2012-01-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Är det inte bättre att du satsar på att komma in någonstans du vill hellre än att bara komma in? Kommer du inte in nu kan du ju alltid söka igen.

GMU ska vara ungefär likadan över hela landet. Vill man in i FM får man nog ta det man får. Deras ekonomiska resurser är under all kritik och ingen vet hur framtiden kommer se ut. Har man otur kanske det inte blir GMU på ett tag. När jag sökte i somras till GMU 4 2011 så lade dem ned planerna på att utbilda på många olika platser samt att de ändrade behovet från runt 1500 till ca 500 st. Jag hade hellre tagit en plats jag varit mindre nöjd med, än inget alls.

Jägartjänst går också bara att söka under begränsat antal 1-2 ggr per år. Är man villig att vänta visst... men jag hade hellre tagit det säkra kortet om jag låg på gränsen.
2012-01-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
GMU ska vara ungefär likadan över hela landet. Vill man in i FM får man nog ta det man får. Deras ekonomiska resurser är under all kritik och ingen vet hur framtiden kommer se ut. Har man otur kanske det inte blir GMU på ett tag. När jag sökte i somras till GMU 4 2011 så lade dem ned planerna på att utbilda på många olika platser samt att de ändrade behovet från runt 1500 till ca 500 st. Jag hade hellre tagit en plats jag varit mindre nöjd med, än inget alls.

Jägartjänst går också bara att söka under begränsat antal 1-2 ggr per år. Är man villig att vänta visst... men jag hade hellre tagit det säkra kortet om jag låg på gränsen.

Vissa är mer målmedvetna än andra och nöjer sig inte med att jobba/utbilda sig till något man inte har intresse utav. GMU ska förvisso vara lika var man än går den (hur det är med det är en annan fråga) men det är befattningen efter som är intressant. Är du intresserad av jägartjänst så kanske inte något inom logistik lockar och att då söka sig till en sådan befattning skulle iaf döda all min motivation. Och motivation är väl om något som behövs för att klara sig i försvaret, vare sig det är en fysisk eller psykiskt krävande utbildning.
2012-01-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Vissa är mer målmedvetna än andra och nöjer sig inte med att jobba/utbilda sig till något man inte har intresse utav. GMU ska förvisso vara lika var man än går den (hur det är med det är en annan fråga) men det är befattningen efter som är intressant. Är du intresserad av jägartjänst så kanske inte något inom logistik lockar och att då söka sig till en sådan befattning skulle iaf döda all min motivation. Och motivation är väl om något som behövs för att klara sig i försvaret, vare sig det är en fysisk eller psykiskt krävande utbildning.

Inget stoppar dig från att söka en jägartjänst efteråt. Och det är inte som du säger, att man utbildar sig mot något man inte har intresse av. GMU är på ett ungefär, mer eller mindre, likadant över hela landet.

Men som jag sa tidigare, det var bara min rekommendation. Visst, gör som du vill. Men jag litar inte på FM så mkt att jag räknar med att jag får chansen igen om ett år. Det är lång tid att vänta på något som är så osäkert.

Om man sedan är så ointresserad av allt annat än just jägare inom FM, så bör man också fundera över vad man vill till FM att göra överhuvudtaget. Att jobba som soldat är bra mycket mer än bara det tuffa folk tror kommer med en jägartjänst.
Senast redigerad av nisseg1 2012-01-24 kl. 17:22.
2012-01-24, 17:51
Medlem
Citat:
Inget stoppar dig från att söka en jägartjänst efteråt. Och det är inte som du säger, att man utbildar sig mot något man inte har intresse av. GMU är på ett ungefär, mer eller mindre, likadant över hela landet.

Men som jag sa tidigare, det var bara min rekommendation. Visst, gör som du vill. Men jag litar inte på FM så mkt att jag räknar med att jag får chansen igen om ett år. Det är lång tid att vänta på något som är så osäkert.

Om man sedan är så ointresserad av allt annat än just jägare inom FM, så bör man också fundera över vad man vill till FM att göra överhuvudtaget. Att jobba som soldat är bra mycket mer än bara det tuffa folk tror kommer med en jägartjänst.

Inget stoppar mig från att söka jägartjänst när de förbanden -söker-. Det kan bli en väldigt lång väntan det med.

GMU är en allmän utbildning, men den varar bara i 3 månader, sen går du vidare på din befattning. Befattningar behöver inte alls vara lika varandra, och därmed så kan du inte argumentera för att en soldat som trivs som fordonsförare men hatar sjukvård inte har något där att göra. Alla har vi olika intressen.

