2010-12-11, 13:17
Medlem
Flygplatss avatar
Sen bör ni ha i åtanke att Försvarsmakten inte är så duktiga på att hålla datum också.
2010-12-11, 14:38
Medlem
från FMs facebook "Det är 3074 som har sökt GMU 2. Hittills är det 2022 som har svarat genom första webbtestet men sista svarsdag är idag."

Gmu 2 har bara 300 platser ??? eller var det 400?? Tror ni att det är svårare eller lättare att bli antagen till Gmu 2.

Tänk på att det säkert är ca 900 (jag gissar)personer som fick preliminär befattning som även sökt till gmu 2 som säkerhetsåtgärd vissa kände väll så säkra att det sket it.
plus att många som failade på mönstringen eller inte ens kallades till mönstring på gmu 1 har sökt igen alltså har dem väll inte vad som krävs. Och lär inte vara något hot under gmu 2 heller

Så vad tror ni, svårare eller lättare att bli antagen till gmu 2?
2010-12-11, 17:58
Medlem
Jag valde att inte söka (anmälde mitt intresse men gjorde aldrig rekryttestet) till GMU2 då de förband som rekryterar efter andra omgången inte är för mig helt enkelt!
Dessutom har jag inte synen för att söka markstrid ändån

Citat:
Norrbottens regemente (I 19), Boden/Arvidsjaur
(Arbetsområde: Markstrid soldat, Markstrid gruppbefäl, Ledning soldat, Logistik gruppbefäl, Logistik soldat, Jägare soldat)
Utbildningsplats: Boden/Arvidsjaur

Artilleriregementet (A 9), Boden
(Arbetsområde: Markstrid soldat, Markstrid gruppbefäl, Ledning soldat, Logistik gruppbefäl, Logistik soldat)
Utbildningsplats: Boden

Amfibieregementet (Amf 1), Berga
(Arbetsområde: Strid amfibie, Logistik amfibie)
Utbildningsplats: Berga
2010-12-11, 18:14
Medlem
Silvermoons avatar
Börjar bli mer och mer sugen på att söka till nästa GMU som går Augusti 2011.

Stör mig dock på att det inte går att hitta mer precis info om vad som faktiskt ingår i GMU.
Är det någon som vet mer hur det är upplagt, hur det funkar och vad man faktiskt gör under dessa tre månader? Ju mer detaljerat, desto bättre.

Har läst att utbildningen ska vara enhetlig över hela Sverige. Betyder det att det i praktiken inte spelar någon roll vart man utbildar sig och att man inte kan ha olika befattningar som förr?
2010-12-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Börjar bli mer och mer sugen på att söka till nästa GMU som går Augusti 2011.

Stör mig dock på att det inte går att hitta mer precis info om vad som faktiskt ingår i GMU.
Är det någon som vet mer hur det är upplagt, hur det funkar och vad man faktiskt gör under dessa tre månader? Ju mer detaljerat, desto bättre.

Har läst att utbildningen ska vara enhetlig över hela Sverige. Betyder det att det i praktiken inte spelar någon roll vart man utbildar sig och att man inte kan ha olika befattningar som förr?

Utbildningen lär vara ganska lik som den tidigare GSU'n, ta kontakt med någon som genomfört den så har du lite mer info.

GMU ska officiellt vara lika för alla vart man än utbildar sig i Sverige och vad man än kommer att fortsätta som, efter GMU'n går man in i en provanställning där man får utbilda sig inom en viss befattning.

Självklart så kommer små variationer i utbildningen förekomma då alla befäl/whatever inte lär ut exakt likadant!
Senast redigerad av Hesten1 2010-12-11 kl. 18:22.
2010-12-11, 20:50
Medlem
Jag blir så jävla förbannad, Hur otur kan man ha. Man får sitta o vänta på besked i evigheter så jag fyllde på mitt gymkort för någon dag sedan och nu sitter man här med feber och vattkoppor. Bra liv, NOT
2010-12-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Är du säker på att du hade godkänt i Svenska A?

hahaha softa lite klart jag hade godkänt i alla kärnämnen inga ign alls under gymnasiet ganska bra betyg faktiskt men fattar verkligen inte varför jag inte kom med skumt att man inte blev erbjuden någon annan tjänst, men aja
2010-12-12, 00:00
Medlem
Silvermoons avatar
Är det någon som har någorlunda detaljerad info om hur mönstringen(heter det fortfarande så?) går till? Jag mönstrade aldrig till lumpen och vill gärna toppa mina chanser till att få göra GMU. Bra kondis och styrka är ju självklart och ingelligensprovet(vanligt IQ-test?) är väl standard, men vad mer?

Vad kollar dom hos doktorn? Är det något psykologmöte, vad pratar man om där i så fall?
2010-12-12, 00:06
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Är det någon som har någorlunda detaljerad info om hur mönstringen(heter det fortfarande så?) går till? Jag mönstrade aldrig till lumpen och vill gärna toppa mina chanser till att få göra GMU. Bra kondis och styrka är ju självklart och ingelligensprovet(vanligt IQ-test?) är väl standard, men vad mer?

Vad kollar dom hos doktorn? Är det något psykologmöte, vad pratar man om där i så fall?

Dator test, styrka+kondition, psykolog, sjuksköterska och typ doktor också. Så var det för mig iaf.

Kan prata om allt möjligt, hur man har det hemma, i skolan, kompisar, varför man söker och vad man har för intressen. Mycket varierande vad man får. Men dom stannar ju på en del om dom känner att det finns mer dom kan få fram.
2010-12-12, 00:11
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Dator test, styrka+kondition, psykolog, sjuksköterska och typ doktor också. Så var det för mig iaf.

Kan prata om allt möjligt, hur man har det hemma, i skolan, kompisar, varför man söker och vad man har för intressen. Mycket varierande vad man får. Men dom stannar ju på en del om dom känner att det finns mer dom kan få fram.

Ok, hur kinkiga är dom hos sjuksköterska/doktorn?

Är lite orolig eftersom jag varit med om en bilkrock för några år sedan, har några allergier(inget jätteallvarligt dock) och dessutom har en tendens för vagal reaktion(svårt att ta blodprov m.m).

Det är nog det enda som kan sänka mig tror jag...
2010-12-12, 00:19
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ok, hur kinkiga är dom hos sjuksköterska/doktorn?

Är lite orolig eftersom jag varit med om en bilkrock för några år sedan, har några allergier(inget jätteallvarligt dock) och dessutom har en tendens för vagal reaktion(svårt att ta blodprov m.m).

Det är nog det enda som kan sänka mig tror jag...

Vad är det för allergier?
2010-12-12, 00:28
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad är det för allergier?
Kliar i svalget när jag äter äpple, blir dålig i magen som fan av banan och skaldjur.
Sen lite pollen på våren, men piller hjälper bra mot det, lite smått överkänslig för katter också, men det är inte så farligt om jag inte snyter mig i katten(varför jag nu skulle göra det... )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in