2010-12-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahogany
God dag kära vänner. Jag har blivit godkänd för antagningsprövning för GMU inryck i April. Nu kommer vi till det pinsamma: Jag sökte "bara för att se om jag kom in", och fyllde i att jag var intresserad av allting. Men vad var egentligen "allting"? Vart och vad sker inrycket till i April?

PS. Jag måste ändå tacka nej efter antagningsprövningen då jag fortfarande går i plugget. DS

vad är problemet ring till pliktverket och tacka nej?
2010-12-17, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
vad är problemet ring till pliktverket och tacka nej?
Problemet är att jag inte vet vilka förband jag sökte till. Att tacka nej är ett problem som inte är aktuellt.
2010-12-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahogany
Problemet är att jag inte vet vilka förband jag sökte till. Att tacka nej är ett problem som inte är aktuellt.

"PS. Jag måste ändå tacka nej efter antagningsprövningen då jag fortfarande går i plugget. DS"

lika att tacka nej nu. och söka när du är klar med skolan.

AJB/I19/A9/Amf1 är GMU2

svåra är inte att bli antagen till mönstring, svåra är att bli antagen till utbildningen.
allting är att du är intresserad av alla områden.
2010-12-17, 18:24
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
jo det verkar likt men kraven är lättare så det måste ju vara en stor skillnad spaningsolaterna spanar nog mer helt enkelt

Spaningssoldat
Inskrivningsprov 4
Plikttjänstförmåga 5
Max längd 186cm
Min längd 156cm
Muskelstyrka 5
Fysisk arbetskapacitet 7
Syn ett litet fel på något öga enligt kravprofil =B
Färgseende 1
Hörsel godkänd
Hälsa/tjänstbarhet A=fullt frisk

källa luckan

Lust att länka till där du hittar den infon? Jag känner mig smått värdelös på att hitta men jag hittar faktiskt inte det där. Luckan.se är ju nedlagd?

Finns det någon info också där man kan se vad "inskrivningsprov" och "Plikttjänstförmåga" betyder?
2010-12-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLinnea
Absolut! Lv 6 för mig också, vad är din preliminära inriktning?

Robotsoldat har jag för mig
2010-12-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Lust att länka till där du hittar den infon? Jag känner mig smått värdelös på att hitta men jag hittar faktiskt inte det där. Luckan.se är ju nedlagd?

Finns det någon info också där man kan se vad "inskrivningsprov" och "Plikttjänstförmåga" betyder?
http://www.lumpen.nu/Luckan/Default.aspx
Senast redigerad av simper02 2010-12-17 kl. 18:48.
2010-12-17, 18:51
Medlem
sgtpepper1s avatar
Haha http://www.lumpen.nu/Luckan/Forum-amne.aspx?cat=9&grp=455&thr=6199

Förmodligen bara någon som trollar, men jag hoppas på det motsatta!
2010-12-17, 18:53
Medlem
Citat:

Leta igenom denna tråd så tror jag det ska stå där

Lumpen.nu är nerlagd, men luckan finns fortfarande! http://www.lumpen.nu/luckan/

Citat:
Inskrivningsprovet är det provet du får göra precis när du kommer till mönstringskontoret (normalt väntetid innan...), provet är uppdelat i olika delar där dom kollar ditt logiska tänkande, minne och mycket annat, allmän kunskapsbegåvning helt enkelt!

Här kan du läsa mer om I-provet:
http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Tester-och-undersokningar/Teoretiskt-prov/

Här kan du även testa på liknande frågor som kan komma på provet:
http://www.pliktverket.se/upload/iprov/inskrivningsprovet.htm

Det finns en tidsgräns på hela testet, om jag inte minns helt fel så var det 80 minuter (hyggligt om någon kunde verifiera detta) samt under vissa övningar så har du också ett max antal sekunder på dig att genomföra uppgiften.

I-provet ska även nämnas i denna filmen om jag inte minns helt galet: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Mediaspelaren/?autoplay=true&mid=19336

Det var väl i stort så bra jag kunde förklara det hela...

EDIT;
Glömde ordet plikttjänstförmåga, såhär säger plitverket:
Citat:
Plikttjänstförmåga är en bedömd psykisk funktionsförmåga under
stressade förhållanden. Mäts i 9-gradig skala.
Senast redigerad av Hesten1 2010-12-17 kl. 18:56.
2010-12-17, 18:55
Medlem
sgtpepper1s avatar
Jag är rätt säker på att det var 80 minuter man hade på sig för I-testet!
2010-12-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Är arbetslös sen förra fredagen, efter studenten i våras så har jag hoppat in som vikarie på diverse jobb jag har haft innan, istället för att bara sitta hemma menar jag. Uppskattningsvis så har jag arbetat 70% av dagarna sen dess.
Har alltid tänkt så att det är onödigt att få en 'riktig' anställning om man senare ska rycka in i militären några månader senare, vilket inte AF förstog varför jag ville göra... "Äsch, militären är inget riktigt jobb" etc. etc.

Arbetslösheten för mig har inte påverkat någonting, då jobba som soldat har varit ett mål sen några år tillbaka.
Nu fram till inryck blir det väl fokus på att förbättra kondition och lite allmän styrka, om jag inte blir inkallad att vikariera igen det vill säga

Okej, skönt att du haft något att göra efter skolan iallafall, jag har gått arbetslös sen jag gick ut gymnasiet 2009. Sökte dock inte in till gmu just för att jag var arbetslös vid tidpunkten utan för att jag verkligen blev intresserad när jag fick nys om gmun, och nu är jag en gladare människa än någonsin eksjö here i come!!!
2010-12-17, 19:01
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
vadå, campa i skogen är ju kul ju tycker inte det låter tufft alls faktiskt, jägare låter väll 1000 gånger "tuffare" dom ska ju trotts allt var "bäst" starkast, snyggast och smartast Har du varit spanare eller?

Saken är ju den att i goa värmen framför datorn så låter ju tjänster såsom spaning, jägare och så vidare rent av roliga. Sen är det ju dock rätt jävla kärvt i verkligheten.

En gemensam nämnare för båda tjänster är iallafall att båda går aslångt med tung packning, äter lite och fryser som fan. Spaningssoldat är absolut ingen tjänst för de mentalt klena, åtminstone inte norröver.
Men om du skulle komma in på spaning råder jag dig att absolut inte gå in med inställningen att det kommer vara slappt, då kommer du att få en rätt hård snyting av verkligheten.
2010-12-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Jag är rätt säker på att det var 80 minuter man hade på sig för I-testet!

Jag är helt säker att det är 80 minuter på i-testet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in