Nu tog jag jägare och logistik som exempel, det är inte ett exempel ristat i sten och kunde lika gärna ha jämfört två andra befattningar. Vart i min text försöker jag framhäva att jägartjänst är tufft, eller att jag tror det är den tuffaste utbildning?

Jag har inte skrivit att jag själv ska söka, eller att någon annan ska söka pga dess "tuffhets" faktor.

Jag försöker bara upplysa dig om att inte alla rycker på axlarna och tar det som serveras. Vissa klarar inte av att jobba med vad som helst, de funkar inte så som människor och försöker se till att de alltid har kul.

Många får höra att GMU är likadant överallt och att du kan söka vad du vill sedan. Vilket till viss del stämmer, men från vad jag kan läsa och höra ifrån folk insatta i FM så är det ju tydligen väldigt svårt att växla emellan befattningar i ett tidigt stadie och du kanske får offra 1-1.5 år på en befattning du inte har någon motivation för.
2012-01-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doffdavid2
Så var tanken från början. Dock ledde det bara till hemvärn. Blir GMU 4
Varför valde du inte GMU 3? Vad var nackdelarna?
2012-01-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Varför valde du inte GMU 3? Vad var nackdelarna?

Läs om svaret du citerat, han svarar ju att GMU 3 bara leder till Hemvärnet och det är inget han är intresserad utav.
2012-01-24, 18:20
Medlem
Citat:
Inget stoppar mig från att söka jägartjänst när de förbanden -söker-. Det kan bli en väldigt lång väntan det med.

GMU är en allmän utbildning, men den varar bara i 3 månader, sen går du vidare på din befattning. Befattningar behöver inte alls vara lika varandra, och därmed så kan du inte argumentera för att en soldat som trivs som fordonsförare men hatar sjukvård inte har något där att göra. Alla har vi olika intressen.

Sjukvård är en central del och det ska man kunna som soldat, det ingår bla. i GMU. Alltså, vare sig du är fordonsförare eller sjukvårdare kommer du att praktisera sjukvård. Soldatyrket är brett, och du kommer inte endast göra det som tjänsten heter. En logistiksoldat lär sig strida och en skyttesoldat lär sig gräva värn. Det är mycket som är samma sak, och kan man inte tänka sig att jobba som just soldat, oavsett om det är på ett jägarförband eller skytteförband INNAN man ens gjort GMU då man inte har en aning om vad det egentligen handlar om. Då finns nog inte intresset där.

Jag själv ville i somras bli jägare då jag sökte GMU 4. Det närmaste som fanns var dock markstridstjänst, vilket jag nöjde mig med. Tyvärr la dem ned utbildningarna pga. den ekonomiska situationen - vilket är mitt huvudargument. Imorgon kanske vi inte har ett försvar, så ligger det till, och vill man in i FM och inte kan få det man vill, ja då kanske man får ta det närmaste. Jag har dock aldrig menat att någon som exempelvis vill bli pilot ska nöja sig med en kocktjänst, utan det var just i det här specifika fallet där "Jonathanfreeloader" undrade om han skulle satsa på jägare (med sina, enligt honom mediokra resultat), eller välja något annat. Markstrid är inte en jägartjänst, men på många plan inom utbildningen är det snarlikt. Att jämföra exempelvis truckförare med kustjägare, är heller aldrig något jag gjort.

Citat:
Många får höra att GMU är likadant överallt och att du kan söka vad du vill sedan. Vilket till viss del stämmer, men från vad jag kan läsa och höra ifrån folk insatta i FM så är det ju tydligen väldigt svårt att växla emellan befattningar i ett tidigt stadie och du kanske får offra 1-1.5 år på en befattning du inte har någon motivation för.

GMU ÄR snarlikt över hela landet. Sen om man spelar innebandy eller basket på fysen, om ena gruppen har en fältdag mer medan en annan grupp övar mer skytte spelar ingen roll, i slutändan är det ungefär likadant överallt. Hur vet jag det? GMU har ett väldigt strikt schema där i princip varje dag är schemalagd. Utbildarna har inte mycket egen tid att spela med.

Citat:
Vilket till viss del stämmer, men från vad jag kan läsa och höra ifrån folk insatta i FM så är det ju tydligen väldigt svårt att växla emellan befattningar i ett tidigt stadie och du kanske får offra 1-1.5 år på en befattning du inte har någon motivation för.

