2011-12-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredas
Vad menar du nu? Vad är det som är så dåligt med TrängR? Har du tjänstgjort där menar du?

Oroa er inte över folk som skriver si eller så om olika förband, Förr kanske det var så att dom lite sämre "klassade" värnpliktiga hamnade på regementen liknande TrängR. Idag ser det helt annorlunda ut jag har jobbat TrängR med folk som skulle kunna köra skiten ur vilket jägar förband som helst, Olika förband är bra på olika saker och det är idag liten till ingen skillnad på personalens status på förbanden.

När man jobbar ute på fältet så skulle aldrig skyttet från P4 eller LBB åka en meter utan understöd från tex TrängR som idag är ett oerhört rörligt förband med HÖG!! medicinsk kompetens och enorma resurser för underhåll.

Skytteförbanden vinner strider, Logistikförband vinner krig!!!
2011-12-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traedet
Det många misstolkar är att man genomför en KMU när man tagit anställning men KMU som egentligen är Aspirantsutbildningen är endast för GMU soldater som ska gå vidare mot Officersutbildning.

Ja stämmer!! kanske skulle vart tydligare där, Dock kan jag tipsa om att försöka få till en anställning med förbandet som GSS som man sen söker tjänstledigt från direkt efter avslutad GMU ifall man känner att KMU eller för den delen officersutbildningen inte var det man hoppats på.
2011-12-14, 19:22
Medlem
Något som jag funderat på ett tag är hur pass bra jägarförbanden är på strid i jämförelse med tex. ett skytteförband? Jag har själv ingen egen erfarenhet av det militära (hoppas på att få det snart) men många ser upp till jägarna och tror att de ska vara bäst på allt inkl. strid, men deras huvuduppgift är ju i huvudsak spaning, sabotage, överlevnad etc. och inte strid.
2011-12-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Något som jag funderat på ett tag är hur pass bra jägarförbanden är på strid i jämförelse med tex. ett skytteförband? Jag har själv ingen egen erfarenhet av det militära (hoppas på att få det snart) men många ser upp till jägarna och tror att de ska vara bäst på allt inkl. strid, men deras huvuduppgift är ju i huvudsak spaning, sabotage, överlevnad etc. och inte strid.

Jägarförband bedriver inte strid som huvuduppgift men tror nog dom klarar sig bra om styrkeförhållanden är de samma som motståndaren vilket dom sällan eller aldrig är då dom rör sig i små patruller allt som oftast.

Det dom är bäst på och har som huvuduppgift är spaning/und.inhämtning och om inte för mycket ändrats kunna slå mot mjuka mål som stabsgruppering etc.
2011-12-14, 19:33
Medlem
Nu får ni väll ta och lugna ner er ett par varv, trådfan handlar om GMU+KMU inte om stridspittar vs. stridskukar.

Släpp allt som har med jägare hit och dit att göra och lägg fokus på det som har med GMU att göra.
2011-12-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Nu får ni väll ta och lugna ner er ett par varv, trådfan handlar om GMU+KMU inte om stridspittar vs. stridskukar.

Släpp allt som har med jägare hit och dit att göra och lägg fokus på det som har med GMU att göra.

Lugn. Frågan är ändå relevant för GMU. Vissa som är ute efter strid tänker inte på att jägarna i huvudsak inte sysslar med det. Kan vara värt att tänka på när man ska söka inriktning.
Senast redigerad av nisseg1 2011-12-14 kl. 19:39.
2011-12-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude

Tycker du överreagerar, GMU och befattningar går hand i hand pga att RM envisas med att trycka ut info om olika befattningar utan direkt verklighetsförankring från förbanden.
2011-12-14, 20:04
Medlem
Rekommenderar alla stridspittar att söka understöd hellre än jägar utbildning lite mer action, jägare håller som sagt mest på med sabotage och spaning.
2011-12-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Lugn. Frågan är ändå relevant för GMU. Vissa som är ute efter strid tänker inte på att jägarna i huvudsak inte sysslar med det. Kan vara värt att tänka på när man ska söka inriktning.

Det är jag benägen att hålla med om, men saknar dock relevans för GMU. Då GMU är samma sak som för en artmatross inom marinen som en skytteslusk på P4. Vilket resulterar i att de som blir tilldelade en plats som skytteslusk vid P4 kan lika gärna hamna på en båt, Alltså är det lite tidigt att börja noja angående jägare eller inte.

En lösning på det hela bör då vara att skapa en tråd för befattningsbeskrivningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Polarbataljon
Tycker du överreagerar, GMU och befattningar går hand i hand pga att RM envisas med att trycka ut info om olika befattningar utan direkt verklighetsförankring från förbanden.

Ta det jag skrev med glimten i ögat.

Jag är F.Ö benägen att hålla med dig också, men faktum kvarstår att tråden handlar om den grundläggande militära utbildningen och den kompletterande militära utbildningen, inte om befattning X skjuter längre än befattning Z.
2011-12-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarbataljon
Oroa er inte över folk som skriver si eller så om olika förband, Förr kanske det var så att dom lite sämre "klassade" värnpliktiga hamnade på regementen liknande TrängR. Idag ser det helt annorlunda ut jag har jobbat TrängR med folk som skulle kunna köra skiten ur vilket jägar förband som helst, Olika förband är bra på olika saker och det är idag liten till ingen skillnad på personalens status på förbanden.

När man jobbar ute på fältet så skulle aldrig skyttet från P4 eller LBB åka en meter utan understöd från tex TrängR som idag är ett oerhört rörligt förband med HÖG!! medicinsk kompetens och enorma resurser för underhåll.

Skytteförbanden vinner strider, Logistikförband vinner krig!!!

Haha, nej det är ingen fara. Jobbar inte på TrängR, men finner det ett alltför tydligt tecken på personlig mognad när personer börjar hacka på förband de inte varit verksamma vid eller har någon direkt erfarenhet av.

Med det sagt vill jag bara påpeka att de personer som härstammar från GMU som nu är anställda vid TrängR har gett ett väldigt positivt intryck!
2011-12-15, 09:46
Medlem
Hej alla.

Imorgon kommer vi börja skicka ut kalleserna för rekryttesterna inför GMU 2 & 3 2012.

Håll koll på din brevlåda!
2011-12-15, 13:16
Medlem
Hej!

Kan någon säga till om de blev antagna till GMU 1 2012 med färgblindhet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in