2011-12-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i662
Okej jag tänker i samma banor som dig men vill få det bekräftat utav någon som arbetar just nu.

haha märks att du inte jobbat inom FM iaf Lönen kommer nästan alltid suga om du är soldat (och då menar jag Menig). När jag va GSS/K på amf fick jag tillägg 200kr/mån för att jag hade tidigare erfarenhet/värnplikt som Amfskytte. Personer som varit utomlands fick 200kr extra i månaden per utlandsmission. Specialkompetens i form av vissa förarutbildningar osv gav också 200kr extra i månaden.

Men dessa tillägg hade en "spärr" vid 1500kr. Skatt på det och därefter var skillnaderna ganska små oavsett man var både förare och stridssjukvårdare på KJ med 4 utlandsmissioner i bagaget, eller kom direkt från GMU och jobbade på underhållskompaniet.

De som tjänade mest (bortsett befäl) var gruppchefer. Så sikta på det isf.

På tal om fältdygn väljer alla "fält-förband", likt Amf, att lägga alla sina pengar på skjutningar och fält. Problemet är bara att det är sanslöst dyrt för förbandet att ha soldaterna i fält. Vi hade ca 550kr/dygn extra på lönen när vi låg i fält. Denna ersättning stegrades desto fler fältdygn man hade under sitt kalender-år och nådde sin topp på 1500kr extra per dygn i fält.

Så framåt december månad ville alla ha fält för att tjäna extra mycket pengar innan årsskiftet.

Utöver detta genererade varje fältdygn i 1 dags betald ledighet. Så efter en vecka i fält fick man en vecka betald ledighet.

Hur som helst kommer du inte tjäna de största pengarna på något "fält-förband". Är du ute efter bäst lön väljer du något i flottan eller vakten på något regemente. Där har jag vänner som drar in uppåt 40 000 kr/mån pga skarp tjänst, jour och beredskap.
Topprekordet är när en vän till mig kom efter midsommarafton och visade upp sin lönespecifikation på närmare 55 000kr. Då hade någon tattare klippt av en kabel vid ett skyddsobjekt och han hade blivit inkallad skarpt, legat typ någon dag under ett masknät och bevakat.
Själv hade man marscherat, burit och halvt slitit ihjäl sig på Amf...men hade bara en tredjedel av hans lön.
Senast redigerad av gibfel 2011-12-14 kl. 01:08.
2011-12-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Hör av dig till FM?

Har gjort det men inte fått något tydligt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
haha märks att du inte jobbat inom FM iaf Lönen kommer nästan alltid suga om du är soldat (och då menar jag Menig). När jag va GSS/K på amf fick jag tillägg 200kr/mån för att jag hade tidigare erfarenhet/värnplikt som Amfskytte. Personer som varit utomlands fick 200kr extra i månaden per utlandsmission. Specialkompetens i form av vissa förarutbildningar osv gav också 200kr extra i månaden.

Men dessa tillägg hade en "spärr" vid 1500kr. Skatt på det och därefter var skillnaderna ganska små oavsett man var både förare och stridssjukvårdare på KJ med 4 utlandsmissioner i bagaget, eller kom direkt från GMU och jobbade på underhållskompaniet.

På tal om fältdygn väljer alla "fält-förband", likt Amf, att lägga alla sina pengar på skjutningar och fält. Problemet är bara att det är sanslöst dyrt för förbandet att ha soldaterna i fält. Vi hade ca 550kr/dygn extra på lönen när vi låg i fält. Denna ersättning stegrades desto fler fältdygn man hade under sitt kalender-år och nådde sin topp på 1500kr extra per dygn i fält.

Så framåt december månad ville alla ha fält för att tjäna extra mycket pengar innan årsskiftet.

Utöver detta genererade varje fältdygn i 1 dags betald ledighet. Så efter en vecka i fält fick man en vecka betald ledighet.

