2011-12-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verenus
Var jag, fick hem ett brev om att jag är reserv nr 18 idag, gissar att jag är i princip den sista då, så det ser väl inte nå vidare ljust ut, känns illa att veta att om man hade fått göra om testerna och bara höjt sig med ett enda steg på någonting så hade man varigt säker...
Nån som vet om man kan be om att bli placerad på sitt andrahandsval istället (hemvärnet) nu eller är det kört?
Grattis dock till platsen dock, måste kännas bra att vara i princip garanterad plats?

Har planerat och gått och tänkt på GMU och vidare anställning sen förra våren. Haha, fick inte ens antagningspröva till GMU 3-4 (konstigt) men det mesta lades ju ner ändå.
Så vid det här laget är säker på vad jag vill göra, det vore kanon om jag blev antagen!

Skulle jag inte bli antagen kommer jag att söka igen, det tycker jag att du ska göra också isf!
2011-12-12, 17:55
Medlem
Hemvärnet är egentligen inget man vill sikta på ändå.

Är du insatssoldat gör du 8 dygn om året, du hinner glömma allt du lärt dig och man kan inte utvecklas för fem öre.

Hade de haft nån större övning var annan månad eller något vore det great..
2011-12-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Hur många platser var det? För om det är över tio så kan du se lite ljus.

Haha om det vore så Finns 2 platser, Så chansen att någon tackar nej finns, men chansen att 3 stycken gör det är nästan obefintlig på så få platser

Själv valde jag att inte söka till nästa omgång, är inte i närheten nöjd med mina "betyg" och vet att jag skulle få mycket bättre idag, så får ta och vänta tills omgången efter det, se om det är några intressanta befattningar då, annars blir det nog efter sommaren, med nya färska "betyg"
2011-12-12, 18:23
Medlem
2:a reserv ledning Marinbasen Karlskrona. Fruktansvärt tråkigt, jag var riktigt taggad.
Endast 6 platser så antar att det är kört.
2011-12-12, 18:48
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Hemvärnet är egentligen inget man vill sikta på ändå.

Är du insatssoldat gör du 8 dygn om året, du hinner glömma allt du lärt dig och man kan inte utvecklas för fem öre.

Hade de haft nån större övning var annan månad eller något vore det great..

Va, glömma allt? Skojar du? Har du någon erfarenhet från Försvarsmakten överhuvudtaget? Man kan verkligen inte tro det iaf... sen är det mer än bara 8 dygn.
Senast redigerad av REALIN 2011-12-12 kl. 18:50.
2011-12-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Va, glömma allt? Skojar du? Har du någon erfarenhet från Försvarsmakten överhuvudtaget? Man kan verkligen inte tro det iaf... sen är det mer än bara 8 dygn.

Oj, ursäkta, 9 dygn som var frivillig att medverka på.

Vet inte hur det ser ut i andra grupper, klart det varierar men här hade jag velat öva mer än bara 8 dygn. Men jag är en bitter GMU soldat som gick direkt i hemvärnet. Hade förväntat mig mer!

Som rikshemvärnschefen så fint uttrycker sig att vi ska vara bäst i Sverige på det vi gör, men som man tränar agerar man, och träna behöver man.

Allt från TOS till mera gruppstrid/Plutonstrid.

Jag upplever att det är på tok för lite träning. Håller du inte med?
Senast redigerad av aphuset 2011-12-12 kl. 19:31.
2011-12-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsnusar
2:a reserv ledning Marinbasen Karlskrona. Fruktansvärt tråkigt, jag var riktigt taggad.
Endast 6 platser så antar att det är kört.

Jag är på 3:e reserv på samma utbildning! Vi får hoppas på det bästa!
Det var 8 platser så du vet!
2011-12-12, 19:47
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Oj, ursäkta, 9 dygn som var frivillig att medverka på.

