2011-05-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
nu får du lugna ner dig, slappare än värnpliktstiden, beror helt på vad du gjorde.
sen att ni GMU på A9 får ha gymnastikskor med M90 utomhus för er kapten för att ni har "ont i fötterna av kängorna" vet jag inte vad jag ska säga om..
Nu har jag aldrig provat dessa kängor och vet inte om de som klagar kanske faktiskt bara är bortskämda ungar med överkänsliga fötter.

Men om det är en majoritet som ogillar kängorna så kanske man borde fråga sig varför dem ska vara så obekväma.

Å andra sidan om folk är så dumma att de inte lägger in individanpassade inlägg i kängorna så får man fan skylla sig själv.
2011-05-07, 13:14
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Nu har jag aldrig provat dessa kängor och vet inte om de som klagar kanske faktiskt bara är bortskämda ungar med överkänsliga fötter.

Men om det är en majoritet som ogillar kängorna så kanske man borde fråga sig varför dem ska vara så obekväma.

Å andra sidan om folk är så dumma att de inte lägger in individanpassade inlägg i kängorna så får man fan skylla sig själv.

Varför kängorna är obekväma är väl ganska uppenbart? Det är ju knappast så att det köps in nya kängor till varje inryck, och om ett par kängor använts av 10 olika par fötter, samt daglig användning under många år, då säger det sig självt att de är ganska (o)lustigt nötta...

Att hitta ett par militärkängor som passar bra till just din fot är inte särskilt sannolikt, nej, men vet man att man har känsliga fötter finns det inget hinder mot att lägga i en egen sula.
Fotproblem med kängorna är något man borde upptäcka redan första veckan, vilket innebär att de som inte har fixat schyssta sulor efter första lediga helgen faktiskt får skylla sig själva.
2011-05-07, 14:34
Medlem
Det är inget fel på m90 kängorna enligt mig, visst dom ger inte så mycket stöd om man går långt och med mycket packning. Det är klart att det känns i fötterna om man går långt, oavsett vad har man har på fötterna.

Sen får man köpa in egna kängor och det finns ju en anledning till varför dom flesta befäl gör det.

Edit: Man kan också tejpa fötterna eller härda dom innan man rycker in.
Senast redigerad av Fistor 2011-05-07 kl. 14:38.
2011-05-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
nu får du lugna ner dig, slappare än värnpliktstiden, beror helt på vad du gjorde.
sen att ni GMU på A9 får ha gymnastikskor med M90 utomhus för er kapten för att ni har "ont i fötterna av kängorna" vet jag inte vad jag ska säga om..

Varför ska jag lugna ner mig,, jag har väl inte höjt rösten eller brusat upp på något sett. Sen så är jag inte en av dem som byter om till joggingskor när jag känner av mina kängor!..
Så du har sett oss på A9 ha gymnastikskor till M90?

Sen kan man ju undra varför I19 fick köra liggande skjutställning med knäskydd, jävla kärringar. Jag låg i gruset utan skydd och utan liggunderlag.

Är du möjligtvis en slusk från I19?
Senast redigerad av Rtog- 2011-05-07 kl. 16:42.
2011-05-07, 17:48
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-
Varför ska jag lugna ner mig,, jag har väl inte höjt rösten eller brusat upp på något sett. Sen så är jag inte en av dem som byter om till joggingskor när jag känner av mina kängor!..

Sen kan man ju undra varför I19 fick köra liggande skjutställning med knäskydd, jävla kärringar. Jag låg i gruset utan skydd och utan liggunderlag.

Är det inte så att folk i vissa befattningar får knäskydd som del av utrustningen? Åtminstone var det så för 7 år sedan när jag låg inne. Vill minnas en kamrat som låg i Strängnäs som förärades Ak5B samt knäskydd, och han var visst Skyttegruppchef.
Själv fick jag minsann inga, men hade någon räckt mig ett par och sagt varsågod hade jag ju inte sagt nej.
Det är skillnad på att vara hård och att vara dum.
2011-05-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Är det inte så att folk i vissa befattningar får knäskydd som del av utrustningen? Åtminstone var det så för 7 år sedan när jag låg inne. Vill minnas en kamrat som låg i Strängnäs som förärades Ak5B samt knäskydd, och han var visst Skyttegruppchef.
Själv fick jag minsann inga, men hade någon räckt mig ett par och sagt varsågod hade jag ju inte sagt nej.
Det är skillnad på att vara hård och att vara dum.

mina befäl sa, "fick ni inte ut knäskydd så kommer ni antagligen inte att få några alls"
2011-05-07, 19:28
Medlem
Olvards avatar
Det verkar som att vi som oroats av SvDs skrämselrapporter om att GMU uteblir ända fram till 2013 kan pusta ut lite.

