Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Utan teknik kommer du få dåligt resultat även fast du ör stark. Kör marklyft upp till hakan för att öva teknik.
Drag till hakan är en kanonövning, om man är ute efter att få problem med axlarna det vill säga.
Jag vet inte hur pålitlig
http://www.angelfire.com/ultra/monstring/ är, men jag citerar ändå.
Citat:
Lyft tekniken är viktig, här ger jag några tips:
1. Ryck inte, vissa går på med full kraft och rycker i stången (försöker rycka med hjälp av kroppen) när de börjar dra. Som sagt, motståndet har en maxfart. Det funkar inte bra, draget blir instabilt, börja dragen lite måttligt för att sedan draget är igång gå på med 100%.
2. Gör draget ”i ett”, dvs försök att arbeta lite med armarna redan från början. Det blir mer flyt i draget.
2. Luta dig en bit bakåt när du passerar magen. Det är inte fördelaktigt att dra stången längst med kroppen. Testa att lyfta en skivstång med lite vikter, det är säkert individuellt, men för mig fick jag mer kraft när jag hade stången en bit ifrån mig.
4. Ta väldigt lugnt på provdraget. Du gör normalt 3 lyft. Ett provdrag och 2 riktiga (du fattar) drag. Det är rätt tungt att dra, och bara ett provdrag kan vara lite påfrestande. Ta det extremt lugnt och stressa inte mellan dragen bara för att sjuksköterskan väntar.