc etc. Det är alltså the most basic of all stuff.

Snacket om att GMU ser exakt likadant överallt är också BS. Det finns strikta utbildningsplaner etc som ska följas och som man måste uppnå som rekryt. Men det går att genomföra GMU med "modifikationer" som de så snällt kallar det för.
2012-05-12, 02:32
Medlem
bananingvars avatar
Äh, GMU är så jävla slappt jämfört med värnplikten. Det ni gör var inget mot det man fick genomlida under värnplikten.
2012-05-12, 08:23
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
Äh, GMU är så jävla slappt jämfört med värnplikten. Det ni gör var inget mot det man fick genomlida under värnplikten.

Hur vet du det? Har du gjort GMU också?
2012-05-12, 11:49
Medlem
VikingPoliss avatar
Tror ni psykologen har tillgång till vad som sades vid min tidigare psykologintervju? Har nämligen mönstrat för 2 år sedan. Eller skriver de inte ner något och gör istället bara en snabb bedömning?

Jävla trist att man har blivit sjuk nu när man skulle mönstra på måndag, blir att ringa in och hoppas på ny tid. Finns det någon här som varit tvungna att fixa ny tid som (inte) fick det?
2012-05-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Tror ni psykologen har tillgång till vad som sades vid min tidigare psykologintervju? Har nämligen mönstrat för 2 år sedan. Eller skriver de inte ner något och gör istället bara en snabb bedömning?

Jävla trist att man har blivit sjuk nu när man skulle mönstra på måndag, blir att ringa in och hoppas på ny tid. Finns det någon här som varit tvungna att fixa ny tid som (inte) fick det?

Ja psykologen har tillgång till det. Hon jag pratade med hade läst igenom förre psykologens anteckningar från när jag mönstrade för 8 årsen.
2012-05-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar

Jag har inte påstått något annat. Notera att jag skriver att jag själv inte anser mig speciellt vältränad.

Befälen säger själva att de inte får köra med oss lika mycket de skulle vilja, även om de kan modifiera utbildningen en aning. Men det är fortfarande frivilligt idag, du msåte motivera dig till att fortsätta de stunder som är jobbiga (vilket det är, pga omställningen). Jag är också övertygad om att VPL var jobbigare, men då var det inte frivilligt heller.
2012-05-12, 17:18
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Hur fungerar marklyftet? Är det en stång man ska lyfta eller bara dra i?

Isokai-lyftet funkar så att du ska dra i en stång upp till hakan från under knähöjd. Träna marklyft, knäböj, ryck upp till hakan.
2012-05-12, 18:47
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Jag har inte påstått något annat. Notera att jag skriver att jag själv inte anser mig speciellt vältränad.

Befälen säger själva att de inte får köra med oss lika mycket de skulle vilja, även om de kan modifiera utbildningen en aning. Men det är fortfarande frivilligt idag, du msåte motivera dig till att fortsätta de stunder som är jobbiga (vilket det är, pga omställningen). Jag är också övertygad om att VPL var jobbigare, men då var det inte frivilligt heller.
Varför skulle det vara mindre jobbigt nu när det frivilligt? Borde ju vara tvärtom kan man tycka.
2012-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Varför skulle det vara mindre jobbigt nu när det frivilligt? Borde ju vara tvärtom kan man tycka.

För att avhoppen hade blivit för stora annars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in