Hur vet du det? GMU har funnits i ganska exakt ett år. Att du vet flera som fått "offra" 1-1,5 år efter avklarad GMU på en tjänst de inte trivs med, skulle jag säga är skitsnack då utbildningen är så pass ny. Det går lätt att söka andra tjänster, och jag har hört många som lyckats få en annan plats än den dem var tilldelad direkt efter avklarad utbildning.
Senast redigerad av nisseg1 2012-01-24 kl. 18:27.
2012-01-24, 18:37
Medlem
Citat:
Sjukvård är en central del och det ska man kunna som soldat, det ingår bla. i GMU. Alltså, vare sig du är fordonsförare eller sjukvårdare kommer du att praktisera sjukvård. Soldatyrket är brett, och du kommer inte endast göra det som tjänsten heter. En logistiksoldat lär sig strida och en skyttesoldat lär sig gräva värn. Det är mycket som är samma sak, och kan man inte tänka sig att jobba som just soldat, oavsett om det är på ett jägarförband eller skytteförband INNAN man ens gjort GMU då man inte har en aning om vad det egentligen handlar om. Då finns nog inte intresset där. Du är soldat först, din inriktning kommer i andra hand.

Jag själv ville i somras bli jägare då jag sökte GMU 4. Det närmaste som fanns var dock markstridstjänst, vilket jag nöjde mig med. Tyvärr la dem ned utbildningarna pga. den ekonomiska situationen - vilket är mitt huvudargument. Imorgon kanske vi inte har ett försvar, så ligger det till, och vill man in i FM och inte kan få det man vill, ja då kanske man får ta det närmaste. Jag har dock aldrig menat att någon som exempelvis vill bli pilot ska nöja sig med en kocktjänst, utan det var just i det här specifika fallet där "Jonathanfreeloader" undrade om han skulle satsa på jägare (med sina, enligt honom mediokra resultat), eller välja något annat. Markstrid är inte en jägartjänst, men på många plan inom utbildningen är det snarlikt. Att jämföra exempelvis truckförare med kustjägare, är heller aldrig något jag gjort.

GMU ÄR snarlikt över hela landet. Sen om man spelar innebandy eller basket på fysen, om ena gruppen har en fältdag mer medan en annan grupp övar mer skytte spelar ingen roll, i slutändan är det ungefär likadant överallt. Hur vet jag det? GMU har ett väldigt strikt schema där i princip varje dag är schemalagd. Utbildarna har inte mycket egen tid att spela med.

Hur vet du det? GMU har funnits i ganska exakt ett år. Att du vet flera som fått "offra" 1-1,5 år efter avklarad GMU på en tjänst de inte trivs med, skulle jag säga är skitsnack då utbildningen är så pass ny. Det går lätt att söka andra tjänster, och jag har hört många som lyckats få en annan plats än den dem var tilldelad direkt efter avklarad utbildning.

Förlåt, jag har inte varit övertydlig.

Sjukvård är en central del alla ska kunna, absolut. Men det är en jävla skillnad på basic sjukvård och att jobba som sjukvårdare (vilket jag tydligen misslyckade att få fram). Precis som i vanliga livet (OMFG jag gör precis en jämförelse med det civila och militären?!) så skiljer sig utbildningar åt. Jag har inte argumenterat för att man ska skita i att söka till en befattning bara för att det inte är exakt det man vill göra. Jag har inte ens riktigt argumenterat emot dig.

Jag har ENDAST försökt upplysa dig om att alla funkar inte som dig. Alla tar bara inte det som serveras för att få något av kakan. Vissa vill ha hela och funkar inte som person om de inte får hela, vad den kakan än nu må bestå utav.

Vi bygger alla upp en bild utav hur något är. Med din logik så ska man alltså offra mellan 6-10 år på högskolan för att kunna bedöma vilket av de två snarlika utbildningarna som passar än helt och hållet. Det är få som skulle kunna tänka sig det.

Du prackar på om att om man vill in i FM så får man ta det som finns, imorgon kanske inte FM finns. Vad är det för jävla argument? "Fan, FM kanske inte finns snart, lika bra att jag hoppar på den här utbildningen fast den inte alls låter som om den passar mig, men då har jag ju iaf fått varit med i FM".

Det är flera som GJORT GMU som påstår att det kan skilja sig en del. Det är upp till var och en om man vill tro på de killarna eller FM. Det är också en definitionsfråga på om det skiljer sig avsevärt eller ej, precis som du skriver. Basket eller innebandy (även om det nu handlade om andra saker, finns även att läsa i denna tråd).

