2011-01-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortchi
Bokade biljett till skövde idag. Var dock struligt då SJ behöver något nr som anger vem som ska betala för resan vilket inte står på den lapp man fått från FM. Var turligt nog en väldigt hjälpsam tjej som stod i kassan och efter ca 20 minuter och diverse telefonsamtal fick hon fram ett nr.

Haha. När jag skulle fixa det så frågade killen i kassan "vem skickar vi fakturan till då?" till en överordnad som svarade: "fan vet jag, skriv 'P4 Skövde' eller nåt...".
Klart på 5 minuter
2011-01-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Det stog ju annars ett referensnummer på den nedre delen av pappret, missade ni det?

Du menar nog kundnumret, men för en del har sj velat ha ett till nummer för att man ska kunna boka resan och då har man fått ringa pv o bett om en sådan!
2011-01-21, 00:43
Medlem
Haha ska du till skövde då?
2011-01-21, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
ja så är det, att säga att det handlar om benstyrka är fel och man förstår troligtvisst inte hur muskler fungerar. skulle vilja se någon som utvilad inte klarar av att trampa på nivå 9 Endast då hade det handlat om att man är för svag i benstyrkan....

Som jag skrev innan fick jag en 8a på cykeln. Har för mig ja var 10 sec ifrån en 9a och hon som hade hand om testet sa att de flesta som får nior är personer som kör mycket spinning eller löper väldigt mycket. Själv kom jag till testerna efter att ha spenderat senaster året i gymmet och kört fruktansvärt lite kondition. Jag tycker inte jag har speciellt bra kondition gämförelsevis med mina polare som kör lite mer kontitionsträning än mig men ändå lyckades jag plocka sånär en nia. Ja jag var helt slut i benen efter jag inte kunde trampa mer men jag kände att hade mina ben pallat motståndet som var på hade jag kunnat trampa upp till nian utan problem för flåset var inge fel på. Nu vet jag inte hur mycket du kan om kroppen och muskler men att säga att jag inte hade mer nytta av benstyrka än kondition är fel.

Vill inte göra en stor sak av detta men kände att jag ville få det sagt. Alla kroppar fungerar olika men sen säger jag inte att konditionen inte är viktig att ha på cykeln, är du en orienterare så har man sjukt starka och uthålliga benmuskler, utan tvekan pluss en otrolig kondition.

Detta är iafl vad jag upplevde från testet.
2011-01-21, 01:57
Medlem
nmy89s avatar
Är det någon mer än mig som är nojig över att man inte kommer kunna gymma under gmu? jag kan tänka mig att det är många träningsintresserade som har sökt, och de skulle ju vara katastrof om man inte kommer få tid att gymma så man är en sparris när man är klar!!

börja inte jiddra om armhävningar och situps så man får "sega uthålliga muskler"... Det finns större eller mindre muskler, starkare eller sagare.

Om det är så att någon vet hur det ligger till så är jag tacksam för svar! / nmy
2011-01-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenson
Som jag skrev innan fick jag en 8a på cykeln. Har för mig ja var 10 sec ifrån en 9a och hon som hade hand om testet sa att de flesta som får nior är personer som kör mycket spinning eller löper väldigt mycket. Själv kom jag till testerna efter att ha spenderat senaster året i gymmet och kört fruktansvärt lite kondition. Jag tycker inte jag har speciellt bra kondition gämförelsevis med mina polare som kör lite mer kontitionsträning än mig men ändå lyckades jag plocka sånär en nia. Ja jag var helt slut i benen efter jag inte kunde trampa mer men jag kände att hade mina ben pallat motståndet som var på hade jag kunnat trampa upp till nian utan problem för flåset var inge fel på. Nu vet jag inte hur mycket du kan om kroppen och muskler men att säga att jag inte hade mer nytta av benstyrka än kondition är fel.

Vill inte göra en stor sak av detta men kände att jag ville få det sagt. Alla kroppar fungerar olika men sen säger jag inte att konditionen inte är viktig att ha på cykeln, är du en orienterare så har man sjukt starka och uthålliga benmuskler, utan tvekan pluss en otrolig kondition.

