2011-07-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e30tt
Ni som var/är reserver till gmun på ledr, har ni blivit antagna än eller väntar ni besked ?
Själv är man nummer 3 på listan.
Jag som är nr 2 väntar fortfarande, men det har ju varit helg så besked kommer kanske under veckan. De som blivit antagna måste ju tacka ja/nej innan nästa lördag så veckan efter den finns det även chans för besked. Bara att hålla tummarna.
2011-07-03, 16:36
Medlem
Finns det några 30+ som söker sig till GMU?
2011-07-03, 17:08
Medlem
PowerPlants avatar
Vad ska man ha med sig? Har ingen aning vad man ska packa.
2011-07-03, 17:14
Medlem
shoot4us avatar
Var ska jag knappa in koden som jag fick i smset med godkännandet? Jag har koden men ej själva smset.
2011-07-03, 17:38
Medlem
knappa in koden på Rekryteringsmyndigheten.se om det är bekräftelsen att du blivit antagen till GMU.

Och ang vad man ska packa med sig jag ska vara jäkligt basic hade jag tänkt.

Kläder, Hygien (tandborste mm) och joggingskor. det blir nog allt jag tar med mig :P

tänkte eftersom det inte står något någonstans vad man ska ha med sig antar jag att GMU erbjuder det mesta, man får väll även inte blanda civila kläder med militärens ?
2011-07-03, 17:45
Medlem
Angående avhopp så kan jag säga att det skulle vart många fler avhopp inom "värnplikten" om skulle vart så enkelt att sluta som vissa tror?

Det räckte inte med att säga att du inte ville fortsätta under värnplikts tiden, jag hade en pluton kamrat som försökte få åka hem och latade sig med allt i flera månader tills han fick lov att lämna, Då av medicinska skäl istället som kan lyckades få till.

Har även fler rapporter där värnpliktiga velat sluta under på gående utbildning med inte fått göra det då du inte haft tillräckligt stark anledning till det. Det var alltså din "plikt" att fullfölja enligt försvarsmakten. Så det hände att tre stycken bara försvann från utbildningen och blev då polisanmälda för detta.

Så att värnplikten skulle vara så mycket bättre än nuvarande system är inte så troligt då du nu helt frivilligt kan gå när du vill och inte behöva med ansökningar, överklagningar och fullt med diskussioner för att kunna avbryta utbildningen.

Och nej jag gjorde inte värnplikten under 1900talet utan så sent som 2005/2006 och sedan därefter arbetat inom försvarsmakten och pliktverket där jag fått kontakt och försökt stödja personer som velat avsluta värnplikten men som inte har kunnat uppvisa tillräckligt god anledning till att få bli avskriven från värnplikt till utb. reserven.

/mvh Olof
2011-07-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHFNcrew
Jag som är nr 2 väntar fortfarande, men det har ju varit helg så besked kommer kanske under veckan. De som blivit antagna måste ju tacka ja/nej innan nästa lördag så veckan efter den finns det även chans för besked. Bara att hålla tummarna.
Har du loggat in och kollat så att det inte står att du är antagen på rekryteringsmyndigheten.se? För de sa ju att det uppdateras samtidigt som folk tackar ja/nej.
2011-07-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Har du loggat in och kollat så att det inte står att du är antagen på rekryteringsmyndigheten.se? För de sa ju att det uppdateras samtidigt som folk tackar ja/nej.

Yes jag kollar där lite då och då, och än finns inga goda nyheter.
2011-07-03, 21:38
Medlem
Jag är nu antagen till FMTS någon annan som skall dit?
någon som vart där och vet hur det är?

Vart är man ens stationerad.. Halmstad fattar jag men är man i LV6 lokaler och övningsfält eller vadå?

kollade nu på eniro och fattar vart det ligger och så
Senast redigerad av chillhunter 2011-07-03 kl. 21:53.
2011-07-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Finns det några 30+ som söker sig till GMU?

Ja det finns det även 45+ finns det sökande ifrån.
2011-07-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Jag är nu antagen till FMTS någon annan som skall dit?
någon som vart där och vet hur det är?

Vart är man ens stationerad.. Halmstad fattar jag men är man i LV6 lokaler och övningsfält eller vadå?

kollade nu på eniro och fattar vart det ligger och så

Men endå vora skönt med lite mera info och så om hur det är etc..

Satan råkade trycka på citera
Senast redigerad av chillhunter 2011-07-03 kl. 23:15.
2011-07-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Angående avhopp så kan jag säga att det skulle vart många fler avhopp inom "värnplikten" om skulle vart så enkelt att sluta som vissa tror?

Det räckte inte med att säga att du inte ville fortsätta under värnplikts tiden, jag hade en pluton kamrat som försökte få åka hem och latade sig med allt i flera månader tills han fick lov att lämna, Då av medicinska skäl istället som kan lyckades få till.

Har även fler rapporter där värnpliktiga velat sluta under på gående utbildning med inte fått göra det då du inte haft tillräckligt stark anledning till det. Det var alltså din "plikt" att fullfölja enligt försvarsmakten. Så det hände att tre stycken bara försvann från utbildningen och blev då polisanmälda för detta.

Så att värnplikten skulle vara så mycket bättre än nuvarande system är inte så troligt då du nu helt frivilligt kan gå när du vill och inte behöva med ansökningar, överklagningar och fullt med diskussioner för att kunna avbryta utbildningen.

Och nej jag gjorde inte värnplikten under 1900talet utan så sent som 2005/2006 och sedan därefter arbetat inom försvarsmakten och pliktverket där jag fått kontakt och försökt stödja personer som velat avsluta värnplikten men som inte har kunnat uppvisa tillräckligt god anledning till att få bli avskriven från värnplikt till utb. reserven.

/mvh Olof

Skilnaden tycker jag är att de som söker nu gör det frivilligt.
då borde de väl var lite iställda på det ? än någon som blir inkallad och gör sin plikt. ?

Sen var det ju nästan frivilligt när jag gjorde lumpen, mönstrade väl 96 då räckte det ju att säga att man hade ont i armen/axel för att slippa och åka hem med bussen på kvällen.

Sen var det så otroligt mkt fler som gjorde lumpen då än på senare tid och ändå så hade vi bara 1avhopp på 400man på 11mån och en annan som faktiskt hade medicinska skäl (han var kvar i 6mån innan läkarna konstaterade att det var någon fel med hans tarmar och mot hans vilja så fick han sluta)

1 på 400, nu är det väl 30% som hoppar av *trotts* att de sökt sig till det frivilligt och vill ha det som yrke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in