2012-12-20, 18:47
Medlem
Finns det någon Facebook grupp för oss som ska till ledr i Enköping i början på nästa år ? Om så är fallet vänligen skicka pm
2012-12-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Hej jag är inte tjej men kan försöka svara utifrån hur jag uppfattat det hela
När jag började GMU så var en tredjedel av rekryterna tjejer. Efter halva tiden hade alla tjejer förutom tre hoppat av. Exakt vilka anledningar vet jag ej.

Angående tjejproblem, typ mens, uträtta sina behov, duscha osv så kommer du inte särbehandlas men befälen kommer så klart ha förståelse att det i vissa fall tar längre tid för er. Men får du din mens när di är ute i skogen så är det ditt problem om jag uttrycker mig så. Har du inte skydd med dig så får du stoppa mossa i trosorna :P Duscha kommer du göra i samma duschar som killarna men du kommer så klart aldrig behöva vara naken tillsammans med killar om du inte vill det.

Fler problem?

Tack för svar

Vet du om vi behöver ha med oss skydd och hur är det med underkläder?
Det förstår jag också att det är mitt problem så att säga, hade inte räknat med något annat Äsch det där med nakenhet och dela duschar har aldrig varit något problem, är heller naken bland killar än tjejer
2012-12-20, 18:51
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuggels
Vad är HR-frågor? Skickas allas ansökningar via dom eller? Jag tycker det tagit en sån jävla tid med min ansökan, YVn sa att svar skulle komma mellan 5-10dec.

Utifrån den korta beskrivning som ges på hemsidan, så skulle jag gissa att det är Förvarsmaktens HR-Centrum som har hand om/assisterar de olika förband som ska anställa.
Så jag skulle anta att din ansökan håller på att behandlas fortfarande. Det säkraste är i slutändan att ringa och kolla direkt med HR-Centrum eller ditt förband som du sökt till.
2012-12-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slanten
Finns det någon Facebook grupp för oss som ska till ledr i Enköping i början på nästa år ? Om så är fallet vänligen skicka pm

Tänkte precis samma, kan inte någon ta äran och skapa en grupp?
2012-12-20, 19:33
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HELLOSHITTY
Tack för svar

Vet du om vi behöver ha med oss skydd och hur är det med underkläder?
Det förstår jag också att det är mitt problem så att säga, hade inte räknat med något annat Äsch det där med nakenhet och dela duschar har aldrig varit något problem, är heller naken bland killar än tjejer

Jag har uppfattat det som att ni själva får ta med skydd, har aldrig sett att något befäl kommit och delat ut :P
Försvaret har både trosor och kalsonger. Tjejerna i min grupp tyckte att trosorna var obekväma och använde därför kalsongerna istället. Du kommer även få ut två olika BH:ar.. antar att en är en sportbh.

Bra, då lär du få många kompisar.. :P

Fält-tampong: Pinne, mossa, snöre - sätt ihop och stoppa in. Kan sedan användas som te-påse...
förlåt, man får så mkt konstigt i huvudet när man legat i ett värn i 12 timmar :P
Lycka till
2012-12-20, 19:52
Medlem
Smuggelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Utifrån den korta beskrivning som ges på hemsidan, så skulle jag gissa att det är Förvarsmaktens HR-Centrum som har hand om/assisterar de olika förband som ska anställa.
Så jag skulle anta att din ansökan håller på att behandlas fortfarande. Det säkraste är i slutändan att ringa och kolla direkt med HR-Centrum eller ditt förband som du sökt till.

Ok, då kanske jag har kommit in eller är reserv. För förut i veckan när jag mejlade så hade dom inte fått svar från säkerhetsprövningen ännu, man får väl hoppas.
2012-12-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Bra, då lär du få många kompisar.. :P

Fält-tampong: Pinne, mossa, snöre - sätt ihop och stoppa in. Kan sedan användas som te-påse...
förlåt, man får så mkt konstigt i huvudet när man legat i ett värn i 12 timmar :P
Lycka till
HAHAHAHA! WTF!

------------------------------------------

Hur lång tid tar det innan man fått ut sitt vapen, och efter det: hur lång tid tar det innan man får skjuta?

Hört från en i släkten som sa att när han gjorde lumpen, fick man rengöra det i veckor innan man fick skjuta för första gången och undrar om det är lika dant nu?
2012-12-20, 20:39
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
HAHAHAHA! WTF!

------------------------------------------

Hur lång tid tar det innan man fått ut sitt vapen, och efter det: hur lång tid tar det innan man får skjuta?

Hört från en i släkten som sa att när han gjorde lumpen, fick man rengöra det i veckor innan man fick skjuta för första gången och undrar om det är lika dant nu?