Med högsta sannolikhet har du bra kondition men dåligt löpsteg, något folk ofta inte tänker på.
Edit: simper02 +1, precis det jag menar också.
Senast redigerad av aveus 2011-01-21 kl. 02:08.
2011-01-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Haha. När jag skulle fixa det så frågade killen i kassan "vem skickar vi fakturan till då?" till en överordnad som svarade: "fan vet jag, skriv 'P4 Skövde' eller nåt...".
Klart på 5 minuter
Lucky you. Jag blev skickad från SJ till Västtrafik och tillbaka. Allt för att SJ tydligen "inte kör det tåget" och Västtrafik "inte kör det tåget".

Nähe. Vem fasen kör det? Jo, Västtrafik kör ut ur Västra Götaland, innan SJ tar över. Jag undrade ifall jag kunde få boka biljettfanskap, och de sa nej. Jag undrade vad som skulle ske ifall tåg eller buss var fullbokat - de ryckte på axlarna och bad mig chansa.

Jag avskyr både Västtrafik och SJ. Ren och skär avsky.
2011-01-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nmy89
Är det någon mer än mig som är nojig över att man inte kommer kunna gymma under gmu? jag kan tänka mig att det är många träningsintresserade som har sökt, och de skulle ju vara katastrof om man inte kommer få tid att gymma så man är en sparris när man är klar!!

börja inte jiddra om armhävningar och situps så man får "sega uthålliga muskler"... Det finns större eller mindre muskler, starkare eller sagare.

Om det är så att någon vet hur det ligger till så är jag tacksam för svar! / nmy

Det kommer man kunna göra, kan dock inte svara på hur mycket. och går du inte ner något i vikt så kommer du troligtvis inte se ut som en sparris efteråt, oavsett om du tränar eller inte
2011-01-21, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nmy89

haha det är det enda jag är orolig över, skit nojjig att man tappar för mycket styrka fan. Kommer trycka i mig så mycket protein ja bara kan. Blir till o ha med sig pulver o bars.
2011-01-21, 10:10
Medlem
Dr. Dooms avatar
Jag förstår inte varför folk hänger upp sig så mycket på de preliminära utbildningsinriktningarna, de är ju just preliminära. Som någon skrev så har mönstringsresultaten lika stor betydelse när man väl påbörjat GMU som högstadiebetygen har när man har börjat gymnasiet. Det riktiga testet är GMU:n i sig, efter genomförd GMU med goda resultat så kan man ändra inriktning oavsett preliminär befattning. Du kan rycka in med preliminär befattning som Soldat Logistik men efter GMU+KMU påbörja SOU som jägargruppbefäl. Ring Rekryterings-/HR-Centrum och se till att få en plats var som bara för att påbörja GMU och få en fot in i firman sen tar man det därifrån. Om inte annat så har man i alla fall gjort GMU:n

Jag stod som 2:a reserv till GA701 på LV6, alla hade redan tackat ja så jag spenderade en timme i telefon och såg till att få en plats på annan inriktning i Halmstad. "Om alla bara tänkte som du" sa rekryteraren. Ja då hade FM varit gladare och jag hade haft tyngre konkurrens. Lyckligtvis tänker de flesta inte längre än vad som står på pappret de får efter mönstringen.
2011-01-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenson

det är mycket möjligt att du upplever det på detta vis. Vet många okunniga inom området som säger pricis samma sak. Nästa gång du är på gymet testa att mjölka ur muskeln helt. kör en valfri maskin.

Börja med 5 rep med din vanliga vikt ( vi säger att det är 50 kg) sänk sedan till 40 och kör 5 rep sedan sänker du till 30, 20, 15, 10, 5, och till slut 2,5 kg (5rep på samtiliga utan att vila). Är ganska roligt att se hur svag man är när man är trött
Det är i princip detta som händer under cykeltestet fast då stegrar man uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av aveus
Med högsta sannolikhet har du bra kondition men dåligt löpsteg, något folk ofta inte tänker på.
Edit: simper02 +1, precis det jag menar också.

Detta kan vara en faktor också.

och att cykla, simma och löpa är inte samma sak konditionsmässigt det handlar mycket om vana vid "arbetet".
2011-01-21, 11:00
Medlem
Nauthizs avatar
Mönstrade den fjortonde januari, mina resultat var sådär..

Längd: 175 cm
Vikt: 66 kg
BMI: 21
Styrka: 8
Cykel: 5
Syn: C
Hörsel: perfa
Färg: perfa
I-test: 6
Befäl: 5
Psykologen: 5

Tjänstbarhet: D

Preliminärt blir det A9 i Boden, men tror nog inte det, hoppas gör jag dock.
Senast redigerad av Nauthiz 2011-01-21 kl. 11:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in