2011-01-02, 16:11
Medlem
Moderalmas avatar
Vilket förband borde man söka till om man strävar efter utlandstjänst?
2011-01-02, 16:36
Medlem
Det kommer vara så att i19 har ena året, med stöd från t.ex
P4. Nästa mission har P4 ansvaret, med stöd från
t.ex LG. Så kommer det hålla på. Däremot har Ajb haft personal
vid alla missioner.
Så Ajb kommer troligtvis ha mycket personal ute i framtiden också.
Det jag vill ha sagt är att oavsett vilket förband du tillhör (frånsett vissa)
så kommer man få chans till utlandstjänst.
2011-01-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderalma
Vilket förband borde man söka till om man strävar efter utlandstjänst?

Generellt sett till armén.

Gärna till en befattning som det råder "brist" inom. Jag är inte helt uppdaterad (det finns ingen som kommer "avslöja" vad vi har svårt att rekrytera inom), men, kyltekniker, EOD-personal, militärpolis (personskydd), TACP.

Kolla in försvarets hemsida och se vad de har för vakanser under några år så får man en uppfattning i alla fall.

Men viktigast är att du söker till någonting du vill göra och tycker om att syssla med. Vill du verkligen göra utlandstjänst får du nog också vara beredd att vara några år inom FM om du nu inte har "tur" att ditt förband åker vid rätt tillfälle.
2011-01-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paks
Det kommer vara så att i19 har ena året, med stöd från t.ex
P4. Nästa mission har P4 ansvaret, med stöd från
t.ex LG. Så kommer det hålla på. Däremot har Ajb haft personal
vid alla missioner.
Så Ajb kommer troligtvis ha mycket personal ute i framtiden också.
Det jag vill ha sagt är att oavsett vilket förband du tillhör (frånsett vissa)
så kommer man få chans till utlandstjänst.

Vid alla missioner är inte rätt. Att de däremot haft mycket folk ute sen 2000 och framåt stämmer väldigt bra.

Men till framtiden kommer det vara lite annorlunda. Allt du pratar om är armén. Det är för att de åker mest.

Därför sök armén. Var duktig och ta de möjligheter som ges.
2011-01-02, 17:09
Medlem
Ni förstår vart jag ville komma. Sen om det är exakt alla missioner eller inte tänker jag
inte gå vidare inpå. För personligen så vet jag inte.

Självklart pratar vi i huvudsak om armén. Att t.ex f21 har huvudansvaret har ju visat sig
att det inte fungerar. Inget ont om dom, de fyller sin funktion men de kan inte fylla ut en hel
mission där skyttekompanierna är huvudfunktionen.

Som andra sagt. Sök dig till armén.
2011-01-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miele
Är du en duktig fordonsförare med lastbilskort etc så kommer du har många roliga tjänster i FM ifall du gillar att köra fordon.
Fordonsförare är inte direkt någonting som det finns många av, särskilt inte när det gäller vissa specialfall. Du kan säkert få en del utbildning i transport av farligt gods också etc.

Lycka till!

Har preliminärbefattning R3/drivmedelsförare på f21 men ska isåfall försöka bli överflyttad till amf1 på berga då jag bor i sthlm, råkade söka GMU en aning för tidigt och missade sen ansökningen till gmu2 där dom rekryterar för amf1.

Har redan arbetat med ADR(farligt gods) och kör lastväxlare för tillfället så dom var ju ganska positiva på mönstringen om mina erfarenheter. Skulle vara trevligt att hamna på lite tungbärgning det är alltid intressant
2011-01-02, 20:42
Medlem
Moderalmas avatar
Tack så mycket för svaren Går i skolan nu så ligger i hårdträning för GMU 3.
Självklart så blir det Armén, ska göra mitt bästa och se vad det leder till
2011-01-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoDuran
Fick brev från Marinbasen idag med lite allmän information om vad man skall ta med sig, hur man tar sig dit osv...Trevligt.

Står även att jag kommer tjänstgöra vid Utb/Insatskompani af Trolle. Då vet man det!

Har fler här som ska ner till marinbasen fått ett sånt brev? Jag väntar fortfarande.
2011-01-03, 12:18
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renderer866
Har fler här som ska ner till marinbasen fått ett sånt brev? Jag väntar fortfarande.

Jag fick ett sådant brev förra veckan. Dock så var blanketten för anhöriga och vägbeskrivning inte med, som det stod i brevet.

Brevet var inte helt stängt heller, så jag antar att dom slarvade en del när dom skickade iväg dessa brev..
2011-01-03, 12:52
Medlem
Pol-Arns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Jag fick ett sådant brev förra veckan. Dock så var blanketten för anhöriga och vägbeskrivning inte med, som det stod i brevet.

Brevet var inte helt stängt heller, så jag antar att dom slarvade en del när dom skickade iväg dessa brev..
Precis så såg mitt brev också ut, skönt att man inte var ensam om att få hälften av informationen man skulle få
2011-01-03, 13:27
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol-Arn
Precis så såg mitt brev också ut, skönt att man inte var ensam om att få hälften av informationen man skulle få

Jag fick inte heller någon blankett, antagligen så får vi väl fylla i den där ist.
2011-01-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Jag fick inte heller någon blankett, antagligen så får vi väl fylla i den där ist.
Har själv inte fått något brev överhuvudtaget. Dessutom har jag inte sett en enda förutom jag som ska till Boden i januari. Blir att jag får göra mina armhävningar själv i snön.
Senast redigerad av Mhackqz 2011-01-03 kl. 14:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in