Hur som helst kommer du inte tjäna de största pengarna på något "fält-förband". Är du ute efter bäst lön väljer du något i flottan eller vakten på något regemente. Där har jag vänner som drar in uppåt 40 000 kr/mån pga skarp tjänst, jour och beredskap.
Topprekordet är när en vän till mig kom efter midsommarafton och visade upp sin lönespecifikation på närmare 55 000kr. Då hade någon tattare klippt av en kabel vid ett skyddsobjekt och han hade blivit inkallad skarpt, legat typ någon dag under ett masknät och bevakat.
Själv hade man marscherat, burit och halvt slitit ihjäl sig på Amf...men hade bara en tredjedel av hans lön.

Tack för ditt svar. Du förklarade bra och ja jag har inte arbetat inom FM, för om jag hade så hade jag vetat och då hade jag inte frågat eller hur?
2011-12-14, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel

Bra information! har du någon direkt koll på hur mycket extra man får om man är gruppchef? antar det spelar ganska lite roll om det är inom teknisk tjänst, skytte eller vad det nu är?
2011-12-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Nilsson
Bra information! har du någon direkt koll på hur mycket extra man får om man är gruppchef? antar det spelar ganska lite roll om det är inom teknisk tjänst, skytte eller vad det nu är?

Hej!!

Nu senast när jag var anställd så hade jag som gruppchef OR5 20100:- medans de som var meniga hade mellan 16000 och 17000:-
2011-12-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarbataljon
Hej!!

Nu senast när jag var anställd så hade jag som gruppchef OR5 20100:- medans de som var meniga hade mellan 16000 och 17000:-

tackar för svaret, det var ju faktiskt ganska stor skillnad måste jag säga! antar man ska vara glad man har inriktningen man har då efter GMU ;D!
2011-12-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
Hur är helgerna? Och kan man förvänta sig att åka hem en helg under GMU? Och om man inte kan det, vad har man för val på "fritiden"? Träning, sovplats mm...

Mvh Robin

Okej, var ett tag sen jag var inne nu... Men det jag beskriver är inte GMU:n, utan anställningen därefter. Veckorna på GMU:n var heeeelt annorlunda. Excersis, marsch, tre-skottsskjutning med AK på skjutbanan, morgonvisitationer av rakning, pissig "aldrig ge upp" osv... Allt jävligt grundläggande, och tråkigt så klart. Blir bättre när man blivit anställd, fått gjort de riktigt tunga grejerna och man fått lite perspektiv på skiten. I efterhand så var GMU.n inte särskilt jobbig, även om man upplevde det så då.
För att svara på frågan så har man helgtjänst de flesta helgerna under GMU:n men är ledig vissa och har fria hemresor. Där jag var så var väl träningsmöjligheterna på fritiden goda, även om det inte gavs mycket tid till egen träning. Och när man väl var ledig så orkade man knappast ta sig till gymmet, sömnen blev prioriterad de flesta gångerna... :P Har du en ledig helg men väljer att stanna kvar så sover du bara på logementet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk
vilket förband och kompani jobbar du på?

Näääe, va... Säger jag inte!

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
härligt, berätta mer!

Hur är befälen?
Vad är det värsta och bästa du vart med om under GMUn?
Maten?? Hur är maten? ärtsoppa med pankisar på torsdagar?
Är det några sköna brudar med?
Händelser?
Vad lärde du dig som du är mest stolt över?
osv

I början tycker man såklart de är skitdryga. Men så är det, och så ska det vara... EDIT: Man var livrädd för vissa...
Värst och bäst? Hmm, mycket man tyckte var jobbigt under GMU:n, men med lite perspektiv på det och nu när man gjort bra mycket jobbigare grejer så var det inte särskilt farligt. Grejen var ju att allt var så jävla nytt att man var rätt lost i början, går dock rätt snabbt att komma in i det om man är någorlunda anpassningsbar. De som inte gör det skickas hem. Men ska jag ge ett svar såhär på rak arm så var nog "aldrig ge upp"-biten jobbigast på GMU:n.
Maten... Man är ständigt så jävla hungrig så man äter det som bjuds liksom, förutom grönpåsar som jag än idag har rätt svårt för. Men är man hungrig så... Och, ja. Ärtsoppa och pannkakor på torsdagar till lunch!
Brudläget beror helt på vart man hamnar. Vissa regementen kan plocka in brudar, medan andra har för hårda krav för att nån brud ska kunna klara det. Min känsla är dock att jag aldrig i helvete skulle ha något att göra med en svettig fältbrud...
I efterhand så kan jag säga att man inte lär sig sååå jävla mycket matnyttigt som soldat under GMU:n. Är mer en inkörsport och tre månaders GMU hinner inte ge så jävla mycket. Finns mycket att lära sig efter det...

