2013-03-27, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Jag är väldigt osäker på vad jag ska välja för inriktning, för jag antar väl att man ska göra det efter man genomfört testet? (om man nu får hyffsat bra resultat till något).
Hemvärn sägs ju vara lättast, som jag även läste några inlägg ovanför. Jag vill väldigt gärna genomföra GMU och sedan söka jobb på Försvarsmakten och jobba där.

Spelar det någon roll om vad jag valde när jag svarade på frågorna? För jag tyckte markstrid lät intressant, men samtidigt hade jag inte läst på hemvärn så mycket och just nu känns det som att det inte spelar någon vidare stor roll vilken inriktning jag tar, för det går väl ändå att ändra troligen?

Sedan undrar jag om det är helt olika utbildningsplatser beroende på inriktning? Menar att alla som valt hemvärn (eller ett viss antal) utför GMU på ett ställe och sedan dom som valt annan inriktning kör på annat ställe? och i så fall vad skiljer det i utbildningen?

(edit) blev lite grötig text, orkar inte försöka rätta till det utan ska sova just nu

Du väljer inriktning efter att du har gjort testerna samma dag med en "yrkesvägledare".
Sedan om du skulle välja HMV så har du chansen att välja något annat efter GMU men det kommer bli svårare då andra som har den inriktningen du vill byta till prioriteras före än dig.

Det spelar ingen roll vad för inriktning man tar, alla gör samma sak bara att det kan skilja lite beroende på vart du hamnar.
(Alla som har valt samma inriktning utför GMU tillsammans).

Om du vill jobba hos HMV så spelar det absolut ingen roll vad du väljer egentligen. Men jag råder dig att inte välja HMV om du vill åka utomlands.

"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället"

Nu blev jag osäker om man ens kan välja HMV som inriktning (Rätta mig om jag har fel).
2013-03-27, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Vilken teknik bör man använda sig av när man gör isokaien? Sumo deadlift high pull?

Den där sista biten är ju ganska krånglig. Känns riktigt svagt att stå brett med armarna och bara använda de få muskler som används vid en high pull.

Har även lite svårt att få mina armbågar så högt upp. Några tips?

Alternativt så satsar man på att stå lite smalare än vanligt?

Du får av personalen information om exakt hur du skall stå. Vågen du står på är mig veterligt inte bred nog för att stå i sumo-ställning och inte heller lär det vara tillåtet. Du står som vid ett helt vanligt marklyft som sedan blir till ett drag till hakan. Träna på marklyft och kör flies/militärpress för axlarna så minimerar du skaderisken inför testet. Om du vill "fuska", så tryck ifrån med tårna precis i slutet så kanske du får ut lite extra watt.
2013-03-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Jag blev kallad till mönstring i Göteborg kl. 07.00 på morgonen. Detta medför att det i kallelsen står att jag måste vara där kvällen innan och sova över. Jag antar att detta beslut fattas på grund av att det inte finns någon kollektivtrafik som gör att jag är där såpass tidigt?

Är denna övernattning ett måste eller går det bra att åka bil in och vara där 07.00? Någon med ett garanterat svar eller bör jag ringa rekryteringsmyndigheten?

Det räcker om du är där inne 07:00, övernattningen är bara till för att göra det enklare för personer som bor långt ifrån.
2013-03-27, 11:42
Medlem
Ockletts avatar
Hur lång tid har man på sig att acceptera FMs besked om inryckning efter då man har fått informationen?
2013-03-27, 13:41
Medlem
Citat:
Hur lång tid har man på sig att acceptera FMs besked om inryckning efter då man har fått informationen?

Läs det jag skrev i ett tidigare svar riktat till dig...

Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Blir du antagen måste du tacka ja till din plats. Gör du inte det inom svarstiden (som för GMU 3 var 1½ vecka lång...) så blir ditt svar automatiskt ett nej. GMU omgång 3 fick reda om man blev antagen den 22 mars, sista svarsdatum 1 april och inryck 10 juni.

Alltså 10 dagar.
2013-03-27, 13:46
Medlem
Citat:

Jag har inte pappret framför mig men det lär väl stå där om det finns något slut datum, men tror nog att FM vill veta snarast möjligt om du tackar ja eller inte.

Sedan så bör det ju inte vara ett svårt val, har man sökt så torde man ju vilja genomföra GMUn och fortsätta efteråt och inte genomgå den bara för att.

Grattis & Lycka till!

/123bertil
2013-03-27, 14:01
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Läs det jag skrev i ett tidigare svar riktat till dig...
Alltså 10 dagar.
Jag behöver åtminstone 1 till exempel på en tidigare GMU där de som har sökt har haft lika lång tid på sig att svara som inför GMU 3. Så att jag kan vara lite mer säker på att det du säger kommer även att gälla inför GMU 4/5.
Senast redigerad av Ocklett 2013-03-27 kl. 14:15.
2013-03-27, 14:21
Medlem
Citat:
Jag behöver åtminstone 1 till exempel på en tidigare GMU där de som har sökt har haft lika lång tid på sig att svara som inför GMU 3. Så att jag kan vara lite mer säker på att det du säger kommer även att gälla inför GMU 4/5.

GMU 1 2013 skulle komma in med beskedet 24 december 2012 och utbildningen började 28 januari. Om någon vet när beskeden skickades ut så har vi ett svar på din fråga. Informationen på RM.se och FM.se verkar vara borttagen angående GMU 1.

EDIT: Sen kan det ju vara olika från person till person då man kan få besked till och med 2 veckor in på utbildningens start.
2013-03-27, 15:15
Medlem
Citat:

Men snälla, det är tio dagar, det var det för GMU 1 också. Varför är det så jävla viktigt?
2013-03-27, 15:19
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralyon
Men snälla, det är tio dagar, det var det för GMU 1 också. Varför är det så jävla viktigt?
Så jag vet hur ofta jag måste kolla min mail under sommaren. Varför är du så uppnosig för?
2013-03-27, 15:57
Medlem
Citat:
Så jag vet hur ofta jag måste kolla min mail under sommaren. Varför är du så uppnosig för?

Man kan under mönstring registrera sitt mobilnr och då får man beskedet via sms. Man får det även via brev till sin folkbokföringsadress. Så där har du två sätt att få ditt besked på. Vi under GMU 3 fick vårt besked den 22/3, och sista dagen för att tacka ja/nej är 1/4.
2013-03-27, 23:59
Medlem
JegarnInorrs avatar
Vilka fler en jag kom in på i19 i Boden omgång 3?
Själv är jag jävligt taggad och längtar.

Har en liten ''egen'' lista med saker som jag SKALL ha med mig och tycker andra ska tag med sig.
(bor ju i utkanten av boden så vet hur jävligt det är på sommrarna)

Listan då!

-Huvudvärkstableter (Alltid bra att ha)
-Plåster
-sax
-MYGGMEDEL!!!!
-Resorb (efter en varm och hård dag, det ''åter ställer salterna i kroppen)
-Ett glatt humör.

Ni andra som skall göra gmu,N kan ju fylla i vad ni tycker är bra saker att ha med sig.

/Johan Nordberg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in