2011-08-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SSG86
Att göra 3 lyft med stång Träna Bröst, Armar och Rygg.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Gärna, marklyftet är det inte stor idé att träna bröst inför, fokusera på axlar, rygg, ben samt bål = kör mycket marklyft på gymmet samt lägg in en del träning på axlar, ben och rumpa. Det ger en 9:a av 9 möjliga.
2011-08-28, 22:55
Medlem
Dubbelespressos avatar
Träna på hela lyftet, alltså, försök höja din max i ett deadlift highpull, men lägg mycket träning på drag från midjan till hakan, du kommer kunna lyfta mer från mark till midja än du klarar från midja till haka, är du med?
2011-08-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelespresso
Träna på hela lyftet, alltså, försök höja din max i ett deadlift highpull, men lägg mycket träning på drag från midjan till hakan, du kommer kunna lyfta mer från mark till midja än du klarar från midja till haka, är du med?

Under själva lyftet på mönstringen, får man gunga till med höfterna för att få upp ett momentum för andra halvan av lyftet? Eller har ni någon bra beskrivning på hur ett marklyft till hakan ska göras på bästa sätt?
Sen är jag nyfiken på hur de räknar ut vikten på stången? Jag har hört att det involverar kroppsvikt och längd, men ungefär hur mycket lyfter man om man väger ca 70-75 och är 184? Rätt långsmal dvs.
2011-08-29, 19:11
Medlem
Ursäkta att jag inte hunnit svara många av er, Men jag tar tag i mina pm här nu.
Så är det något ni undrar kan ni skicka ett PM här, eller maila direkt till RM info mail. (dock ej säkert att det är jag som får det då.)
2011-08-29, 23:03
Medlem
Skriver min "fråga" igen, då jag inte fick något direkt svar

Har tänkt att söka till GMU som går hösten nästa år, har gymnasiet att gå klart först.

Har dock ett problem, blev diagnosterad med en kronisk tarmsjukdom 2003-2004, hade problem med den i ca 1,5 år men sedan tidigt 2006 har jag ej haft några riktigt allvarliga problem alls i sjukdomen, knappt ens kännt av att jag haft en sjukdom och sedan över ett år tillbaka har jag fått sluta tagit den medicin jag blivit tilldelad mot denna sjukdom. Har ej haft några problem alls under denna tid. Är i övrigt väldigt bra form och tränar regelbundet. Är även aktiv i HvU, så jag har fått en liten lätt insyn i FM.

Undrar hur FM ser på det hela, vill verkligen bli soldat!
2011-08-30, 00:02
Medlem
Vad finns det för tjänster och vad krävs det av en för att i framtiden eventuellt få tjänst på en korvett eller liknande? Någon tjänst inom marinen öht..
2011-08-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarqune

Har tänkt att söka till GMU som går hösten nästa år, har gymnasiet att gå klart först.

Har dock ett problem, blev diagnosterad med en kronisk tarmsjukdom 2003-2004, hade problem med den i ca 1,5 år men sedan tidigt 2006 har jag ej haft några riktigt allvarliga problem alls i sjukdomen, knappt ens kännt av att jag haft en sjukdom och sedan över ett år tillbaka har jag fått sluta tagit den medicin jag blivit tilldelad mot denna sjukdom. Har ej haft några problem alls under denna tid. Är i övrigt väldigt bra form och tränar regelbundet. Är även aktiv i HvU, så jag har fått en liten lätt insyn i FM.

Vet inte riktigt hur FM ser på det hela..men man måste tala om ifall man har det.
Det framgår i det dokument du måste fylla i via nätet.

Vi säger såhär, vad är det för typ utav reaktorer som framkallar din allergi? Födoämne, stessig miljö eller är du bara allmänt dålig i magen hela tiden?
2011-08-30, 09:08
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cressell
Under själva lyftet på mönstringen, får man gunga till med höfterna för att få upp ett momentum för andra halvan av lyftet? Eller har ni någon bra beskrivning på hur ett marklyft till hakan ska göras på bästa sätt?
Sen är jag nyfiken på hur de räknar ut vikten på stången? Jag har hört att det involverar kroppsvikt och längd, men ungefär hur mycket lyfter man om man väger ca 70-75 och är 184? Rätt långsmal dvs.

jag har ingen aning om hur mycket man lyfter, det handlar om en stång som med konstant hastighet färdas uppåt, det som mäts är hur kraftigt du pressar ned vågen.

läs om isokai:
http://www.angelfire.com/ultra/monstring/

http://www.isokai.se/Bilder/IsoKai_maskin.JPG
så ser det ut

beskrivet: fötterna axelbrett, greppa axelbrett på stången som är i fotledshöjd, ut med rumpan och svanka. Lift! drag till hakan. Träna teknik i exempelvis smithmaskinen på gymmet. du får luta dig bakåt efter halva lyftet
2011-08-30, 09:31
Medlem
Citat:

Svarar på denna lite snabbt. Så länge du inte lider av din sjukdom och inte antas kunna få din sjukdom åter så är det inga problem. Ta med ett läkarintyg på mönstringen på att att du inte behöver medicinera och inte har några andra fysiska men av sjukdomen.

Om bedömningen blir att sjukdomen kan hindra (ganska troligt utan intyg) kan du ändå skrivas in som soldat inom Hemvärnet som inte har samma krav.
2011-08-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelespresso
jag har ingen aning om hur mycket man lyfter, det handlar om en stång som med konstant hastighet färdas uppåt, det som mäts är hur kraftigt du pressar ned vågen.

läs om isokai:
http://www.angelfire.com/ultra/monstring/

http://www.isokai.se/Bilder/IsoKai_maskin.JPG
så ser det ut

beskrivet: fötterna axelbrett, greppa axelbrett på stången som är i fotledshöjd, ut med rumpan och svanka. Lift! drag till hakan. Träna teknik i exempelvis smithmaskinen på gymmet. du får luta dig bakåt efter halva lyftet

Tack, mycket av det där kändes nyttigt! Jag var helt omedveten om hur lyftet gick till, så det där var en räddare!
2011-08-30, 14:15
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:

Skaffa ett ordentligt intyg där det uttryckligen står att du är sjukdomsfri, eller ljug, jag hade aldrig kommit in om jag pratat om mina rygg och benhinnebesvär och nu har jag hunnit både göra lumpen, jobbat som instruktör och varit anställd på ett förband med högre fysisk status. Vi har t.o.m. stor ryggsäck
2011-08-30, 18:25
Medlem
Afskums avatar
Jag har inga som helst ambitioner att bli soldat men vill ändå söka till GMU för att testa mig själv. Är det möjligt att göra GMU och sedan plugga vidare utan att tvingas bli yrkessoldat? Hittar ingen nyttig info på FM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in