2013-03-28, 09:54
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JegarnInorr
Vilka fler en jag kom in på i19 i Boden omgång 3?
Själv är jag jävligt taggad och längtar.

Har en liten ''egen'' lista med saker som jag SKALL ha med mig och tycker andra ska tag med sig.
(bor ju i utkanten av boden så vet hur jävligt det är på sommrarna)

Listan då!

-Huvudvärkstableter (Alltid bra att ha)
-Plåster
-sax
-MYGGMEDEL!!!!
-Resorb (efter en varm och hård dag, det ''åter ställer salterna i kroppen)
-Ett glatt humör.

Ni andra som skall göra gmu,N kan ju fylla i vad ni tycker är bra saker att ha med sig.

/Johan Nordberg.

Ett glatt humör? Positivt inställd, absolut, men försök att gå in med ett fokuserat mindset. "Det glada humöret" kommer du nog att tappa inom de första dagarna.

Så borde det åtminstone vara under militära grundutbildningar (vet ej hur det är i Sverige).
2013-03-28, 14:03
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Har funderat på att söka GMU augusti till pilot, går det inte nått vidare där så är jag sugen på att söka mig till skytt/förare i stridsfordon/stridsvagn. Vilken GMU ska man söka sig till då?
Antar att det är till i19 boden har någon utbildning inom strv/strf.
2013-03-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris
Har funderat på att söka GMU augusti till pilot, går det inte nått vidare där så är jag sugen på att söka mig till skytt/förare i stridsfordon/stridsvagn. Vilken GMU ska man söka sig till då?

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/utbildningar/befals-och-officersutbildning/pilotutbildningen/
2013-03-28, 15:06
Medlem
Citat:

Lite sent ute. Men det är bara ett enda stort plus att redan ha genomfört GMU innan man söker. Många som inte tar sig vidare ifrån del 2 just pga att de inte varit i FM tidigare. Med det sagt så finns det även de som tar sig vidare iaf och genomgår GMU + KMU. Tänkte bara förbereda dig på att det kan vara en faktor som gör att du inte tar dig hela vägen, men då är det ju bara att söka till det du vill för att söka igen nästkommande år
2013-03-28, 15:52
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Lite sent ute. Men det är bara ett enda stort plus att redan ha genomfört GMU innan man söker. Många som inte tar sig vidare ifrån del 2 just pga att de inte varit i FM tidigare. Med det sagt så finns det även de som tar sig vidare iaf och genomgår GMU + KMU. Tänkte bara förbereda dig på att det kan vara en faktor som gör att du inte tar dig hela vägen, men då är det ju bara att söka till det du vill för att söka igen nästkommande år

Ett tips när det kommer till alla typer av specialtjänster och officersutbildningar som jag fått höra av många andra officerare är att jobba minst 1-2 år inom FM för att få kött på benen. Att genomföra GMU och gå direkt till officersprogrammet (självklart efter aspirantutbildningen) skapar en oerfaren officer som egentligen inte kan tillföra mycket.
2013-03-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Ett tips när det kommer till alla typer av specialtjänster och officersutbildningar som jag fått höra av många andra officerare är att jobba minst 1-2 år inom FM för att få kött på benen. Att genomföra GMU och gå direkt till officersprogrammet (självklart efter aspirantutbildningen) skapar en oerfaren officer som egentligen inte kan tillföra mycket.

Absolut. Men det är svårt att få en uppfattning om hur det är att vara pilot kan jag tycka. Hur det är att vara ett truppförande befäl får jag ju en viss uppfattning om i min vardag och även den uppgift vi löser. Vilket är ett plus om jag skulle vilja plugga till officer med den specifika inriktningen, vilket alla borde göra.

