Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Angående avhopp så kan jag säga att det skulle vart många fler avhopp inom "värnplikten" om skulle vart så enkelt att sluta som vissa tror?
Det räckte inte med att säga att du inte ville fortsätta under värnplikts tiden, jag hade en pluton kamrat som försökte få åka hem och latade sig med allt i flera månader tills han fick lov att lämna, Då av medicinska skäl istället som kan lyckades få till.
Har även fler rapporter där värnpliktiga velat sluta under på gående utbildning med inte fått göra det då du inte haft tillräckligt stark anledning till det. Det var alltså din "plikt" att fullfölja enligt försvarsmakten. Så det hände att tre stycken bara försvann från utbildningen och blev då polisanmälda för detta.
Så att värnplikten skulle vara så mycket bättre än nuvarande system är inte så troligt då du nu helt frivilligt kan gå när du vill och inte behöva med ansökningar, överklagningar och fullt med diskussioner för att kunna avbryta utbildningen.
Och nej jag gjorde inte värnplikten under 1900talet utan så sent som 2005/2006 och sedan därefter arbetat inom försvarsmakten och pliktverket där jag fått kontakt och försökt stödja personer som velat avsluta värnplikten men som inte har kunnat uppvisa tillräckligt god anledning till att få bli avskriven från värnplikt till utb. reserven.
/mvh Olof
Skilnaden tycker jag är att de som söker nu gör det frivilligt.
då borde de väl var lite iställda på det ? än någon som blir inkallad och gör sin plikt. ?
Sen var det ju nästan frivilligt när jag gjorde lumpen, mönstrade väl 96 då räckte det ju att säga att man hade ont i armen/axel för att slippa och åka hem med bussen på kvällen.
Sen var det så otroligt mkt fler som gjorde lumpen då än på senare tid och ändå så hade vi bara 1avhopp på 400man på 11mån och en annan som faktiskt hade medicinska skäl (han var kvar i 6mån innan läkarna konstaterade att det var någon fel med hans tarmar och mot hans vilja så fick han sluta)
1 på 400, nu är det väl 30% som hoppar av *trotts* att de sökt sig till det frivilligt och vill ha det som yrke.