2013-02-04, 03:45
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exoni
Har inte förstått en sak rätt.

En kompis till mig sa att han fick väktarutbildning gratis under tiden han genomförde sin GMU.
Stämmer detta? Att man får licens på att vara vakt efter sin utbildning?

Nej det stämmer inte.
2013-02-04, 10:47
Medlem
Citat:

En kompis till mig sa att han fick väktarutbildning gratis under tiden han genomförde sin GMU.

Nej detta borde inte stämma. Det finns ju en period i GMU som heter "skyddsvakten bevakar" men då mest inriktat på militär bevakning av militära mål. Det har nog ingenting att göra med att bli licensierad som väktare.

OT: Du kan ju alltid försöka få jobb efter avslutad GMU på någon av klubbarna kring stureplan som dörrvakt... Istället för "Tyvärr asså, det är fullt..." så får man en AK5 uppkörd i plytet och får höra: "HALT! JAG SKJUTER SKARPT!"
2013-02-04, 13:06
Medlem
Citat:

som andra säger så e de en skyddsvakt utbildning man får. vad man kan göra med den har ja inte riktigt koll på. Men du kan tex inte bli ordningsvakt för det är polisen som utbildar dem. Men det är såklart meriterade att ha den utbildningen om du vill få jobb på tex securitas och dyl, men man får ändå göra en liten special kurs som dem håller i.
2013-02-04, 13:44
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
som andra säger så e de en skyddsvakt utbildning man får. vad man kan göra med den har ja inte riktigt koll på. Men du kan tex inte bli ordningsvakt för det är polisen som utbildar dem. Men det är såklart meriterade att ha den utbildningen om du vill få jobb på tex securitas och dyl, men man får ändå göra en liten special kurs som dem håller i.
Skyddsvaktsutbildningen möjliggör jobb som skyddsvakt inom Försvarsmakten. Gissar dock att man ändå behöver lite mer utbildning. Civil vakt kan du inte bli på den utbildningen men meriterande är det sannerligen.
2013-02-04, 14:12
Medlem
Har precis varit och mönstrat, det gick sämre än förväntat, men jag är nöjd med min sökning ändå.

Styrka: 4, medel var 2 för tjejer.
Arbetsförmåga: 7
Psykolog: 7
I-test: 7
Befälslämplighet: 6
Syn & hörsel utan anmärkningar
Tjänstbarhet: A

Sökte faktiskt gruppbefäl logistik, Boden med syfte att bli sjukvårdare.
Som andra val tog jag gruppbefäl ledning, Boden då jag gillar att arbeta inom system och kommunikation.

Dessa valen hade jag verkligen inte förväntat mig att välja, men när jag fick mer information om dessa så kände jag att det passar mig alldeles utmärkt. Nu är det 6 veckor kvar tills bedömningen kommer!
2013-02-04, 15:01
Medlem
Vad betyder Tjänstbarhet: "ER"?
Detta gäller inte mig, men YV visade hela skärmen och det gick inte att undgå allas tjänstbarhet, där 3 stycker hade "ER".
2013-02-04, 18:48
Medlem
hjälp!

Varit och mönstrat fick bra resultat vilket jag är jätte glad över! Har dock missat en sak som jag har förträngt och glömde helt enkelt bort att säga.
Psykologensfråga om jag har varit i domstol eller dömt för ett brott.
Vilket jag är ett otroligt dumt sådant som jag har ångrat och ja, glömt bort.
Snatteri under 200kr. vilket är en skitsumma, och dumt.
Är det bäst att ringa in och säga detta eller ska jag skicka in mitt register?

Har pratat med poliser om polishögskola som jag funderat att söka in på och dem säger att det är inget att tänka på.

Har inget annat på mig utan detta skiten.

Så vad ska man göra?
2013-02-04, 19:10
Medlem
Om man ska rycka in i september (söka nu) när mönstrar man då ungefär?
2013-02-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Om man ska rycka in i september (söka nu) när mönstrar man då ungefär?

Citat:
Aktuella utbildningar
Grundläggande militär utbildning augusti och september 2013 (GMU 4-5)
Utbildningen startar den 19 augusti och den 16 september 2013.
Ansökan öppnar den 7 januari och du kan ansöka till och med den 10 februari.
Rekryttesten är öppen från och med den 7 januari till och med den 19 februari.
Vi skickar ut kallelser till test med början den 13 mars. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.
Antagningsprövningen genomförs från och med den 25 mars 2013 till och med den 20 juni.
Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 10 juli. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.

http://rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
2013-02-04, 19:57
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fodrin
Varit och mönstrat fick bra resultat vilket jag är jätte glad över! Har dock missat en sak som jag har förträngt och glömde helt enkelt bort att säga.
Psykologensfråga om jag har varit i domstol eller dömt för ett brott.
Vilket jag är ett otroligt dumt sådant som jag har ångrat och ja, glömt bort.
Snatteri under 200kr. vilket är en skitsumma, och dumt.
Är det bäst att ringa in och säga detta eller ska jag skicka in mitt register?

Har pratat med poliser om polishögskola som jag funderat att söka in på och dem säger att det är inget att tänka på.

Har inget annat på mig utan detta skiten.

Så vad ska man göra?
Jag hade personligen sagt det nu i efterhand. Om de hittar i ditt belastningsregister att du blivit dömd för snatteri och du sagt att du inte blivit dömd (fast du glömt det) kan de tolka det som att du ljuger för dem, vilket inte alls är bra då FM behöver pålitliga soldater/sjömän.
2013-02-04, 20:26
Medlem
Finns det någon annan ansökningsperiod efter den 10e februari eller är det bara en ansökningsperiod varje år?

Är sugen på söka men är inte riktigt säker på om jag vill än, så hade underlättat att gå klart skolan nu till sommaren och sen välja om jag vill gå GMU efter det. Mina kompisar säger att det är en annan ansökningsperiod till vintern, stämmer det?
2013-02-04, 20:28
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventador
Finns det någon annan ansökningsperiod efter den 10e februari eller är det bara en ansökningsperiod varje år?

Är sugen på söka men är inte riktigt säker på om jag vill än, så hade underlättat att gå klart skolan nu till sommaren och sen välja om jag vill gå GMU efter det. Mina kompisar säger att det är en annan ansökningsperiod till vintern, stämmer det?

Om du läser på deras hemsida ser du att det är flera omgångar per år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in