Däremot uppmanar jag folk som vill bli pilot att testa på grönkläder först, det passar tyvärr inte alla och man kanske inser att man tagit sig vatten över huvudet under GMU/KMU, förhoppningsvis inte

En pilot flyger ungefär 15-20% av sin arbetstid (räknat under hela ens arbetstid då) fick jag höra av en flygande officer. Mycket tid går att planera och följa upp genomföranden, finns säkert tid för fys också
2013-03-29, 15:05
Medlem
Har också kommit in på I19 i Boden omgång 3 men har inte riktigt bestämt mig. Finns det någon här som var på I19 som kan berätta hur det var som "sambandssoldat" eller "telekrigssoldat"
2013-03-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starcock
Har också kommit in på I19 i Boden omgång 3 men har inte riktigt bestämt mig. Finns det någon här som var på I19 som kan berätta hur det var som "sambandssoldat" eller "telekrigssoldat"

Jag har också kommit in med ledning som preliminär inriktning för GMU 3. Jag vet inte hur det är att vara samband- eller telekrigssoldat mer än vad som står på pappret vi fick. Dock har jag två kompisar som jobbar som GSS/K samband resp. telekrig.

Det jag tänkte säga är att din inriktning inte har någonting med GMU att göra riktigt, utan först efteråt. Vill du jobba som GSS/T på I 19? Annars kan du genomföra GMU och sedan bara söka dig någon annanstans.
2013-03-29, 18:54
Medlem
REALINs avatar
Som sambandssoldat sysslar man mycket med teknisk utrustning som datorer, radioapparter, kablar mm. Man ingår i en sambandsgrupp som sköter driften och användningen av sambandet på kompaniet eller bataljonen. Som sambandssoldat utbildas man att se mönstren av telekrig och alltid vara medveten om att någon obehörig lyssnar på det du säger.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/befattningar/sambandssoldat-armen/

Telekrigsoldat är inne på samma spår men använder sin utrustning för att avlyssna, spåra och störa fiendens sambandssystem. Man försöker lokalisera det fientliga förbandet man är ute efter och sen skickar man störsändningar för att försvåra eller göra den rådande radiofrekvensen oanvändbar. Man kan också lyssna av och ibland gå in för att lura motståndaren.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/befattningar/telekrigssoldat/
http://youtu.be/Wr21FnXn20U Lite om ämnet.

Bara för att säkerställa så tro inte att ni inte kommer öva mycket strid mm. Det är bara att man inte har det som huvudsyssla men man måste ändå vara bra på det.
2013-03-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Som sambandssoldat sysslar man mycket med teknisk utrustning som datorer, radioapparter, kablar mm. Man ingår i en sambandsgrupp som sköter driften och användningen av sambandet på kompaniet eller bataljonen. Som sambandssoldat utbildas man att se mönstren av telekrig och alltid vara medveten om att någon obehörig lyssnar på det du säger.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/befattningar/sambandssoldat-armen/

Telekrigsoldat är inne på samma spår men använder sin utrustning för att avlyssna, spåra och störa fiendens sambandssystem. Man försöker lokalisera det fientliga förbandet man är ute efter och sen skickar man störsändningar för att försvåra eller göra den rådande radiofrekvensen oanvändbar. Man kan också lyssna av och ibland gå in för att lura motståndaren.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/befattningar/telekrigssoldat/
http://youtu.be/Wr21FnXn20U Lite om ämnet.

Bara för att säkerställa så tro inte att ni inte kommer öva mycket strid mm. Det är bara att man inte har det som huvudsyssla men man måste ändå vara bra på det.

Jobbar på en ledningspluton och har endast varit anställd i ca 8 månader. Vi har i stort sett bara övat strid förutom någon vecka under vår tid som anställda (bara tidigare GMU'are) för att snart gå på en lång sambandskurs.

Vårt befäl tycker att strid är roligare () och anser att vi ska kunna försvara oss då vissa av oss kommer att vara på mindre enheter som är ute och rullar/går för att föra vidare order. Självklart är inte fokus alltid på strid i och med att det inte är huvudsysslan, men ni ska kunna försvara er.
2013-03-30, 08:04
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Jag ska om några veckor till rektryteringsmyndigheten och göra antagningsprövningarna.
Finns det något man ska tänka särskilt mycket på då? som hur man pratar med psykologen till exempel? mm med mera olika tipps.
2013-03-30, 09:41
Medlem
Hej jag har en kort fråga.
Jag har synfel skulle jag kunna utföra en operation och sen få arbeta in FM?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in