Citat:
Vill inte verka dryg, Men efter knappt ett år med GMU som bas tycker inte jag att du skall titulera dig ens snart rutinerad.

Men det är ju toppen att du kan berätta om din första tid för att på så sätt hjälpa dina GMU kollegor för att deras tid skall bli mindre förvirrande

Haha, helt rätt. Kanske verkade dryg själv när jag skrev det men det var mer med glimten i ögat...
Senast redigerad av hankmeister 2011-12-14 kl. 13:04.
2011-12-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
Haha, rutinerad yrkessoldat? Kom ner på jorden din lilla gmu-fjolla. Du har ju inte ens mer erfarenhet än vilken jävel som helst som gjorde värnplikten på 11 månader...

Tagga ner lite, lilleman. Jag är helt säker på att din GU på trängregementet eller vilket annat alibiförband du nu var på var hästlängder värre. Kan du inte ta saker skrivna med glimten i ögat och tillföra tråden nått vettigt så kanske du ska hålla dig till "cannabis + lumpen"-tråden. Säger väl en hel del om vad du var på för ställe...
2011-12-14, 13:20
Medlem
Hankmeister, tack för lite info ang. GMU och soldatlivet i allmänhet. Vad har du för befattning?

En fråga: Vad brukar kriterierna vara för att ansöka till gruppchef efter avklarad GMU? Blir några utvalda eller är det fritt att söka?
2011-12-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Hankmeister, tack för lite info ang. GMU och soldatlivet i allmänhet. Vad har du för befattning?

En fråga: Vad brukar kriterierna vara för att ansöka till gruppchef efter avklarad GMU? Blir några utvalda eller är det fritt att söka?

Om du hamnar på en pluton med bara GMU soldater så kommer med största sannolikhet de individer som fått bäst betyg under GMU vara aktuella först, blir det blandat med "veteraner" så får ni nog finna er i att hamna längre bak i kön.

Tips!! bibehåll ödmjukhet inför uppgiften, lyssna på dina chefer och kamrater och var beredd på att ta lite skit för gruppen/pluton/kompaniet så brukar det gå bra!!
2011-12-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Nilsson
tackar för svaret, det var ju faktiskt ganska stor skillnad måste jag säga! antar man ska vara glad man har inriktningen man har då efter GMU ;D!

Ja sedan kan du väl ta din placering från RM med en nypa salt, RM och FM är inte ensade för fem öre när det avser befattningar efter GMU, det jag sett med få undantag är att alla blir bassar efter GMU oavsett vilken uttagning man fått i sitt papper, undantaget är de individer som går vidare mot KMU och sen skolor/centra.
2011-12-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Jag är helt säker på att din GU på trängregementet eller vilket annat alibiförband du nu var på var hästlängder värre.

Vad menar du nu? Vad är det som är så dåligt med TrängR? Har du tjänstgjort där menar du?
2011-12-14, 18:22
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ja sedan kan du väl ta din placering från RM med en nypa salt, RM och FM är inte ensade för fem öre när det avser befattningar efter GMU, det jag sett med få undantag är att alla blir bassar efter GMU oavsett vilken uttagning man fått i sitt papper, undantaget är de individer som går vidare mot KMU och sen skolor/centra.
Det många misstolkar är att man genomför en KMU när man tagit anställning men KMU som egentligen är Aspirantsutbildningen är endast för GMU soldater som ska gå vidare mot Officersutbildning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in