2012-05-09, 18:03
Medlem
Shikakus avatar
Hallå! Ska på antagningsprövning 20 Juni i Stockholm och även om jag börjat träna för ett bra tag sen (lättare styrka och kondition, gått ner 12 kg sen december) så försöker jag träna ännu mer nu.
Nu till min fråga.. Behandlar de tjejer annorlunda eller har vi samma krav som killarna? Tänkte eftersom att det är någon slags kvotering så att bara för att man är tjej så får man komma med.

Är rätt nervös, vill verkligen komma med och bara att jag fick komma på prövningen har gett mig större hopp, så jag hoppas det inte skiter sig på grund av den fysiska delen. Verkar vara den som sätter käppar i hjulet för folk. Men hur hårda krav har de egentligen?
2012-05-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shikaku
Tänkte eftersom att det är någon slags kvotering så att bara för att man är tjej så får man komma med.

I princip är det så, ja.
2012-05-09, 20:04
Medlem
woords avatar
Någon som vet hur resultatet på konditionen beräknas? Har runt 1,5 månader kvar till dagen D och avverkade idag mitt första pass på cykel, 10 km på 17 min 45 s väger 67 kg, vad skulle det resultera i?
2012-05-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shikaku
Hallå! Ska på antagningsprövning 20 Juni i Stockholm och även om jag börjat träna för ett bra tag sen (lättare styrka och kondition, gått ner 12 kg sen december) så försöker jag träna ännu mer nu.
Nu till min fråga.. Behandlar de tjejer annorlunda eller har vi samma krav som killarna? Tänkte eftersom att det är någon slags kvotering så att bara för att man är tjej så får man komma med.

Är rätt nervös, vill verkligen komma med och bara att jag fick komma på prövningen har gett mig större hopp, så jag hoppas det inte skiter sig på grund av den fysiska delen. Verkar vara den som sätter käppar i hjulet för folk. Men hur hårda krav har de egentligen?

Uppfyller du minimikravet för den befattning du sökt så kommer du in. En kille med bättre resultat går inte före i ett sånt läge.
2012-05-09, 20:18
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Någon som vet hur resultatet på konditionen beräknas? Har runt 1,5 månader kvar till dagen D och avverkade idag mitt första pass på cykel, 10 km på 17 min 45 s väger 67 kg, vad skulle det resultera i?
Jag tror det är nästintill omöjligt att svara på din fråga. Jag har cyklat 10 km på 18 minuter och fick en åtta.

Men om jag vore du skulle jag satsa mer på intervallträning ifall du inte redan gör det.
2012-05-09, 20:27
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Jag tror det är nästintill omöjligt att svara på din fråga. Jag har cyklat 10 km på 18 minuter och fick en åtta.

Men om jag vore du skulle jag satsa mer på intervallträning ifall du inte redan gör det.

Okej, har en del löpning i mig men tänkte köra på cykeln nu eftersom man blir bra på det man tränar på.

Hur meriterande är det att man åkt Vasaloppet samt har körkort? Är det värt att nämna? Om ja, vem ska man berätta det för?
2012-05-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Okej, har en del löpning i mig men tänkte köra på cykeln nu eftersom man blir bra på det man tränar på.

Hur meriterande är det att man åkt Vasaloppet samt har körkort? Är det värt att nämna? Om ja, vem ska man berätta det för?

Det tycker jag verkligen! Körkortet visar du i receptionen när du anmäler dig, dubbelkolla hos yrkesvägledaren så att det blivit registrerat i datorn. Vasaloppet tar du upp hos psykologen samt ev i ditt cv. Lycka till!
2012-05-09, 20:53
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Det tycker jag verkligen! Körkortet visar du i receptionen när du anmäler dig, dubbelkolla hos yrkesvägledaren så att det blivit registrerat i datorn. Vasaloppet tar du upp hos psykologen samt ev i ditt cv. Lycka till!

Okej, tackar så mycket!
2012-05-09, 22:25
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Ja det är bara att ringa o avboka, inga konstigheter. Men det är rekryteringsmyndigheten du ska ringa.

Ringde rekryteringsmyndigheten idag och sa att jag inte längre var sugen på att leka krig i skogen
2012-05-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Ringde rekryteringsmyndigheten idag och sa att jag inte längre var sugen på att leka krig i skogen

Tyckte han att du var rolig då?
2012-05-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Hur långt du kommer på cykeln beror ofta på hur mycket du väger, eftersom ju mer du väger desto mer får du cykla. Jag som vägde 75 kg och spelat fotboll större delen av mitt liv, fick vid mitt senaste test cykla 20-30 sekunder längre på varje nivå än benranglet bredvid mig. Och vi hamnade på samma resultat, vilket man blev lite irriterad över.

Du behöver alltså inte vara en atlet så länge du väger rätt. Är inte riktigt säker på varför det är så men det är bara att gilla läget.

Jag väger 96 kg, så jag kommer väl få trampa tills jag avlider.
2012-05-09, 23:17
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Det tror jag tyvärr, konditionen är nog den viktigare delen av dom 2 fysiska testerna. Får man fråga vad som hände? 4 brukar dom flesta klara liksom.

Vägdes in på 90 kilo så det blev ett jävla massa trampande.

Men blev disraherad på slutet vilket gjorde att cykeln pep, bara några sekunder från en 5a. Men hade kunnat cykla lite till, kanske upp till en 6a när cykeln pep.

För på yrkesvägledaren lät det mer som att grundkonditionen är mer ett riktmärke för vilka tjänster man kan söka, 4a för icke aktivt stridande, 6a för markstrid och 8a för röjdyk. Iom att "Den kan man träna upp".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in