2011-09-12, 12:33
Medlem
hej en fråga!

var tvungen att hoppa av gmun pga av skada nu i slutet av augusti, han då få min första lön (på 2500 eftersom det bara hade gått 17 dagar). Kommer jag då att få även min andra lön för att senare inte få någon lön sista månaden pga av mitt avhopp, eller hur ser det ut? vore tacksam ifall någon kunde svara på min fråga!
2011-09-12, 12:41
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpupps
hej en fråga!

var tvungen att hoppa av gmun pga av skada nu i slutet av augusti, han då få min första lön (på 2500 eftersom det bara hade gått 17 dagar). Kommer jag då att få även min andra lön för att senare inte få någon lön sista månaden pga av mitt avhopp, eller hur ser det ut? vore tacksam ifall någon kunde svara på min fråga!

Ja du kommer att få ut ytterligare en månadsersättning.
https://www.flashback.org/sp30802885
2011-09-12, 13:43
Medlem
Poita_s avatar
Jag har en fråga, jag har precis sökt till GMU, sista ansökningsdagen var igår och jag tror utbildningen börjar i januari.

När kommer antagningsprövningen äga rum?
2011-09-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Jag har en fråga, jag har precis sökt till GMU, sista ansökningsdagen var igår och jag tror utbildningen börjar i januari.

När kommer antagningsprövningen äga rum?

Du blir kontaktad i slutet av september och början av oktober om du blir uttagen till testerna,
testerna sker sedan i november fram till början av december.
2011-09-12, 14:59
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Du blir kontaktad i slutet av september och början av oktober om du blir uttagen till testerna,
Tänkte att jag postar igen då du är online och har koll (ledsen mods)
Jag ansökte igår via erat webbformulär hos rekryteringsmyndigheten och där läste jag att man får hem ett brev till nästa "steg", men eftersom det tar x antal dagar att få hem brevet.. är det för sent får mig då (ansökte igår)?

edit: pratade med dom på rekryteringsmyndigheten och allt var OK.
Senast redigerad av Desertwalker 2011-09-12 kl. 15:28.
2011-09-12, 15:17
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Hur avgörs dem om man blir uttagen till testerna? Vad baserar dem det på?
2011-09-12, 17:25
Medlem
krillepilles avatar
Citat:

Internet frågorna som du svarat på? Eller du kanske inte hade fått din kod än, ifall du inte fått den så kommer du få en massa frågor du ska svara på sen tar dom väl ut dom lämpligaste till test. Om du är hyfsat normal och inte har någon sjukdom eller något annat galet så borde du få komma på testen, för dom vill väl ändå ha folk till mönstringen får man väl hoppas.

Skönt att höra att testen äger rum i november/december, har inte läst klart min samhälls A som jag håller på med just nu men nu vet jag att jag hinner klart utan att stressa . Har även förberett mig fysiskt och testat något random mensa iq test så det kommer nog gå bra. Ända som suger är min syn men har inte direkt nå grova synfel (får köra bil utan glasögon etc, använder dem bara vid datorn) så förhoppningsvis får man syn B eller vad det nu kallas.
2011-09-12, 17:26
Medlem
Citat:

Rekryt-testet du gör på internet efter ansökan
2011-09-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlAleander
Jag fick intrycket att efter senaste GMU skulle det vara i princip anställningstopp inom försvarsmakten. Men det kanske främst gällde armén eftersom det ser ut som flygvapnet kommer ha GMU runt om i landet(?) Är det bestämt hur många som förband som kommer ha GMU nu i januari och vilka förband som kommer utbilda?

Nej anställningsstopp för GMU soldater är det inte. Däremot är det efter första januari 2012 anställningsstop för soldater från det så kallade "magasinet" (de som gjort värnplikt och "frivillig" värnplikt).
From 1:a jan är tanken att det i första hand är nyutbildade GMU soldater som ska anställas.
Sedan kommer det säkerligen bli några anställda från magasinet på vakanser etc - men de kommer vara betydligt färre än idag. Vill man som fd. värnpliktig ha anställning i FM brinner det i knutarna mao.
Och självklart kommer olika förband att ha olika behov av att anställa.
2011-09-12, 20:10
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Internet frågorna som du svarat på? Eller du kanske inte hade fått din kod än, ifall du inte fått den så kommer du få en massa frågor du ska svara på sen tar dom väl ut dom lämpligaste till test. Om du är hyfsat normal och inte har någon sjukdom eller något annat galet så borde du få komma på testen, för dom vill väl ändå ha folk till mönstringen får man väl hoppas.

Skönt att höra att testen äger rum i november/december, har inte läst klart min samhälls A som jag håller på med just nu men nu vet jag att jag hinner klart utan att stressa . Har även förberett mig fysiskt och testat något random mensa iq test så det kommer nog gå bra. Ända som suger är min syn men har inte direkt nå grova synfel (får köra bil utan glasögon etc, använder dem bara vid datorn) så förhoppningsvis får man syn B eller vad det nu kallas.
Tittar man på statistiken så börjar man ju undra, de gallrar ju folk som om de söker modeller.
2011-09-12, 23:53
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Nej anställningsstopp för GMU soldater är det inte. Däremot är det efter första januari 2012 anställningsstop för soldater från det så kallade "magasinet" (de som gjort värnplikt och "frivillig" värnplikt).
From 1:a jan är tanken att det i första hand är nyutbildade GMU soldater som ska anställas.
Sedan kommer det säkerligen bli några anställda från magasinet på vakanser etc - men de kommer vara betydligt färre än idag. Vill man som fd. värnpliktig ha anställning i FM brinner det i knutarna mao.
Och självklart kommer olika förband att ha olika behov av att anställa.

Fet markerade, intressant.. har du någon som kan styrka det där? Vars hörde du det?
2011-09-13, 12:27
Medlem
Ja nu blev det väldigt intressant. Varför skulle det vara anställningstopp för de äldre enbart?

Enl. Den informationen som står på mil.se vilka de söker, så söker de givetvis GMU soldater, men endast för Utbildningen so far. Däremot så finns det x antal platser kvar för de som redan är utbildade efter VPL eller avklarad GMU.

Se :
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Lediga-jobb/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in