Det blir förmodligen inte något utbildningsstopp under 2012 som det har pratats om, trots allt. Dock kommer tydligen antalet utbildningsplatser att minskas under GMU 3/4. GMU kommer att hållas även nästa år som planerat.

Sökbara utbildningsplatser för GMU 3/4

Citat:
Skaraborgs regemente, P 4 i Skövde
Södra skånska regementet, P 7 i Revingehed
Livgardet i Kungsängen
Norrbottens regemente, I 19, i Boden
Ledningsregementet i Enköping
Försvarsmaktens tekniska skola i Halmstad
Trängregementet i Skövde
Hemvärnet i Östersund, Härnösand, Kiruna, Halmstad, Eksjö, Visby, Karlskrona, Kvarn och Enköping.

Förband som inte längre kommer att hålla någon utbildning i höst:

Citat:
Livregementets husarer, K 3, i Karlsborg
Luftvärnsregementet, Lv 6, i Halmstad
Göta ingenjörregemente, Ing 2 i Eksjö
Totalförsvarets skyddscentrum i Umeå
Hemvärnet i Umeå, Villingsberg, Skredsvik och Göteborg.

Länk:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarsmakten-kommenterar/GD-kommenterar-uppgifter-om-anstallningsstopp/
2011-05-07, 20:47
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname

det är inga fel alls på kängorna om man inte är bortskämd och har haft kängor för typ 4-5 tusen klassen, då kan jag tänka mig att kängorna känns underlägsna
2011-05-07, 20:50
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-

Yep, är en "slusk" från I19 vad du nu menar med det.
Gör nu "värnplikten" eller rekryt tjänst som det kallas, dvs 11 månader.
Ok, ja vi såg 90% av hela A9's GMU i matsalen med gymnastikskor som kom med anledningen som jag tog upp tidigare, någon enstaka hade inte, kanske var du då.

Vi fick nyligen ut våra knäskydd, så vi har fått göra allt i somras utan knäskydd, dvs i grus o helvete.
Men när vi fick ut dom så var det helt klart nice att ha, vem fan vill sitta knästående i grus utan knäskydd när man har en möjlighet att ha dem?
2011-05-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoWeR
Hur många kg är det på Isokai-maskinen om man väger 70 kg?

Någon som har någon koll, om ni har gjort och väger annat skriv det också så ser jag på ett ungefär

När jag mönstrade vägde jag 75 kg och tränade i vanliga fall marklyft på 120 kg, 3x8.
Fick en solklar 9:a.
Dock kan jag inte säga att jag haft för mycket användning av de musklerna under gmu:n, satsa på löpning istället! Intervaller om och om igen samt promenader med packning så kommer du äga när det gäller..
2011-05-07, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
När jag mönstrade vägde jag 75 kg och tränade i vanliga fall marklyft på 120 kg, 3x8.
Fick en solklar 9:a.
Dock kan jag inte säga att jag haft för mycket användning av de musklerna under gmu:n, satsa på löpning istället! Intervaller om och om igen samt promenader med packning så kommer du äga när det gäller..

då tror jag att min brottnings träning i sommar kommer vara perfekt
2011-05-07, 23:53
Bannlyst
Jag ska dra min historia. Jag är extremt intresserad av att göra GMU, har i stort sett planerat hela min framtida karriär efter detta. Följande har hänt.

1. Mönstrade förra året och klarade det. Blev uttagen till "Befattningsgrupp Befäl".

2. Fick veta att den mönstringen inte gällde på grund av omorganiseringen. Fair enough, nu kan jag få ännu bättre resultat nästa gång.

3. Sökte det GMU som drar igång i slutet av denna sommar (Augusti?). Kryssade i alla frågor och betonade särskilt att jag kan tänka mig en framtida karriär inom militären.

Sen dess har jag inte hört någonting. Kan någon ge mig feedback, vad händer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in