Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Ett tips när det kommer till alla typer av specialtjänster och officersutbildningar som jag fått höra av många andra officerare är att jobba minst 1-2 år inom FM för att få kött på benen. Att genomföra GMU och gå direkt till officersprogrammet (självklart efter aspirantutbildningen) skapar en oerfaren officer som egentligen inte kan tillföra mycket.
Absolut. Men det är svårt att få en uppfattning om hur det är att vara pilot kan jag tycka. Hur det är att vara ett truppförande befäl får jag ju en viss uppfattning om i min vardag och även den uppgift vi löser. Vilket är ett plus om jag skulle vilja plugga till officer med den specifika inriktningen, vilket alla borde göra.
Däremot uppmanar jag folk som vill bli pilot att testa på grönkläder först, det passar tyvärr inte alla och man kanske inser att man tagit sig vatten över huvudet under GMU/KMU, förhoppningsvis inte
En pilot flyger ungefär 15-20% av sin arbetstid (räknat under hela ens arbetstid då) fick jag höra av en flygande officer. Mycket tid går att planera och följa upp genomföranden, finns säkert tid för fys också