2012-09-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Spelar ingen roll om du döms för ringa narkotikabrott eller stöld och får dagsböter, visst raderas det från belastningsregistret men vid en slagning finns det fortfarande kvar 5 år i polisens egna register.
Sammanlagt 10 år, frågan är då om inte FM har tillgång till den informationen?

Inte automatiskt. Beror hur grovt brottet är.
2012-09-11, 14:59
Medlem
NickeNyfiken..s avatar
Tja!
Hur bör jag lägga upp min träning inför mönstringen?(Styrketestet & Cykeltestet) Har tillgång till gym.
Jag inser att jag inte kommer kunna träna upp styrkan inför marklyftet jättemycket men hur stor roll spelar tekniken in på resultatet?
Vad är ett realistiskt resultat om jag börjar träna upp styrkan & tekniken nu? (Fick en 6a i juni.)

På cykeltestet förra gången fick jag en 5a men har nu gått ner 12kg sen dess och fått betydligt bättre kondition. Hur mycket kommer detta påverka resultatet? Är en 7-8 rimligt nu? Väger 63 istället för 75kg.
Bra träning för att "maxa" sin prestation på cykeltestet?

Hur allvarligt ser FM på att man har dålig syn? har 0.3 / 0.7 på synen men allt korrigeras med linser.
Tack på förhand!
2012-09-11, 16:39
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Inte automatiskt. Beror hur grovt brottet är.

Hur menar du nu? Dagsböter är dagsböter oavsett av typ av brott.
Blir du dömd till dagsböter finns du med i systemet i 10 år såvida du inte döms igen för då förlängs det per automatik. Efter 5 år försvinner det från belastningsregistret och arbetsgivare kan då inte se om personen ifråga är dömd, men i polisens egna register finns det kvar 5 år till.
2012-09-11, 17:58
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveyourenemy
vad kasst. får inte gå med pga betyg och straff. så ser man ett gäng "soldater" vid falafelkungen,,,
smågrabbar... jag är fan rambo i jämförelse.

Bara att söka till Främlingslegionen, rambo.
2012-09-11, 18:02
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken..
Tja!
Hur bör jag lägga upp min träning inför mönstringen?(Styrketestet & Cykeltestet) Har tillgång till gym.
Jag inser att jag inte kommer kunna träna upp styrkan inför marklyftet jättemycket men hur stor roll spelar tekniken in på resultatet?
Vad är ett realistiskt resultat om jag börjar träna upp styrkan & tekniken nu? (Fick en 6a i juni.)!

Utan teknik kommer du få dåligt resultat även fast du ör stark. Kör marklyft upp till hakan för att öva teknik.
2012-09-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Hur menar du nu? Dagsböter är dagsböter oavsett av typ av brott.
Blir du dömd till dagsböter finns du med i systemet i 10 år såvida du inte döms igen för då förlängs det per automatik. Efter 5 år försvinner det från belastningsregistret och arbetsgivare kan då inte se om personen ifråga är dömd, men i polisens egna register finns det kvar 5 år till.

Osäker på om FM har tillgång till polisens "interna" register som du verkar prata om. Eftersom dom frågar om just 5 år i rekryttesterna. Har man inte blivit dömd de närmaste 5 åren är man ju godkänd - och det lär ju inte ändras på mönstringen.
2012-09-11, 22:47
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Osäker på om FM har tillgång till polisens "interna" register som du verkar prata om. Eftersom dom frågar om just 5 år i rekryttesterna. Har man inte blivit dömd de närmaste 5 åren är man ju godkänd - och det lär ju inte ändras på mönstringen.

Ok, men har inte även Säpo ett ord med i spelet?
2012-09-12, 14:34
Medlem
jnystroms avatar
Någon som ska till Livgardet den 24/9?
2012-09-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Utan teknik kommer du få dåligt resultat även fast du ör stark. Kör marklyft upp till hakan för att öva teknik.

Drag till hakan är en kanonövning, om man är ute efter att få problem med axlarna det vill säga.

Jag vet inte hur pålitlig http://www.angelfire.com/ultra/monstring/ är, men jag citerar ändå.

Citat:
Lyft tekniken är viktig, här ger jag några tips:

1. Ryck inte, vissa går på med full kraft och rycker i stången (försöker rycka med hjälp av kroppen) när de börjar dra. Som sagt, motståndet har en maxfart. Det funkar inte bra, draget blir instabilt, börja dragen lite måttligt för att sedan draget är igång gå på med 100%.

2. Gör draget ”i ett”, dvs försök att arbeta lite med armarna redan från början. Det blir mer flyt i draget.

2. Luta dig en bit bakåt när du passerar magen. Det är inte fördelaktigt att dra stången längst med kroppen. Testa att lyfta en skivstång med lite vikter, det är säkert individuellt, men för mig fick jag mer kraft när jag hade stången en bit ifrån mig.

4. Ta väldigt lugnt på provdraget. Du gör normalt 3 lyft. Ett provdrag och 2 riktiga (du fattar) drag. Det är rätt tungt att dra, och bara ett provdrag kan vara lite påfrestande. Ta det extremt lugnt och stressa inte mellan dragen bara för att sjuksköterskan väntar.
2012-09-12, 21:14
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelberg
Drag till hakan är en kanonövning, om man är ute efter att få problem med axlarna det vill säga.

Jag har då aldrig fått något problem med min axlar och då har jag kört denna övning i flera års tid..
Fast jag skulle säga att 90% av alla på gymmet inte vet vad de sysslar med, så det är mycket möjligt att folk får problem.. hm..
2012-09-13, 03:12
Medlem
Inga jägare/röjdyk till gmu 1-2013. Dessutom färre sou, vilket väll borde innebära hårdare konkurrens till övriga platser? Fan, jag är en av de som sökt men är knappast i topptrim än men vill ändå komma in.

Källa: http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-1---2013/
2012-09-14, 07:47
Medlem
a-didass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Någon som ska till Livgardet den 24/9?
Är det öppet hus? Jag var där med skolan en gång, men tyckte det var värdelöst. Kanske kul för alla MÖPar, för du får se deras motorcyklar, + andra stridsfordon, kolla på vapen och känna på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in