2012-01-28, 22:59
Medlem
Revoles avatar
Jag lär med all säkerhet vara långt borta när GMU 4/5 drar igång men man tänker ju alltid lite OM det inte blir så. Jag tänker ju att jag kan söka och om jag skulle komma in (och fortfarande ska fara iväg) bara tacka nej, då blir ju någon reserv glad om inte annat. Frågan är då om det skulle ligga mig till last om jag sedan söker igen nästa år. Skulle jag ses som oseriös eller liknande eftersom jag tidigare tackat nej till en plats?
2012-01-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Jag lär med all säkerhet vara långt borta när GMU 4/5 drar igång men man tänker ju alltid lite OM det inte blir så. Jag tänker ju att jag kan söka och om jag skulle komma in (och fortfarande ska fara iväg) bara tacka nej, då blir ju någon reserv glad om inte annat. Frågan är då om det skulle ligga mig till last om jag istället söker nästa år. Skulle jag ses som oseriös eller liknande eftersom jag tidigare tackat nej till en plats?

De lägger inte stor vikt på det, men om du spenderar året med att arbeta eller liknande som kan ses som en referens så kan det istället vara till gagn vid ett senare söktillfälle.
2012-01-28, 23:02
Medlem
Revoles avatar
Det är tanken. Då kanske det kan vara värt att söka. Om jag väl får komma till antagningsprövningen så är man ju lite förberedd till nästa gång.
2012-01-29, 04:56
Medlem
Min polare som är 29 missade lumpen men funderar nu på gröntjänst. Vad tror ni, står man ut med en massa tonåringar och annat som gör livet obehagligt. Kommer man ens in när man inte längre är vek i huvudet och formbar?

Jag rekommenderar högre lön och mer öl i det civila men han vill testa gränser och göra sitt för fosterlandet. Men man har ju läst i tidningen att det faktiskt finns flera soldater som är över de trettio.

Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Var har du läst det? Trodde att FM endast diskriminerar männen och ej svenskarna.

I alla fall om man gör jägartestet och misslyckas av någon anledning, kan det försämra ens ansökning som helhet? Jag menar vad vore det bästa, om man gör testet och misslyckas eller om man inte gör det överhuvudtaget?

Tänkte söka någon markstrids befattning.

På stenåldern så tror jag inte att det skulle gjort någon skillnad, inte nu heller. Jägare är för idioter, pansarskytte kan vara det absolut bästa FM har att erbjuda.
Senast redigerad av Assa2010 2012-01-29 kl. 05:02.
2012-01-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Min polare som är 29 missade lumpen men funderar nu på gröntjänst. Vad tror ni, står man ut med en massa tonåringar och annat som gör livet obehagligt. Kommer man ens in när man inte längre är vek i huvudet och formbar?

Jag rekommenderar högre lön och mer öl i det civila men han vill testa gränser och göra sitt för fosterlandet. Men man har ju läst i tidningen att det faktiskt finns flera soldater som är över de trettio.

Absolut!!! vill han så kan han, småglinen får man lära sig att klara av
2012-01-29, 11:12
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarbataljon
Absolut!!! vill han så kan han, småglinen får man lära sig att klara av

Precis, en äldre soldat har sina fördelar, generellt lugnare, säker i sig själv och inte har ett behov av att hävda sig i lika stor utsträckning.

Nackdelen är att man har svårt att hitta kamrater som du kan umgås med utanför jobbet då du skiljer dig en hel del ifråga om livsåskådning, intressen mm
2012-01-29, 14:45
Medlem
Lite intressanta GMU:nyheter. Tydligen så hoppar var fjärde GMUare av utbildningen.

http://svtplay.se/v/2693176/rapport/29_1_09_00
2012-01-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Lite intressanta GMU:nyheter. Tydligen så hoppar var fjärde GMUare av utbildningen.

http://svtplay.se/v/2693176/rapport/29_1_09_00

Den statistiken är från 2010/2011 och media vill bara smutskasta som vanligt. Varför siffran var så hög under 2011 mer specifikt under GMU2 2011 var för att Amf inte hade satt in jägartestet som krav när man antagningsprövade. Man satte ribban för lågt helt enkelt och då strömmade in folk som inte hade där att göra. Det fixade man omgången efter hursom så den siffran är knappast aktuell.
2012-01-29, 17:36
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Den statistiken är från 2010/2011 och media vill bara smutskasta som vanligt. Varför siffran var så hög under 2011 mer specifikt under GMU2 2011 var för att Amf inte hade satt in jägartestet som krav när man antagningsprövade. Man satte ribban för lågt helt enkelt och då strömmade in folk som inte hade där att göra. Det fixade man omgången efter hursom så den siffran är knappast aktuell.

Siffror från 2011 är högst aktuella eftersom det inte ens finns siffror från 2012 än. Det är roligt att det är så mkt folk som söker men att dom ändå inte klarar av att fylla Försvarsmaktens behov.
2012-01-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Siffror från 2011 är högst aktuella eftersom det inte ens finns siffror från 2012 än. Det är roligt att det är så mkt folk som söker men att dom ändå inte klarar av att fylla Försvarsmaktens behov.

Hur menar du? Om man inte ska gå ut med att det är klart fler som får genomföra GMU än som får provanställning efteråt kanske det skulle gå att proppa in fler, om motivationen fortf. finns efter det. Men då är ju frågan, har försvaret pengarna för det ens?

Eller är du inne på att det är konstigt att försvaret inte lyckas ta ut "bättre lämpade/motiverat" folk till utbildningen?
2012-01-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Nej, dessa siffror togs från en tidpunkt då Amf1 inte hade jägertestet som ett krav för att söka. Nu har dom det. Alltså har förhållandena sen den senaste statistiken presenterades förändrats. Är situationen inte den samma idag som när statistiken kom ut så kan du inte längre påstå att den gäller i nuläget. Den information media har kommit över är gammal och därmed inte aktuell.
2012-01-29, 18:04
Medlem
REALINs avatar
"Försvarsmaktens behov var 401 tjänster, men antalet rekryter som till slut fick provanställning blev 217. Det innebär ett bortfall på 184 personer, eller 45 procent. Det kan jämföras med GMU 1 där motsvarande siffra var 18 procent."

Fail, jag hoppas det aldrig sker igen...
Senast redigerad av REALIN 2012-01-29 kl. 18:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in