2011-12-08, 15:55
Medlem
Fan hatar mina värden :P måste bättra min kondis/styrka lite tror jag xD

GMU: 1 2012
Inskrivningsprov: 6
Styrkelyft:5
Cykel:4
Syn:A
Hörsel: A
psykolog:5
Befälslämplighet:5
Jägartest: - Ingen
Inga andra fysiska hinder
Tjänstbarhet: A

1:hand SkyddC Samband mark / SOU
2:hand ÖVG hemvärnet

Men har inte fått nått brev hem än så än finns det hopp^^ tror dock det blir hemvärnet :/
2011-12-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Är just nu 1.92 lång och 88 pannor? läste att 1.91 var maxlängd.... ?!?

Delmåtten avgör, hört om längre folk som kommit in.
Kan tillägga att efter datatesterna kommer "dag 3" också, där DMT är väldigt lurigt. Du får också snacka med psykolog väldigt länge och ev jas- och helikopterpilot.
2011-12-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
Ringde precis, stod inte ut med att vänta + att det tog ett tag att förbereda sig för ett eventuellt nej

Men, fjärde reserv på amf1, med lite tur så ska det väll gå i mål? Och nu, ännu mer vänta!

Då borde jag kunna vara ganska säker! Det lär bli en del som tackar nej, så du har nog ganska goda chanser
2011-12-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Kan någon ge ett bra svar:

Hur blir man stridspilot i Försvarsmakten? Med start från GMU dvs. Gärna alla steg man ska utföra för att bli färdig och klar stridspilot, JAS-pilot alltså.

Mvh

Även om du klarar alla dessa tester och faktiskt får påbörja en pilotutbildning så kan du bli satt som transport eller heli. Jag har för mig att det finns någon tråd någonstans här på FB där en kille som precis startat utbildningen förklarar alla tester osv. Han berättade att man får "ranka" vilken typ av pilot man helst vill bli. Men det är FM som placerar dig. De fick höra under början av första perioden tror jag vad de skulle få flyga, men jag har hört om klasser som fått reda på vad de ska få flyga en bit in i utbildningen, vilket kan vara trist. Men han menade på att transport och heli är grymt kul, heli kanske är de som är roligast i längden till och med. Bara en liten inflik, så att du inte tror att du automatiskt får sätta dig i ett JAS för att du klarat testerna.
2011-12-08, 19:28
Medlem
wibbees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouKnowMeDontYou
Ja möjligtvis, men då jag har växt bort det mesta och hade intyg från en överläkare så antar jag att det tynger rätt mycket

Själv fick jag tjänstbarhet B på grund av kattallergi.. Vad är det för typ av intyg du har fått? Är det något som styrker att du fått minskad allergi eller tappat den helt?
2011-12-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Dessa är ej godkända. Du får max ha 25db nedsättning. Spelar ingen roll vilken befattning du söker.

Känner mig verkligen lämpad som soldat, jag är 19år gammal, har bra gymnasiebetyg samt skrivit ett hyfsat bra högskoleprov (1.5).
När det gäller det fysiska så är jag 1.88m lång och väger 86kg. Jag gymmar, spelar fotboll och simmar. Jag har inga sjukdomar, allergier eller liknande

Det känns jävligt tragiskt att inte vara lämpad för någon tjänst pga "nedsatt" hörsel.
2011-12-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predator1337
Känner mig verkligen lämpad som soldat, jag är 19år gammal, har bra gymnasiebetyg samt skrivit ett hyfsat bra högskoleprov (1.5).
När det gäller det fysiska så är jag 1.88m lång och väger 86kg. Jag gymmar, spelar fotboll och simmar. Jag har inga sjukdomar, allergier eller liknande

Det känns jävligt tragiskt att inte vara lämpad för någon tjänst pga "nedsatt" hörsel.

Jag vet detta då jag fick frisedel till värnplikten första gången jag mönstrade. Låg precis på gränsen på en frekvens (35 db på 4000hz), de övriga frekvenserna hade jag fullgod hörsel på. Snittade 8 i testerna och var i allmänhet lämpad. Mönstrade igen till GMU och fixade hörseltestet andra gången. Kan väl ha varit förkyld första gången eller bara suttit i ett sämre ljudisolerat rum alt. haft otur.

Spelar alltså ingen roll om du är stålmannen, du kommer inte in i FM med defekt hörsel. 70 db är rätt mycket däremot.
2011-12-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Jag vet detta då jag fick frisedel till värnplikten första gången jag mönstrade. Låg precis på gränsen på en frekvens (35 db på 4000hz), de övriga frekvenserna hade jag fullgod hörsel på. Snittade 8 i testerna och var i allmänhet lämpad. Mönstrade igen till GMU och fixade hörseltestet andra gången. Kan väl ha varit förkyld första gången eller bara suttit i ett sämre ljudisolerat rum alt. haft otur.

Spelar alltså ingen roll om du är stålmannen, du kommer inte in i FM med defekt hörsel. 70 db är rätt mycket däremot.

Fan hörseln var jag mest nervös över, men hade som högst 15 db så blev smått överaskad^^
2011-12-08, 23:14
Medlem
Hej alla.

Då jag återgått till min gamlatjänst finns jag tillgänglig för frågor via mail på FB rörande
"mönstring" och RM överlag, men även en del frågor gällande gmu och försvarsmakten.
2011-12-08, 23:17
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Hej alla.

Då jag återgått till min gamlatjänst finns jag tillgänglig för frågor via mail på FB rörande
"mönstring" och RM överlag, men även en del frågor gällande gmu och försvarsmakten.

Hej!

Har ALLA som EJ kommit in fått brev om det nu?
2011-12-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Hej!

Har ALLA som EJ kommit in fått brev om det nu?

Jag ska titta upp det på kontoret imorrn, är inte riktig säkert om alla fått breven utskickade
just nu. Men den större mängden brev är ute i cirkulation kan jag säga iaf.
2011-12-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Hej alla.

Hej, vet du hur många K3 kommer ta in till GMU 2 (jägare)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in