Citat:
Ursprungligen postat av glwrms
Att läsa på Tolkskolan är en förmån i sig. Folk som behöver extra morötter för att ens vilja söka kommer inte vara motiverade nog för att klara utbildningen. Individuella anspråk på lön och ersättningar är t.om. begränsat som anställd och är helt uteslutet under utbildning. Bidrag från försäkringskassan undantaget.
Jaja, nu var det bara ett exempel.
Ett annat kan ju vara en person som har dykcert, fallskärmscert, håller på med sportskytte ala IPSC rifle, kampsport på hög nivå, orientering och som dessutom är utbildad ingenjör(kan massa tekniska saker med andra ord).
Alltså folk med meriter som försvaret vill åt.
Men ditt svar var gott nog. Dom kan alltså inte erbjuda en någon morot för att ändra sig.
Förvisso har du en poäng i att man bör vara motiverad ändå för att bli bra på det man gör, men vissa, t.ex. jag själv, hade varit bra mycket mer intresserade av försvaret om man hade fått bättre betalt och fler förmåner.
Jag pratade med en vän idag som påpekade att han förstått det som(har kontakter inom försvaret) att många av de som söker nu är "lågutbildade, osmarta, actionsökande nötter som bara vill ner till Afghanistan och skjuta talibaner.". Personligen vet jag inte om det stämmer, men försvaret borde ju rimligtvis vilja ha folk med någonting bakom pannbenet som gör att en hjälm inte är helt bortkastat...