Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Jag är väldigt osäker på vad jag ska välja för inriktning, för jag antar väl att man ska göra det efter man genomfört testet? (om man nu får hyffsat bra resultat till något).
Hemvärn sägs ju vara lättast, som jag även läste några inlägg ovanför. Jag vill väldigt gärna genomföra GMU och sedan söka jobb på Försvarsmakten och jobba där.
Spelar det någon roll om vad jag valde när jag svarade på frågorna? För jag tyckte markstrid lät intressant, men samtidigt hade jag inte läst på hemvärn så mycket och just nu känns det som att det inte spelar någon vidare stor roll vilken inriktning jag tar, för det går väl ändå att ändra troligen?
Sedan undrar jag om det är helt olika utbildningsplatser beroende på inriktning? Menar att alla som valt hemvärn (eller ett viss antal) utför GMU på ett ställe och sedan dom som valt annan inriktning kör på annat ställe? och i så fall vad skiljer det i utbildningen?
(edit) blev lite grötig text, orkar inte försöka rätta till det utan ska sova just nu
Hemvärn sägs ju vara lättast, som jag även läste några inlägg ovanför. Jag vill väldigt gärna genomföra GMU och sedan söka jobb på Försvarsmakten och jobba där.
Spelar det någon roll om vad jag valde när jag svarade på frågorna? För jag tyckte markstrid lät intressant, men samtidigt hade jag inte läst på hemvärn så mycket och just nu känns det som att det inte spelar någon vidare stor roll vilken inriktning jag tar, för det går väl ändå att ändra troligen?
Sedan undrar jag om det är helt olika utbildningsplatser beroende på inriktning? Menar att alla som valt hemvärn (eller ett viss antal) utför GMU på ett ställe och sedan dom som valt annan inriktning kör på annat ställe? och i så fall vad skiljer det i utbildningen?
(edit) blev lite grötig text, orkar inte försöka rätta till det utan ska sova just nu
Du väljer inriktning efter att du har gjort testerna samma dag med en "yrkesvägledare".
Sedan om du skulle välja HMV så har du chansen att välja något annat efter GMU men det kommer bli svårare då andra som har den inriktningen du vill byta till prioriteras före än dig.
Det spelar ingen roll vad för inriktning man tar, alla gör samma sak bara att det kan skilja lite beroende på vart du hamnar.
(Alla som har valt samma inriktning utför GMU tillsammans).
Om du vill jobba hos HMV så spelar det absolut ingen roll vad du väljer egentligen. Men jag råder dig att inte välja HMV om du vill åka utomlands.
"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället"
Nu blev jag osäker om man ens kan välja HMV som inriktning (Rätta mig om jag har fel).