2010-11-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Mitt inlägg var inte menat att förhålla sig till användaren som först åberopade ämnet, det borde jag kanske ha klargjort från början.

Sedan att argumentera för att "lagen är lagen" står ju i direkt kontrast mot Försvarsmaktens uppdrag - ska ett förtryckt folk acceptera att det är lagen att bli av med händerna efter en godtycklig rättegång (om någon alls) där man dömts för stöld?

EDIT: Depression kan liksom många andra sjukdomar behandlas och botas.
Risken för återfall vid tex depression och knarkande är så stor att man därför väljer bort dem personerna. Tycker det är bra och smart
2010-11-20, 17:56
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oswaldo
Tror alla oroar sig för mycket för psykologerna.

Jag fick intrycket av att kärringen jag snackade med lika gärna kunde ha varit skolsköterska. Känns som att jag läste av henne mer än vad hon läste av mig genom mina svar på hennes standardfrågor.

Vad fick du för resultat av henne då?

Personligen tycker jag man skall genomgå två psykologsamtal från två olika psykologer som absolut inte tillkännagivits den andra psykologens analys. Detta för att bättre ge en bild av den sökande och minska risken att resultatet beror på personligt gillande eller ogillande från psykologens sida.

Psykologer är också människor och de kan känna samhörighet med vissa, favorisera andra och ge orättvisa bedömningar. Kanske ger en kvinnlig psykolog tjejer högre resultat bara för att de genom makthavares villfarelser anses "förtryckta".

Det är vansinne att hela ens psykologiska färdigheter skall bedömas av en enskild jävla psykologs analyser, speciellt när psykologsamtalet är så avgörande. Jag litar inte ett dyft på att dessa psykologer är rättvisa än mindre opartiska.
2010-11-20, 18:11
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Så som jag har uppfattat det så bestäms den slutgiltiga befattningen i slutändan av GMU'n, där man sitter ner med en vägledare och pratar om vad som är intressant att fortsätta med samt vad man är lämpad för psykiskt/fysiskt.
Snacket med vägledaren på mönstringen är enligt mig bara en liten 'koll' på vad som är intressant i nuläget!

Citerat från FM:

Länk

Så att förbättra sina mönstringsresultat fram till och under GMU'n tror, och hoppas, jag ska kunna ändra den befattning som man blev preliminärt tilldelad vid mönstringen!

Jag ser vad det står, och detta ställer saken på sin spets vill jag påstå. Jag har uppfattat saken på ett helt annat sätt och så står det även på mitt preliminära antagningsbesked. Detta har jag tagit som att det i alla fall till 90% är säkert att man får den utbildning / anställning man sökt (om man antas dvs). Att efter fullgjord GMU ställas inför en ny prövning och där också en chans att det inget blir är helt idiotiskt. Speciellt för oss som i nuläget har ett jobb som man tänkt säga upp sig ifrån.

Hum..* Dags att ringa Pliktverket och fråga hur det ligger till.
2010-11-20, 18:52
Medlem
Chinaboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
hur kan du säga att du är psykiskt stabil när du haft en depression? du använde ju till och med knark för att lindra den...

För under den tiden bodde jag hemma i ett helvete, hur bra man än sköte sig så fick man höra av sin far att man var en jävla nolla som inte var värd ett piss, varje kväll, hela livet.

Sen flytta jag och börja genast må bättre, 2 år efter jag sluta mitt beroende känns allt som fint skit. Beroende-enheten och kriminalvården tycker jag är lysande, även på uppföljningen. Är även tidigare ostraffad och har sköt mig bra.

Nabukov 1+
Senast redigerad av Chinabox 2010-11-20 kl. 18:57.
2010-11-20, 19:02
Medlem
Mordiuss avatar
Någon här som gått som Ammoröjare? vet inte riktigt vad utbildng heter men ni som gått kanske vet, Hur var det? Vad gick utbildningen ut på, Hur mycket teori undrar jag?
2010-11-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordius
Någon här som gått som Ammoröjare? vet inte riktigt vad utbildng heter men ni som gått kanske vet, Hur var det? Vad gick utbildningen ut på, Hur mycket teori undrar jag?

Man utbildar sig till R3 soldat och väljer inriktning senare under utbildningen tror jag. R3 står för Räddning Röjning och Reparation

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Logistik-Faltarbete/R3-soldat-raddning-rojning-reparation/

Jag har fått en preliminär anställning som R3 och är riktigt sugen på Räddning och Röjning
2010-11-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Finns inget krav på vikt men väger du 140 kilo och är 190 cm lång (som max längd kravet är) så blir det nog tufft för dig på cyckeln

MAXLÄNGD!? Finns det sådan!? För alla befattningar?!
2010-11-20, 22:18
Medlem
Och hur är det med hörseltestet? Behöver man hörsel som en 11-åring för att komma in? Skulle va najs om någon som vet sig ha en "Bra" hörsel skulle kunna beskriva hur högt ljudet var!
2010-11-20, 22:30
Medlem
finns max längd på många av befattningarna.

ljudet var relativt lågt.
2010-11-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Och hur är det med hörseltestet? Behöver man hörsel som en 11-åring för att komma in? Skulle va najs om någon som vet sig ha en "Bra" hörsel skulle kunna beskriva hur högt ljudet var!

Jag missade ett ljud för att min mage kurrade!
2010-11-20, 23:41
Medlem
keeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Jag hör lita dåligt och prickade alla så ljudet var inte så lågt, det var nån som var dov och lågt ljud på och den hördes knappt. Har man tinnitus då är det kört kan jag tro
2010-11-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keees
Jag hör lita dåligt och prickade alla så ljudet var inte så lågt, det var nån som var dov och lågt ljud på och den hördes knappt. Har man tinnitus då är det kört kan jag tro
ah ok :P Nej men jag har inte dålig hörsel, är som vanligt nojjig :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in