2011-02-25, 17:06
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
för att de så låter det krigiskt att få titulera sig "swedish Marine from the 1st Marine regiment, 2nd Marine battallion", ååå ha samövningar med brittiska Royal Marines Commando samtidigt som man tar på sig den kommandogröna baskern och vrålar OOORAH!!!

Hoppas inte någon titulerar sig marinsoldat efter GMU på Amf1
2011-02-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Du fattar väl att det är en geografisk fråga i första hand? Om det hade varit fråga om nån machogrej så hade man sökt jägartjänst i boden eller kiruna eller vad det nu var. Lägg ner din bittra jävla attityd förfan...
2011-02-25, 18:26
Medlem
Så jag blir alltså automatiskt jägare om jag jobbar med bevakning på AJB, amfibiesoldat om man gör GMU på amf1 och flygbasjägare om man är flygtekniker på F17 =D nice!
2011-02-25, 19:17
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Det kan jag faktiskt satsa pengar på att de kommer göra.
2011-02-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Det kan jag faktiskt satsa pengar på att de kommer göra.

Intressant med tanke på att övriga på Amf endast får titulera sig rekryt tills dess att man erövrat amfibiemärket.
Dock kan man ju alltid utge sig för att vara något man inte är! Jag brukar t.ex. säga att jag är USAs president när jag går på krogen
2011-02-25, 20:17
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Intressant med tanke på att övriga på Amf endast får titulera sig rekryt tills dess att man erövrat amfibiemärket.
Dock kan man ju alltid utge sig för att vara något man inte är! Jag brukar t.ex. säga att jag är USAs president när jag går på krogen
Hoppas bara att AMF1 slutar vara så jävla barnsliga nu när det inte är värnplikt längre.
2011-02-25, 20:31
Medlem
Citat:
Hoppas bara att AMF1 slutar vara så jävla barnsliga nu när det inte är värnplikt längre.

Fungerar likadant på många förband såväl i Sverige som utomlands. Det blir en morot till att prestera och ta sig igenom utbildningen. För hur man än vrider och vänder på det så finns det vissa uppsatta utbildningskriterier för att bli amfibiesoldat. Likväl som det finns utbildningskriterier för andra tjänster också. Och om man nu inte klarar/genomfört dessa...då är det väl inte så konstigt att man inte (officiellt) kan titulera sig som det?

ps. gäller väl även civila utbildningar
2011-02-25, 20:43
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Fungerar likadant på många förband såväl i Sverige som utomlands. Det blir en morot till att prestera och ta sig igenom utbildningen. För hur man än vrider och vänder på det så finns det vissa uppsatta utbildningskriterier för att bli amfibiesoldat. Likväl som det finns utbildningskriterier för andra tjänster också. Och om man nu inte klarar/genomfört dessa...då är det väl inte så konstigt att man inte (officiellt) kan titulera sig som det?

ps. gäller väl även civila utbildningar
Ja, men AMF1 är extremt!
Detta gäller inte bara att dom kallar sig Marinsoldater, utan att många amf-soldater är så jäääävla stöddiga över sin utbildning. Ingen bryr sig om deras gröna basker.
2011-02-25, 21:24
Medlem
Det har gått en vecka och jag har fortfarande inte fått mitt beslut om GMU.. Antingen så är man reserv eller så har man blivit nekad men det konstiga med detta är att jag blev uppringd av en snubbe vid Försvarsmakten som erbjöd mig en annan plats på I19. Han sa att jag hade kommit in ifall jag tog den platsen.

Kan det vara så att man fortfarande kollar igenom register på vissa?

Det står inget på RMs e-tjänster heller.

Ska tilläggas att jag fick erbjudandet måndagen efter att alla hade antagningsprövat.
Senast redigerad av Qendrim 2011-02-25 kl. 21:27.
2011-02-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ja, men AMF1 är extremt!
Detta gäller inte bara att dom kallar sig Marinsoldater, utan att många amf-soldater är så jäääävla stöddiga över sin utbildning. Ingen bryr sig om deras gröna basker.

Tror mest dom känner sig stolta över att tillhöra den nationella arena och kultur som är unik för marinsoldater världen över
2011-02-26, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Alla vill väl mucka där kustjägare tränas antar jag.

"Mucka"?
Jag tror inte du förstått vad som innebär med det nya systemet

Det är nu ett JOBB och inte en värnplikt där man tjänstgör 11 månader (resp.). Du skriver alltså kontrakt för flera år och muckar inte samtidigt som dina kollegor (om ni inte har exakt samma kontrakt och väljer att gå samma väg då).
2011-02-26, 08:21
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Det har gått en vecka och jag har fortfarande inte fått mitt beslut om GMU.. Antingen så är man reserv eller så har man blivit nekad men det konstiga med detta är att jag blev uppringd av en snubbe vid Försvarsmakten som erbjöd mig en annan plats på I19. Han sa att jag hade kommit in ifall jag tog den platsen.

Kan det vara så att man fortfarande kollar igenom register på vissa?

Det står inget på RMs e-tjänster heller.

Ska tilläggas att jag fick erbjudandet måndagen efter att alla hade antagningsprövat.

Kontakta pliktverket bums ! De är ju kända för att krångla till saker, tror du sitter fast i deras system på något sett. Slå en pling är mitt tips, eller maila genom e-tjänster. Brukar ta ett dygn att få svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in