2011-08-25, 15:43
Medlem
Angående Mönstring vid 25 Inga problem jag var 24 förra året när jag genomförde min GMU

Vi hade desutom personer som var 28 i min pluton
2011-08-25, 15:57
Medlem
krillepilles avatar
Ännu en fråga om cyklingen, när jag cyklar så brukar jag höja motståndet eftersom för att simulera testet man gör på mönstringen. Har dock ingen aning om hur tungt det är på testet eller hur snabbt dom ökar motståndet men jag brukar i alla fall öka en nivå efter 1 min och 30 sec. Antar att det är olika på oika cyklar men dom på gymmet heter star track och ser ut så här http://images.oneshotfitness.com/uploads/2009/05/star-trac-bike1.jpg har sett sånna cyklar på många gym så den är vanlig. Hur som helst jag kommer upp till nivå 16 av 20 innan mina ben dör, vad skulle ni tro att det motsvarar på testet om man väger 74kg. Fick även höra att resultatet hade med antal watt man lyckas producera och jag brukar ligga på mellan 180 och 190 enligt cykeln.
2011-08-25, 16:56
Bannlyst
Hej,
för att lyckas få så bra resultat som möjligt på cykeltestet vid mönstringen, hur ska man träna?

Jag hade tänkt cykla på gymmet...
men hur länge? ska man öka "trögheten", eller ligga på en trög växel hela vägen? räcker det med 15 minuter? då en 9a inte överstiger det?

Hur ofta i veckan ska man träna?

Tacksam för svar...
2011-08-25, 17:16
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heman86
Ett par fråga!

Jag gjorde mönstringen för typ 7 år sen. Jag ville vid den perioden inte göra värnplikten eftersom jag inte var mogen nog, inga av mina kompisar gjorde lumpen och därför struntade jag i det också. Men nu är jag 25 år och har i flera år ångrat att jag inte gjorde min värnplikt. Kan jag göra GMU idag eller är loppet kört för min del?
Är det bara massa 19 åringar som gör GMU eller finns det äldre också?

Om man som den äldste i vår pluton kan bli dödsjägarSOGsniper-uttagen till kommandoborgen K3 som 32-åring har du inget att oroa dig över.
2011-08-26, 01:34
Medlem
Hej!

Någon här som kan berätta lite om antagningsprövningen?

Jag känner mig nervös framförallt inför cykeln och styrketestet. Hur går testerna till? Själv löptränar jag och är inte så van vid cykel, kommer detta att ligga mig i fatet? Jag har sökt i tråden och ser att vissa är av meningen att cykeln inte alls testar kondition utan benstyrka, stämmer det? Sedan, hur går cykeltestet till? Ska man cykla med en viss belastning, en viss tid, i en viss hastighet?

Styrketesterna gör mig också lite nervös. Såg en video på försvarsmaktens hemsida där någon gjorde step-ups med packning och sedan är det väl någon annan övning med en stång också? Någon som gjort det som kan förklara?

Tacksam för svar !
2011-08-26, 12:28
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anessathiel
Hej!

Någon här som kan berätta lite om antagningsprövningen?

Jag känner mig nervös framförallt inför cykeln och styrketestet. Hur går testerna till? Själv löptränar jag och är inte så van vid cykel, kommer detta att ligga mig i fatet? Jag har sökt i tråden och ser att vissa är av meningen att cykeln inte alls testar kondition utan benstyrka, stämmer det? Sedan, hur går cykeltestet till? Ska man cykla med en viss belastning, en viss tid, i en viss hastighet?

Styrketesterna gör mig också lite nervös. Såg en video på försvarsmaktens hemsida där någon gjorde step-ups med packning och sedan är det väl någon annan övning med en stång också? Någon som gjort det som kan förklara?

Tacksam för svar !

Cykeltestet går mestadels ut på att testa din styrka och uthållighet i ben, men det är ju kondition också.

Step-upsen är den s.k. jägartestet, den får du genomföra om du har fått en 6a (?) eller högre på cykeln och om de tycker du är lämplig för att göra testet. Det andra styrketestet innebär att du gör ett marklyftsliknande övning på en Isokai maskin
2011-08-26, 14:55
Medlem
Dom olika delproven under möstringen är

Att göra 3 lyft med stång Träna Bröst, Armar och Rygg.

Att testa sin uthålighet på cykel Träna intervalträning då det inte handlar om att sitta på cykeln en längre stund tror max är 15 min. Den ökar motståndet vilken framtvingar mjölksyra i benen.

Att göra ett IQtest i form av allehanda frågor som tex olika ords betydelse och se vilka kubar som är likadana fast ur olika vinklar m.m

Utöver detta görs en läkarundersökning samt ett samtal med psykolog som ställer en del frågor om uppväxt och jobbiga upplevelser.

Jag var inte direkt tränad när jag mönstrade men lyckades få 6-6-7 (IQ & Psykolog är samma) sedan läggs alltihop och dom skriver något i form med Lämplig för befattning skyttesoldat eller något.

Rätta mig gärna om jag har fel.
2011-08-26, 15:37
Medlem
Hej

Jag vill bli någon form av soldat inom armén, gärna jägare. Nu är det som så att för GMU 1 år 2012 så rekryteras 0 (ZERO!!) soldater till armén, inga soldater rekryteras! Jag har pratat med försvarsmakten och dem säger att det beror på att det inte finns behov, min fråga är då när behov sannolikt kommer att uppstå? Vid GMU 3 och 4 år 2011 så rekryterades dessutom bara soldater till ett litet antal förband inom armén, kommer det att fortsätta vara så här? När kan jag få chansen att utbilda mig till någon form av jägarsoldat på K3 eller till stadsskyttesoldat på Livgardet (detta är jag mest intresserad av) ? Känns grymt tråkigt att det inte blir något nu då jag väntade på denna rekryteringen också!
2011-08-26, 15:39
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Hej

Jag vill bli någon form av soldat inom armén, gärna jägare. Nu är det som så att för GMU 1 år 2012 så rekryteras 0 (ZERO!!) soldater till armén, inga soldater rekryteras! Jag har pratat med försvarsmakten och dem säger att det beror på att det inte finns behov, min fråga är då när behov sannolikt kommer att uppstå? Vid GMU 3 och 4 år 2011 så rekryterades dessutom bara soldater till ett litet antal förband inom armén, kommer det att fortsätta vara så här? När kan jag få chansen att utbilda mig till någon form av jägarsoldat på K3 eller till stadsskyttesoldat på Livgardet (detta är jag mest intresserad av) ? Känns grymt tråkigt att det inte blir något nu då jag väntade på denna rekryteringen också!

Råkade ut för samma sak när jag gjorde provningen i maj månad i år.. Kom in på det jag va intresserad av men utbildningen las ner pga. att det ej fanns behov.

Jag tror bara att man får bita i det sura äpplet.. Men varför inte söka till amf eller något annat?
2011-08-27, 13:52
Medlem
Helvete vad jag ångrar mig nu. Fyllde i lindriga besvär för pollen...

Efteråt har alla sagt till mig att jag borde mörkat allt negativt om jag vill bli militär :/
2011-08-27, 22:26
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Hej

Men till GMU 2 som genomförs våren 2012 så kanske armén rekryterar, har du kollat upp det?
2011-08-28, 17:37
Medlem
Maxup

Sök till alla förband!

När du väl tagit anställning kan du om du vill söka förflyttning till annan inriktning.

Gör GMU vart som helst och fortsätt utifrån det sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in