2010-11-27, 22:28
Medlem
gipfel22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Nej faktiskt så har några av de GSU:er som genomförts i HV:s regi haft Ak5C som standardvapen men även fått utbildning på Ak4b. Detta har bland annat motiverats för att de ska kunna söka utlandsstyrkan.

Det ä AK5C som gäller för GMU/GSU. Utbildningen gjordes ju identisk med GMU förutom P-skott som inte ingår i GMU då. Annars är det namnet som skiljer.
Senast redigerad av gipfel22 2010-11-27 kl. 22:31.
2010-11-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
När man gör 'befattningsutbildningen', börjar man få riktig lön då eller är det fortfarande 4500/månad då?

det är den riktiga lönen som gäller när man börjar befattningsutbildningen. då måste man även fixa boende + betala mat och betala sin hemresor.
2010-11-27, 22:36
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
det är den riktiga lönen som gäller när man börjar befattningsutbildningen. då måste man även fixa boende + betala mat och betala sin hemresor.

Jo men blir man anställd så bosätter man sig väl ngnstans i närheten så hemresorna blir ju korta iaf, om än dagliga.
Nån som vet om det blir mycket jobb på helger eller om det bara är vid övningar? Tävlar typ varje helg men skulle det krocka får jag ju såklart välja bort tävlingarna men ändå.
2010-11-28, 01:02
Medlem
Någon som vet ungefär hur en vanlig dag på GMU kommer att se ut? Kommer det vara mycket likt lumpen? Förresten tror ni det kommer bli några simtester eller liknande? Såfall vilka är de vanligaste? Kan nämligen inte simma så bra alls och skulle verkligen uppskatta några råd. tack på förhand
2010-11-28, 01:06
Medlem
Frapzzors avatar
Första omgången av GMU drar igång 31:e januari. INGEN vet något om det framtills dess. Visst kan man spekulera men det borde du nog klara av att göra själv. Jag skulle inte förvänta mig 8-16 dagar med en trevlig fika rast och lunchrast etc.
2010-11-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Någon som vet ungefär hur en vanlig dag på GMU kommer att se ut? Kommer det vara mycket likt lumpen? Förresten tror ni det kommer bli några simtester eller liknande? Såfall vilka är de vanligaste? Kan nämligen inte simma så bra alls och skulle verkligen uppskatta några råd. tack på förhand

De vanligaste testen brukar vara något liknande dessa:
- 200 meter bröst
- 100 meter rygg
alt.
- 400 meter bröst
- 200 meter rygg

Dessa längder är ju ganska lagom för att bedöma om man kan simma "bra" eller inte, det var nog därför dessa var standard i skolan.

Det fanns ett reportage på FM's hemsida som handlade om de officerare etc. som gick utbildningen för att leda GMU, kan tyvärr inte hitta den nu dock, finns en möjlighet att lite av vad som kommer kan ha avslöjats där!
2010-11-28, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor
Första omgången av GMU drar igång 31:e januari. INGEN vet något om det framtills dess. Visst kan man spekulera men det borde du nog klara av att göra själv. Jag skulle inte förvänta mig 8-16 dagar med en trevlig fika rast och lunchrast etc.

Jo det vet jag. Men det kanske finns de som har ställt den frågan till sina vägledare då de mönstrat.
2010-11-28, 01:24
Medlem
kommer inte ihåg allt som skulle vara med, men man kommer arbeta mer än 40 timmar per vecka.

man kommer syssla med
Sjukvård
Fält
Skjuta
sen kommer det vara lite teori
skydd
överlevnad
vapenvård
brandutbildning
sen var det lite mer.

var ganska mycket på så kort tid.

har för mig psykologen frågade hur bra man var på att simma.
Senast redigerad av thund 2010-11-28 kl. 01:26.
2010-11-28, 01:28
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990

GMU'n kommer vara mycket lik den tiden i lumpen som kallades GSU, alltså de första tre-fyra månaderna.
2010-11-28, 10:22
Medlem
Skit, läkaren frågade om jag kunde simma och dyka och bröstsim det kan jag men rygg blir defenetivt ett problem. Aja får väll gå till badhuset och utöva lite ''learn by doing'', men folk lär ju glo
2010-11-28, 11:37
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discipline
Du kommer inte att få göra om varken "IQ"-testet eller samtalet hos psykologen. Men det verkade du ju ha fixat galant ändå. Väntar du ett helt år så måste du göra om dessa dock.

Angående cyklingen så kan jag rekomendera Intervallspinning (3ggr/vecka). och avstå från alkohol när du tränar, och inga jävla ciggaretter heller för den delen.

nån som kan tala om för mig om GMU (mot hemvärnet) kommer skilja sig från de andra? förutom att man kör med AK4 istället för Ak5

Vad jag förstår så kommer man utbildas med AK5, men sen gå en snabbutbildning med AK4, det var vad jag läste på hemsidan i alla fall.
2010-11-28, 11:38
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354
Skit, läkaren frågade om jag kunde simma och dyka och bröstsim det kan jag men rygg blir defenetivt ett problem. Aja får väll gå till badhuset och utöva lite ''learn by doing'', men folk lär ju glo

Säker på att det inte bara handlade om att kolla simkunnighet? I och med att vi er en mångetniskprovins i nuläget så är det inte alla medborgare som lärt sig simma i unga år. Kanske inte är så prioriterat nere i öknen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in