2010-10-28, 18:39
Medlem
nmy89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Tack för en intressant kommentar! Misstänker att det finns en anledning till varför du har den...?

kan tänka mig att han tvivlar lite på varför du vill utbilda dig till soldat men inte åka i krig??
2010-10-28, 18:50
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nmy89
kan tänka mig att han tvivlar lite på varför du vill utbilda dig till soldat men inte åka i krig??

Jag vill utbilda mig till soldat för att vid krig skydda Sverige, det är hemvärnets primära uppgift ifall du inte visste det.
2010-10-28, 18:52
Medlem
aNKones avatar
Kollar läkaren upp journaler sedan mellan-högstadiet efter skador?
Eller får man bara svara på om man har haft någon gammal idrottsskada? Samt, om man har en gammal hockeyskada t.ex. i ländryggen som inte känns av i nuläget, sållas man då bort från jägartjänsterna?
2010-10-28, 18:57
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNKone
Eller får man bara svara på om man har haft någon gammal idrottsskada? Samt, om man har en gammal hockeyskada t.ex. i ländryggen som inte känns av i nuläget, sållas man då bort från jägartjänsterna?

Såvitt jag förstått det så har läkaren ej tillgång till material som du inte get honom/henne. Därför vet de ej om du skadat dig tidigare förutom om du berättar det. De ställer frågor och man får skriva på hälsodeklarationen om allt som kan vara relevant för den tjänst man söker.

Det sista kan jag dock ej svara på, med jägaren har man (är fortfarande?) tuffa så svaret från mig är vet ej. Förhoppningsvis kan någon annan svara på det
2010-10-28, 19:06
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Såvitt jag förstått det så har läkaren ej tillgång till material som du inte get honom/henne. Därför vet de ej om du skadat dig tidigare förutom om du berättar det. De ställer frågor och man får skriva på hälsodeklarationen om allt som kan vara relevant för den tjänst man söker.

Det sista kan jag dock ej svara på, med jägaren har man (är fortfarande?) tuffa så svaret från mig är vet ej. Förhoppningsvis kan någon annan svara på det

hehe, alright!
Det är ju ingen större skavank, så det går nog bra.
2010-10-28, 19:27
Medlem
Bigalbundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNKone

Jag vet inte helt säkert om läkaren har tillgång till journaler, men tänk hur jobbig situationen skulle bli om de hade det utan att tala om det för dig, samtidigt som de frågar dig om det och du blåljuger dem upp i ansiktet. Jag vet inte riktigt om den situationen kan uppstå men det skulle ju onekligen inte vara ett bra första intryck ifrån dig.

Sedan så får man ju komma ihåg att de frågar om tidigare skador på grund utav din egen säkerhet. Dessa läkare som som bedömer ditt fysiska tillstånd har ju en väldig erfarenhet och vet oftast bättre än dig själv hur tunga vissa tjänster är.

Håller dock med om att man kanske tror sig veta själv vad man klarar av och kan svära sig fördärvad på att man klarar den tjänsten man söker. Dock så måste man komma ihåg överstående stycke och svälja stoltheten ibland.

Lycka till!
2010-10-28, 19:43
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigalbundy
Jag vet inte helt säkert om läkaren har tillgång till journaler

Endast behandlande läkare har tillgång till eventuella journaler. Det enda sättet någon annan, läkare eller ej, kan få tillgång till dina sjukjournaler är om du lämnar samtycke till det. Till exempel om du söker vissa ersättningar från Försäkringskassan.
2010-10-28, 19:48
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigalbundy
Jag vet inte helt säkert om läkaren har tillgång till journaler, men tänk hur jobbig situationen skulle bli om de hade det utan att tala om det för dig, samtidigt som de frågar dig om det och du blåljuger dem upp i ansiktet. Jag vet inte riktigt om den situationen kan uppstå men det skulle ju onekligen inte vara ett bra första intryck ifrån dig.

Sedan så får man ju komma ihåg att de frågar om tidigare skador på grund utav din egen säkerhet. Dessa läkare som som bedömer ditt fysiska tillstånd har ju en väldig erfarenhet och vet oftast bättre än dig själv hur tunga vissa tjänster är.

Håller dock med om att man kanske tror sig veta själv vad man klarar av och kan svära sig fördärvad på att man klarar den tjänsten man söker. Dock så måste man komma ihåg överstående stycke och svälja stoltheten ibland.

Lycka till!

Givetvis så är det som du säger.
Saken är den att jag vet att jag finns/fanns noterad i "skolsysterns" dator, angående en liten skitskada i ryggen. Så jag vet ju garanterat att det inte är några problem att utföra olika uppgifter.

Jag är bara så nojjig för att någon liten fjantsak ska sätta käppar i hjulen för min dröm.

Kommer offra väldigt mycket när jag väl ska mönstra (om jag får chansen) om några år när ögonen och lärlingstiden är fixade. Så det vore ju lite halvsurt om han nekar mig för en gammal skada.

Men men. Jag kan ju inte göra annat än mitt bästa för att påverka.
2010-10-28, 20:27
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foggan
vi verkar vara i samma situation då på ett ungefär.Ni får ursäkta mina frågor men hur många av er efter anställning i försvarsmakten skulle kunna tänka er utlandstjänst tex afghanistan/somalia?

Jag personligen skulle vara jävligt sugen och ligga utanför somalia och skjuta pirater ifall det skulle behövas

Jag kan definitivt tänka mig utlandstjänst. Men prioterar hellre Aspirant-och Officerutbildning före, eftersom det är mitt mål, Men om exempelvis Aspiranten inte blir aktuell på en längre tid efter GMU kan man väl lika gärna rycka in o göra nytta ute i världen!
2010-10-28, 21:19
Medlem
Jaha, imorgon smäller det..
Ska vara på Regionkontor Stockholm kl 09:00 och börja antagningsprövningen
Har käkat bra idag, mycket kolhydrater, bara riktiga mansportioner!
Nerverna känns fortfarande bra, får se hur man mår när man kommer dit imorgon hehe

Är dock fortfarande inte säker på vad jag vill göra under GMU:n, men som jag förstått det så spelar det inte allt för stor roll, bara jag kommer in så kan jag söka vidare efter att jag gjort GMU utbildningen.
Vill trots allt ha ett fysiskt yrke, men kan tänka mig att det skulle vara roligare med någon "vanlig" utbildning istället för t.ex jägare... kommer bara göra utbildningen som jägare om jag får toppenresultat på mönstringen, då det borde visa att jag passar in där...
2010-10-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Är dock fortfarande inte säker på vad jag vill göra under GMU:n, men som jag förstått det så spelar det inte allt för stor roll, bara jag kommer in så kan jag söka vidare efter att jag gjort GMU utbildningen.
GMU'n ska vara lika för alla i hela Sverige, oavsett vad man vill bli senare!

Lycka till förresten!
2010-10-28, 21:38
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Jaha, imorgon smäller det..
Ska vara på Regionkontor Stockholm kl 09:00 och börja antagningsprövningen
Har käkat bra idag, mycket kolhydrater, bara riktiga mansportioner!
Nerverna känns fortfarande bra, får se hur man mår när man kommer dit imorgon hehe

Vill trots allt ha ett fysiskt yrke, men kan tänka mig att det skulle vara roligare med någon "vanlig" utbildning istället för t.ex jägare... kommer bara göra utbildningen som jägare om jag får toppenresultat på mönstringen, då det borde visa att jag passar in där...

Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in