2011-10-19, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Hur många tippar ni att GMU 4 tar in när det bara är ett förband som anställer? Lär väl vara flera tusen sökande..

Vad menar du med ett förband som anställer? GMU 4 har inte utannonserats ännu?
2011-10-19, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
Ja det är jag säker på, kan du trampa snabbt så är det VÄLDIGT mycket lättare än provet kommer vara, jag ligger på 60kg vilket gör det tyngre för mig som inte kan lägga så mycket vikt bakom utan pressar stort sätt bara på med muskelkraft, men tro mig när jag säger detta, det kommer vara tungt ändå om du ligger på 90kg och har tränat på cykel en hel del, (Jag är ganska ofta ute å cyklar flera timmar i sträck i skogsterräng, jag känner om jag pressar mig totalt kanske jag kan dra en 7a, testet är inte lätt)

Edit, kan lägga till att jag va förvånad hur långsamt man trampade i början, men det bränner på bra ändå

Mvh Robin

Ju tyngre man är, desto mer motstånd får man på cykeln under en längre tid. Så det balanserar ut sig.
2011-10-19, 05:03
Medlem
Ska köra testen imorgon, min andra gång. Denna gång känns inte militärtjänst riktigt lika intressant då jag börjar bli så pass gammal nu att det snart är svårt att plugga högskola om man samtidigt skulle råka träffa någon och kanske dumt nog skaffa familj.

I princip innebär det att jag kanske inte ökar i cykel i och med att jag inte har konditionstränat något alls, å andra sidan var jag bara några sekunder från en ny nivå när jag gjorde det innan och trodde att jag hade misslyckats då lampan lyste rött (tydligen var det bara en varning) så jag slutade att trampa helt.

Med lite tur så kanske jag maxar styrkan denna gången i alla fall. Tveksamt om det räcker till en intressant plats men om man har tur så kanske det blir något inom försvarsmakten i alla fall.

Oavsett, lycka till nu till alla som kör testerna!
2011-10-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Ju tyngre man är, desto mer motstånd får man på cykeln under en längre tid. Så det balanserar ut sig.

Säker på detta? har bara hört det ifrån andra medlemmar, aldrig ifrån någon officiell person på testen

Mvh Robin
2011-10-19, 09:13
Medlem
Det anpassar sig inte efter tyngden, utan ökar med samma watt för alla.
Om du är tung så underlättar det inte cyklingen då du behöver mer muskler för att röra all tyngd.

Så alla utgår från samma förutsättning oavsett vikt, nämligen muskelmassa och kondition.
2011-10-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Det anpassar sig inte efter tyngden, utan ökar med samma watt för alla.
Om du är tung så underlättar det inte cyklingen då du behöver mer muskler för att röra all tyngd.

Så alla utgår från samma förutsättning oavsett vikt, nämligen muskelmassa och kondition.

Tack för att du kommer med lite fakta angående detta!

Men eftersom man inte förflyttar sig själv och hela sin egen tyngd som man gör på en vanlig cykel så borde det inte vara någon nackdel att vara tung? borde vara tvärtom eftersom kraften man trycker undan med benen är mindre motsvarande att bära sin egen kroppsvikt?

Om en "större" person (Inte tjock) trycker undan 200 watt så borde det vara lättare eftersom det motsvarar mindre av den personens totala kraft i % som används vid tex ett vanligt steg?

Medan en "mindre" person trycker undan 200 watt så borde det behövas en större % del av hans maximala kraft för att det i slutändan ska bli samma resultat?

Så om en större person använder 20% av sin maximala styrka för att hålla igång cyklingen,
Och en mindre person använder 30% av sin maximala styrka så borde det vara en fördel för den större personen som ligger på en lägre ansträngnings nivå?

Ligger det inte något i detta?

Mvh Robin
2011-10-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Vad menar du med ett förband som anställer? GMU 4 har inte utannonserats ännu?
menade såklart GMU 3 där bara hemvärnet anställer
2011-10-19, 13:03
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
menade såklart GMU 3 där bara hemvärnet anställer

Hemvärnet "anställer" alltid i vilket fall.
2011-10-19, 16:16
Medlem
otheuss avatar
Flera än jag som mönstrar i Göteborg den 28 oktober, skulle vara intressant att veta!
2011-10-19, 16:30
Medlem
oordnings avatar
tänkte på han som fick tjänstbarhet D, han får alltså göra GMU och sen hoppa in i hemvärnet? eller har hemvärnet egen gmu som dom kör?
2011-10-19, 16:32
Medlem
Tror inte det är så givet att en person som väger mer har bättre chanser på cykeltestet.

Under cykeltestet så måste man sitta på sadeln och då går det inte att använda sin egna kroppsvikt lika mycket. Så jag tror att det är muskelstyrkan som avgör. Sen krävs det att syresättningen av musklerna är effektiv så att man inte drabbas av mjölk syra fort/lätt.

Så att ha en massa muskler som inte kan syresättas gör det inte bättre. Tränar man däremot mycket ben kombinerat med konditionsträning så lär det gå riktigt bra.

EDIT: HÅRDA cykelpass lär ju vara det ultimata, både kondition och styrka.
Senast redigerad av Sunknapkr 2011-10-19 kl. 16:34.
2011-10-19, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Ok låter riktigt trevligt ska försöka söka till fbssäk ifall jag kan då. Men om jag ljuger och säger att jag inte har några glasögon tror du det blir bättre då? För nog kommer dom märka att jag har ett litet synfel på testet och då är det väl ändå bra att visa upp mina glasögon, som förövrigt är riktigt svaga som dom kommer att få se. För jag klarar ju mig utmärkt i vanliga livet utan glasögon får aldrig ont i skallen eller så och får köra bil utan dem osv.

du kmr göra syntest på mönstringen för gmu och då är det bara att köra med glajjorna. men sen vid ev. anställningsintervju så finns det ju ingen mening med att berätta att du har dom!

fbassäk finns i Uppsala, Luleå och Ronneby. kör hårt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in