2011-03-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
jaha! men vad bra, då borde ju alla vara nöjd.
Men har du inte tänkt på att en genomsnittsperson (alltså Inte DiscoBenga) som tar 150 kg i bänk lär ju även klara 200 kg i marklyft.

Jo det är det jag menar, bara för att man tar 150 i bänk så är det ingen garanti för nåt annat. Därför fler o bredare tester!
2011-03-23, 16:33
Medlem
Stötbelastning? Enligt FM's rekommenderade träningsscheman som jag har grundat mitt träningsschema på står det att man ska genomföra vissa aktiviteter med stötbelastning, och jävlar vad jag har sökt utan resultat. Hjälp?
2011-03-23, 17:17
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar
Stötbelastning? Enligt FM's rekommenderade träningsscheman som jag har grundat mitt träningsschema på står det att man ska genomföra vissa aktiviteter med stötbelastning, och jävlar vad jag har sökt utan resultat. Hjälp?

När du springer blir det stötbelastning. När du går med packning blir det stötbelastning.
2011-03-23, 17:21
Medlem
Citat:

Konditionsträning kan tex bedrivas med eller utan stötbelastning.

Stötbelastning= springa, hoppa, gå

utan stötbelastning = simma, cykla, crosstrainer rodmaskin osv
2011-03-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
När du springer blir det stötbelastning. När du går med packning blir det stötbelastning.

Citat:
Konditionsträning kan tex bedrivas med eller utan stötbelastning.

Stötbelastning= springa, hoppa, gå

utan stötbelastning = simma, cykla, crosstrainer rodmaskin osv

Då förstår jag, tack så mycket

Lite underligt att de inte bara säger "med belastning" eller kanske "med vikter" men jaja, logiskt är det väl i alla fall.

Mvh
2011-03-23, 17:50
Medlem
Brossys avatar
Hittar inte länken till träningsprogrammet för Cesar (det tyngsta). Någon som kan länka? Jag vill bygga upp min fysik så mycket som möjligt innan jag ev. drar in i Augusti.
2011-03-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Hittar inte länken till träningsprogrammet för Cesar (det tyngsta). Någon som kan länka? Jag vill bygga upp min fysik så mycket som möjligt innan jag ev. drar in i Augusti.

Vet inte om det här är vad du menar men det är vad jag har hittat och halvt använder mig av i alla fall.
*http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/trana-webb.pdf*

Edit: Längst ner står träningsprogrammen.
2011-03-23, 17:56
Medlem
Citat:
Då förstår jag, tack så mycket

Lite underligt att de inte bara säger "med belastning" eller kanske "med vikter" men jaja, logiskt är det väl i alla fall.

Mvh

nämen nu fattade du nog inte alls vad vi menade

alltså vanlig löpning stötbelastar kroppen (knän och höfter leder osv)det krävs inte vikter eller packning för att bli stötbelastning.
När du gör ett löpsteg eller vanligt steg så lyfter du på benen när benen nuddar marken igen så blir det en ”stöt” det vill säga du har gjort en rörelse med stötbelastning. skulle du använda vikter eller packning skulle stötbelastningen bli större men är ju inte ett måste. Alltså träningsprogramet uppmanar dig i detta fall att göra en konditionsaktivitet som stötbelastar kroppen. dvs tex löpning, marsch eller hoppa.
Senast redigerad av simper02 2011-03-23 kl. 17:59.
2011-03-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
om det är ett tungt program du är ute efter
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Operator-i-specialforbanden/ du har pdf filer till höger
2011-03-23, 18:11
Medlem
Citat:
nämen nu fattade du nog inte alls vad vi menade

alltså vanlig löpning stötbelastar kroppen (knän och höfter leder osv)det krävs inte vikter eller packning för att bli stötbelastning.
När du gör ett löpsteg eller vanligt steg så lyfter du på benen när benen nuddar marken igen så blir det en ”stöt” det vill säga du har gjort en rörelse med stötbelastning. skulle du använda vikter eller packning skulle stötbelastningen bli större men är ju inte ett måste. Alltså träningsprogramet uppmanar dig i detta fall att göra en konditionsaktivitet som stötbelastar kroppen. dvs tex löpning, marsch eller hoppa.

Jasså DÅ förstår jag
Haha, blir lite mycket med alla dessa nya termer ibland...

-edit-
Citat:

om det är ett tungt program du är ute efter
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobb...cialforbanden/ du har pdf filer till höge

Den tackar vi för
Senast redigerad av nikkar 2011-03-23 kl. 18:46.
2011-03-23, 20:28
Medlem
Hej

Jag mönstrade för ett år sedan. Har jag förstått det rätt måste jag ansöka/mönstra igen om jag vill göra GMU?

På försvarsmaktens hemsida står det följande:

"Ansökningen till GMU omgång 3 och 4 startar den 28 februari och pågår till den 10 april

Anmäl intresse/bli påmind om kommande rekrytering" (http://rekryteringskontoret.forsvarsmakten.se/)

Följde länken och registrerade mig. Vad jag väntade mig var en internetbaserad lämplighetsundersökning lik den jag gjorde för drygt ett år sedan. Till min förvåning upptäckte jag att jag enbart skulle fylla i vad jag var intresserad av (yrken, utbildningar, militära arenor etc). Någon som vet hur detta kommer att behandlas, kommer jag få göra en lämplighetsundersökning eller ej? Kan det vara för sent att anmäla sig till GMU 3 nu då ansökningen startade den 28 feb.

Sorry för många frågor.

/consixx

ps, under militär bakgrund fyllde jag i att jag mönstrat. ds
2011-03-23, 21:05
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consixx
Hej

Jag mönstrade för ett år sedan. Har jag förstått det rätt måste jag ansöka/mönstra igen om jag vill göra GMU?

På försvarsmaktens hemsida står det följande:

"Ansökningen till GMU omgång 3 och 4 startar den 28 februari och pågår till den 10 april

Anmäl intresse/bli påmind om kommande rekrytering" (http://rekryteringskontoret.forsvarsmakten.se/)

Följde länken och registrerade mig. Vad jag väntade mig var en internetbaserad lämplighetsundersökning lik den jag gjorde för drygt ett år sedan. Till min förvåning upptäckte jag att jag enbart skulle fylla i vad jag var intresserad av (yrken, utbildningar, militära arenor etc). Någon som vet hur detta kommer att behandlas, kommer jag få göra en lämplighetsundersökning eller ej? Kan det vara för sent att anmäla sig till GMU 3 nu då ansökningen startade den 28 feb.

Sorry för många frågor.

/consixx

ps, under militär bakgrund fyllde jag i att jag mönstrat. ds

https://e.pliktverket.se/portal/Public/ANS/ansGmu.aspx?EWEBSID=12&EWEBUPDID=6

fyll i här så får du hem en pin kod så du kan fylla i lämplighetsansökan osv, är ganska säker på att du måste mönstra om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in