Det är väl ganska enkel matte? Du gör GMU 3 månader, sen går du på en provanställning under 6 månader och sen får du vänta på att kunna söka till en ny befattning (1 månad, 2, 3 eller vad vet jag?), lyckas du konkurrera dig in så är det även ett tag kvar tills utbildningen börjar. Dvs. det kan ta ett "bra" tag. Jag hittar inget i min egen text som påstår att jag personligen känner folk som fått "vänta" i 1-1.5 år eller ens vet om folk som fått göra det. Det var bara lite jag "räknade" på själv.

Varför tar du så illa vid? Jag försökte som sagt bara upplysa dig om att vi alla inte är lika funtade. Är det så svårt att acceptera?
2012-01-24, 18:45
Medlem
Mönstring imorgon i Stockholm.. Man börjar känna sig något nervös! Jävla cykelhelvetet som är det största problemet
2012-01-24, 18:54
Medlem
Citat:
Det är väl ganska enkel matte? Du gör GMU 3 månader, sen går du på en provanställning under 6 månader och sen får du vänta på att kunna söka till en ny befattning

Du kan söka dig vidare direkt efter GMU, alltså 3 månader. Onödigt att göra provanställningen om du vet att du inte vill jobba med det.

Jag går bara tillbaka till mig själv, och jag kan heller inte tala för någon annan. Jag vet bara att jag var jävligt less på att FM, från ingenstans fick för sig att inte utbilda på mer än hälften av platserna de bestämt till GMU 4. Jag hade hellre tagit något annat trots att det inte var det jag ville från början, än att gå och vänta i ett halvår till nästa omgång.

Liknelsen med högskolan är ju bara dum. GMU är 3 månader, inte 5 år. Du utbildar dig till soldat vilket gör att du får behörighet till HELA FM. Du kan alltså välja EFTER GMU. Vill du bli läkare, och bestämmer dig för att du hellre vill hålla på med juridik, ja då har du ju slösat bort 5 år, vilket du inte har om du gör GMU, oavsett befattning. I FM är du soldat först, din befattning sedan. Du blir alltså inte soldat ENDAST för att du är intresserad av tex. fordon (om du är fordonsförare), du måste ju också stå ut med det som kommer på köpet (fältdygn, strid, skytte, sjukvård, överlevnad osv).
Många argument som visar varför din värdelösa koppling till det civila inte fungerar.

Edit: Det du inte verkar förstå, är ju att du förlorar ingenting på att göra GMU. Gör du GMU men inte nöjer dig med befattningen du får efteråt så kan du ju vackert vänta och söka när en passande befattning dyker upp.
Senast redigerad av nisseg1 2012-01-24 kl. 18:57.
2012-01-24, 18:56
Medlem
Citat:
Du kan söka dig vidare direkt efter GMU, alltså 3 månader. Onödigt att göra provanställningen om du vet att du inte vill jobba med det.

Jag går bara tillbaka till mig själv, och jag kan heller inte tala för någon annan. Jag vet bara att jag var jävligt less på att FM, från ingenstans fick för sig att inte utbilda på mer än hälften av platserna de bestämt till GMU 4. Jag hade hellre tagit något annat trots att det inte var det jag ville från början, än att gå och vänta i ett halvår till nästa omgång.

Liknelsen med högskolan är ju bara dum. GMU är 3 månader, inte 5 år. Du utbildar dig till soldat vilket gör att du får behörighet till HELA FM. Du kan alltså välja EFTER GMU. Vill du bli läkare, och bestämmer dig för att du hellre vill hålla på med juridik, ja då har du ju slösat bort 5 år, vilket du inte har om du gör GMU, oavsett befattning. I FM är du soldat först, din befattning sedan. Du blir alltså inte soldat ENDAST för att du är intresserad av tex. fordon (om du är fordonsförare), du måste ju också stå ut med det som kommer på köpet (fältdygn, strid, skytte, sjukvård, överlevnad osv).
Många argument som visar varför din värdelösa koppling till det civila inte fungerar.

Visst var exemplet extremt.

Du kan absolut söka till annat direkt efter GMU, men det du inte tagit hänsyn till är att alla platser är fulla, dvs. du får konkurrera mot andra om det skulle bli en öppen plats igen och kanske förlorar ett jobb pga det. Inget är säkert efter GMU'n.
2012-01-24, 19:12
Medlem
Citat:

GMU skall faktiskt se exakt likadan ut varje dag på alla regementen. Problemet är att om man sedan ska söka tjänst på ett annat regemente så har de personerna som gått GMUn på det stället förtur till de tjänsterna som finns där. Exempel, du vill bli jägare men går GMUn på en annan ort, då har de som gått GMUn på jägarregementet förtur där. YI:n gjorde detta ganska klart när jag valde mina platser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in