Vet inte hur det ser ut i andra grupper, klart det varierar men här hade jag velat öva mer än bara 8 dygn. Men jag är en bitter GMU soldat som gick direkt i hemvärnet. Hade förväntat mig mer!

Som rikshemvärnschefen så fint uttrycker sig att vi ska vara bäst i Sverige på det vi gör, men som man tränar agerar man, och träna behöver man.

Allt från TOS till mera gruppstrid/Plutonstrid.

Jag upplever att det är på tok för lite träning. Håller du inte med?

Japp jag håller med att det borde vara mer större övningar. Vi har dock övningar lite då och då utöver dom obligatoriska dygnen. Men borde vara större, bättre och oftare.

Finns dock bara heltidssoldat, gss/t (som inte är igång än) och hemvärnet. Vill man inte jobba heltid som soldat så finns det inte att mycket att välja på om man vill försvara landet (+mycket annat) och fortfarande utveckla sig. Håller inte med om att man glömmer bort och man får en befattning i Hemvärnet som man också måste öva på.
Senast redigerad av REALIN 2011-12-12 kl. 19:52.
2011-12-12, 22:15
Medlem
Tänkte bara infa att det nu finns en sida för oss som ska göra GMU 1 -2012 i boden (A9 & I 19) på facebook. Vore roligt om fler som blivit antagna till Boden kunde gå med så vi kunde lära känna varandra lite mer inför avresa den 30 jan
2011-12-12, 23:18
Medlem
Hej! Jag har någon fråga, för jag är så nervös att jag spricker!

Jag har blivit 4:e reserv på flygbas säk i Uppsala och jag undrar om jag har chans att komma med? I alla fall om jag har stor chans. Jag är så taggad på detta och jag är säker på att ett jobb inom FM skulle passa mig mycket bra!

PS: Jag har läst många trådar och är glad för alla som kommit med! Hoppas ni trivs!

Ändring: Vet ni hur många som antagits? och hur många som är reserv?
2011-12-13, 00:20
Medlem
Är det någon här som är anställd som jägare just nu i nått utav de regementen som erbjuder jägartjänster?

Isåfall, hur mycket blir eran lön per månad utöver ingångslönen som ligger på ca 16.000?
På ett ungefär hur många övningsdygn har ni per månad samt tillkommer det övertid,OB och arbete på helgen etc.?

Jag har svårt att tro att jägarna har en soldats lön ca 16.000(ingångslönen) innan skatt då det har en annan slags utbildning efter GMU och arbete att utföra än vad en soldat på P4 har. Så det måste vara högre månadslön eller har jag fel?

Missförstå inte det jag skrivit. Alla är lika värda och viktiga.
Jag försöker inte tränga på mig och fråga ut er om lönen men är tacksam om jag och resten här som är intresserade får en inblick på hur det kan se ut för det står inte alls mycket om lönen på mil.se förutom broshyren som heter "hårt och mjukt".

Intressant att veta vad ni som har andra tjänster har på ett ungefär i månaden före skatt.
Tacksam för svar samt förstående om ni inte vill berätta.
2011-12-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmlund
Hej! Jag har någon fråga, för jag är så nervös att jag spricker!

Jag har blivit 4:e reserv på flygbas säk i Uppsala och jag undrar om jag har chans att komma med? I alla fall om jag har stor chans. Jag är så taggad på detta och jag är säker på att ett jobb inom FM skulle passa mig mycket bra!

PS: Jag har läst många trådar och är glad för alla som kommit med! Hoppas ni trivs!

Ändring: Vet ni hur många som antagits? och hur många som är reserv?

Om jag inte minns fel så är det mellan 40-70 platser, vilket innebär att det finns en rimlig chans att du blir antagen, men för övrigt är det svårt att veta, tyvär.

Att tänka på är att du kan bli antagen till och med en vecka efter utbildningsstart lite avhopp de närmaste veckorna och sen ett par avhopp första veckan så är du i land!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in