2010-12-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paks
Någon som ska upp till Arvidsjaur i april?

Vet ej ännu..... nån som ska till Kristianstad i januari ??
2011-01-01, 00:26
Medlem
keeess avatar
Någon som har tänkt att fara ner till karlskrona dagen innan? Med tanke på Sj´s tendens till att misslyckas.
2011-01-01, 12:39
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redsirocco
Vet ej ännu..... nån som ska till Kristianstad i januari ??

Det räcker med att ställa frågan en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av keees
Någon som har tänkt att fara ner till karlskrona dagen innan? Med tanke på Sj´s tendens till att misslyckas

Jag funderar på att boka om in biljett (om det nu går) och dra mig ner kvällen innan. Som sagt, SJ är inget som man räkna med såhär års.
2011-01-01, 14:45
Medlem
keeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Jag funderar på att boka om in biljett (om det nu går) och dra mig ner kvällen innan. Som sagt, SJ är inget som man räkna med såhär års.
Det skall gå att boka om den sa pliktverket. Lär ringa ner till dom på marinb och höra om det går att komma på söndag eftermiddag/kväll.
2011-01-01, 19:44
Medlem
Fan nu vart det ångest, börjar tvivla på om jag ska göra GMU'n eller inte. Har nämligen svinjobbat i typ ett år för att betala av skulder och bokstavligen bott i lastbilshytten samt käkat i stort sett levt endast på falukorv och snabbmakaroner. Så precis förra månaden vart det slut på det så nu kan man leva loppan för feta månadslöner.
Men så vart man så inihelvete sugen på att göra gröntjänst dock så fick jag ej tjänstledigt.
Så vad ska man göra? Att ha kapital och trygghet eller ha skoj i skogen för skitlön att sen inte veta hur det går suck. Man e ju ganska sugen på lite utlandstjänst men sannolikheten att dom hittar på nya missioner känns väll inte alltför stor heller.
2011-01-01, 22:50
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354
Fan nu vart det ångest, börjar tvivla på om jag ska göra GMU'n eller inte. Har nämligen svinjobbat i typ ett år för att betala av skulder och bokstavligen bott i lastbilshytten samt käkat i stort sett levt endast på falukorv och snabbmakaroner. Så precis förra månaden vart det slut på det så nu kan man leva loppan för feta månadslöner.
Men så vart man så inihelvete sugen på att göra gröntjänst dock så fick jag ej tjänstledigt.
Så vad ska man göra? Att ha kapital och trygghet eller ha skoj i skogen för skitlön att sen inte veta hur det går suck. Man e ju ganska sugen på lite utlandstjänst men sannolikheten att dom hittar på nya missioner känns väll inte alltför stor heller.
Det skulle jag inte säga.
Försvaret idag är egentligen inget försvar utan en insatsarmé som utbildar för att skicka insatser ut i världen. Det har i alla jag fått höra. Och min slutövning (samt flera tidigare årskullars) kommer vara väldigt baserat på vad man kan få göra i en utlandstjänst. Så försvaret kommer nog vara med på missioner så länge det finns missioner att göra ute i världen. Möjligheten att göra utlandstjänst har jag aldrig varit orolig för.

edit, Vilken tjänst är du inskriven på?

----------
edit2,

Jag kan ju ändå passa på att fråga nu när jag väl skriver. Jag gör lumpen just nu som insatssoldat men vill söka en pansarskytte-tjänst efter muck. Går det eller måste jag jobba som insatssoldat om jag vill fortsätta i försvaret som soldat? Är jag för evigt bunden till insatstjänsten eller får jag en ny möjlighet att söka vad jag vill i och med att det går till yrkesarmé nu?
Senast redigerad av goelen 2011-01-01 kl. 22:57.
2011-01-02, 00:03
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Citat:
----------
edit2,

Jag kan ju ändå passa på att fråga nu när jag väl skriver. Jag gör lumpen just nu som insatssoldat men vill söka en pansarskytte-tjänst efter muck. Går det eller måste jag jobba som insatssoldat om jag vill fortsätta i försvaret som soldat? Är jag för evigt bunden till insatstjänsten eller får jag en ny möjlighet att söka vad jag vill i och med att det går till yrkesarmé nu?

Du kan byta inriktning, men det är inte helt enkelt om jag minns rätt. Läste en tidningsartikel från lokalatidningen om en soldat från Sundsvall som var säkerhetssoldat eller liknande, minns inte exakt. Iallafall så utbilda han sig till skyttesoldat i efterhand och arbetar som det nu. Inget är omöjligt!
Lycka till!
2011-01-02, 11:14
Bannlyst
Vad gäller angående mönstring till GMU2 om man redan har mönstrat till GMU1, görs alla tester om?Eller plockar dom fram betygen sen så går man direkt till yrkesvägledaren kanske...

Känns väldigt onödigt att göra om tester som man redan gjort nån månad innan.... nån som vet ?
2011-01-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354

Är du en duktig fordonsförare med lastbilskort etc så kommer du har många roliga tjänster i FM ifall du gillar att köra fordon. Jag rekommenderar att gör GMU och provanställning, blir anställd några år och därefter växlar över till tidsvis anställd (vilket innebär att du vart annat år antingen gör en övning på 3-6 veckor, alternativt åker på mission). Tiden där mellan jobbar du civilt.

Fordonsförare är inte direkt någonting som det finns många av, särskilt inte när det gäller vissa specialfall. Du kan säkert få en del utbildning i transport av farligt gods också etc.

Lycka till!
2011-01-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sj0lin
Vad gäller angående mönstring till GMU2 om man redan har mönstrat till GMU1, görs alla tester om?Eller plockar dom fram betygen sen så går man direkt till yrkesvägledaren kanske...

Känns väldigt onödigt att göra om tester som man redan gjort nån månad innan.... nån som vet ?

Fystesterna lär du få göra om. Har du gjort I-testet mindre än ett år tidigare så ska du slippa göra det, så var det för mig senast. Nu lär jag dock behöva göra om det då jag senast gjorde det i november 2009. Känns lite surt då det bara kan gå sämre...
Vad gäller psykologen vet jag inte, jag antar dock att man får göra det igen. Så var det för mig senast, åtminstone. Jag behövde göra allt utom I-testet, med andra ord.
Dessutom så vill jag verkligen göra en ny vända hos skrynklarn, då den senaste måste ha missuppfattat min mentala förmåga å det grövsta...
2011-01-02, 13:47
Medlem
Vad gäller byte av gren inom det militära.
Förbanden lägger upp på mil.se när de rekryterar.
Man söker då och vid antagning så får man
en ny anställning.
Vissa har fystester, andra inte, däremot har alla
intervjuer.
Ska man söka till samma förband som man
gör värnplikten på(insatssoldater), eller gmu,
så få bra betyg, men bäst av allt är om
befälet kan rekommendera en. Speciellt
om man söker inom förbandet.
2011-01-02, 14:12
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwsomeSmurf
Du kan byta inriktning, men det är inte helt enkelt om jag minns rätt. Läste en tidningsartikel från lokalatidningen om en soldat från Sundsvall som var säkerhetssoldat eller liknande, minns inte exakt. Iallafall så utbilda han sig till skyttesoldat i efterhand och arbetar som det nu. Inget är omöjligt!
Lycka till!

Det finns flera som gjort värnplikten som insatssoldater i Arvidsjaur de senaste åren och nu har en anställning på någon av jägarplutonerna. Precis som du säger så är det inte alls omöjligt.
Senast redigerad av Ironghost 2011-01-02 kl. 14:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in