Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Jag förstår tanken, men detta tänk är så efterblivet. Det finns mängder med officerare som inte gjort någon utlandstjänst, fått möjlighet till att göra utlandstjänst, eller som efter värnplikt blivit rekommenderade att direkt söka sig vidare mot officersprogrammet då de är av sådant material att man vill behålla dem inom "firman". Killar som utför sin uppgift alldeles utmärkt. Kan "Du" som mer erfaren soldat inte släppa garden har du inget att göra inom FM, gilla läget och rätta in dig ledet eller sök en civiltjänst.
Återigen så förstår jag ditt och andra tankesätt.
Det har inte med om man varit på utlandstjänst eller inte, det var bara ett exempel ifrån honom.
Det har att göra med att när du som nyexaminerad officer kommer ut på förbandet så kan i regel varenda kotte mer om yrket och hans befattning än vad du kan. Jag talar bara ur min synpunkt på det hela, men en anledning till att jag har stor respekt för min plutonchef (utöver att han är en naturlig ledare) är just att han är grymt jävla bra på allt vi gör. Saker han har lärt sig under sin vpl. Han var även bland de bästa i sin årskull.
Det är väl klart att irritation uppstår när det kommer en kille som ska leda dig och du kan mer. Det rimmar illa, det är ju trots allt han som ska ta beslut som kräver erfarenhet för att få bästa effekt.
Jag känner folk som antingen gjort vpl eller gmu + jobbat i FM som gått spec.off utbildningen och alla fick negativa vibbar av de killar som kom direkt ifrån GMU'n till utbildningen. De är tafatta och har ingen riktig koll på vad de gör.
Mina tankar och även de runt om mig angående det hela.
Ditt sätt att uttrycka dig på angående att om det inte passar så får man välja civilt och att man inte har i FM att göra är ju helt jävla blåst. Med den attityden så har du inget i FM själv att göra. Vi är inga jävla robotar som somliga verkar tro. Är någonting dåligt så gäller det att lyfta fram saken och jobba på nya lösningar för att förbättra. Lite mer ödmjukhet ifrån dig tack.