Vi fick ut det efter 4 dagar och sköt för första gången efter en vecka. Det skall göras teoriprov på säkerhet och vapenkännedom innan man får använda karbinen
2012-12-20, 21:00
Medlem
Norpheuss avatar
Har blivit antagen och bekräftat till hemvärnet i Livgardet. Kanske inte det tuffaste (?) men var förkyld när jag mönstrade och blev knappt godkänd av psykolog (4 pga av barntrauma jag var dum nog att berätta öppet om) så jag är väldigt nöjd. Egentligen ville jag ge mig mig in i flottan då jag är ubåtsfantast men vad jag förstått måste man ha intresse av att söka vidare för att gå där. Var ärlig om att det troligtvis inte blir mer än GMU för mig - ångrar det såhär i efterhand.

Hindrar bevakningssoldat, hemvärnet mina chanser att gå vidare om jag skulle ändra mig? Om så är fallet, är det för sent att söka en annan utbildning som kanske har platser över (om det faktiskt sker att vissa regementen har det?)? De sade väldigt tydligt att egentligen är alla GMU samma GMU, det följer samma schema, men läser man runt på internet verkar inte detta vara självklart. Är väldigt teknisk som person och lyckades åtminstone med MVG i Fysik B så ett ingenjörsregemente hade inte varit helt fel. Spränga broar och bygga mördarredskap osv.

Antingen är det väldigt få som faktiskt inte kommer in eller så är de bara obenägna att skriva om det här på FB.

Aja, en slutgiltig fråga, ska man bulka med styrka eller deffa inför GMU? Kommer träna en del marschering och införhandla ett par kängor men kan inte komma fram till om det är bättre att komma ditt deffad och utan onödigt fett eller bulkad och stark fast med massa nedtröttande fett. Är inte direkt otränad men knappast spectnazmaterial.

Har även varit misstänkt för relativt grovt brott men vart friad på alla punkter, så jag kan säga att bara misstankar spelar ingen roll för säkerhetsprotokollet.

Tacksam för svar.
2012-12-20, 21:11
Medlem
Smuggelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Har blivit antagen och bekräftat till hemvärnet i Livgardet. Kanske inte det tuffaste (?) men var förkyld när jag mönstrade och blev knappt godkänd av psykolog (4 pga av barntrauma jag var dum nog att berätta öppet om) så jag är väldigt nöjd. Egentligen ville jag ge mig mig in i flottan då jag är ubåtsfantast men vad jag förstått måste man ha intresse av att söka vidare för att gå där. Var ärlig om att det troligtvis inte blir mer än GMU för mig - ångrar det såhär i efterhand.

Hindrar bevakningssoldat, hemvärnet mina chanser att gå vidare om jag skulle ändra mig? Om så är fallet, är det för sent att söka en annan utbildning som kanske har platser över (om det faktiskt sker att vissa regementen har det?)? De sade väldigt tydligt att egentligen är alla GMU samma GMU, det följer samma schema, men läser man runt på internet verkar inte detta vara självklart. Är väldigt teknisk som person och lyckades åtminstone med MVG i Fysik B så ett ingenjörsregemente hade inte varit helt fel. Spränga broar och bygga mördarredskap osv.

Antingen är det väldigt få som faktiskt inte kommer in eller så är de bara obenägna att skriva om det här på FB.

Aja, en slutgiltig fråga, ska man bulka med styrka eller deffa inför GMU? Kommer träna en del marschering och införhandla ett par kängor men kan inte komma fram till om det är bättre att komma ditt deffad och utan onödigt fett eller bulkad och stark fast med massa nedtröttande fett. Är inte direkt otränad men knappast spectnazmaterial.

Har även varit misstänkt för relativt grovt brott men vart friad på alla punkter, så jag kan säga att bara misstankar spelar ingen roll för säkerhetsprotokollet.

Tacksam för svar.

Fan va gott och höra, får hoppas det stämmer även mot yttrandefrihetsbrott. Jag skulle gå in bulkad om jag vore du, det kommer jag iaf göra om jag kommer in. Känns som det kommer bli en del marsch och jogging så där kommer nå man tappa några kilon.
2012-12-20, 21:11
Medlem
Vet att det är tidigt ännu, men är det någon som vet om det finns något sammanband med för vilka förband som anställer efter GMU 4/5 eller om det är helt olika från år till år? Jag tänker på om alltid är ungefär samma förband som brukar söka folk vid en speciell tid på året? Vad jag förstår så presenteras detta på Försvarsmaktens sida i början på januari men är nyfiken på att höra om någon redan nu vet ungefär eller har ett hum på vilka utbildningar som kommer att finnas tillgängliga.
2012-12-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Tacksam för svar.
Hur stark är du idagsläge? Har du grundfysiken? Det beror på hur tränad du är sen tidigare, exempelvis jag tar180 i marklyft men klarar knappt 5km löppning så ja satsar mer på kondisen, väger 82 är 184 lång,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in