2013-02-23, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Om du har lust skulle jag gärna läsa lite om din aldrig ge upp vecka, kan du dela med dig av lite historier?

Hur är de psykiska påfrestningarna? Är det mycket stressande?

Hur många har hoppat av??
I min pluton har 6 st hoppat av. Det är inte så jäkla psykiskt påfrestande men jävligt mycket tidspress hela tiden.

Är man i fält har man en viss tid på sig att äta och diska och sen vara färdigklädd (dvs. av med snöblus av med värmejacka på med snöblusen igen och sedan knäppa knappar och stänga stridssäcken). Det är mest stress på såna grejjer som man vanligtvis har lång tid på sig, äta, raster, klä sig osv. Det är dock inte omöjligt och man blir hela tiden snabbare.
2013-02-23, 10:51
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Om du har lust skulle jag gärna läsa lite om din aldrig ge upp vecka, kan du dela med dig av lite historier?

What do you wanna know?
2013-02-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
I min pluton har 6 st hoppat av. Det är inte så jäkla psykiskt påfrestande men jävligt mycket tidspress hela tiden.

Är man i fält har man en viss tid på sig att äta och diska och sen vara färdigklädd (dvs. av med snöblus av med värmejacka på med snöblusen igen och sedan knäppa knappar och stänga stridssäcken). Det är mest stress på såna grejjer som man vanligtvis har lång tid på sig, äta, raster, klä sig osv. Det är dock inte omöjligt och man blir hela tiden snabbare.

Ok tack för svaret

Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
What do you wanna know?

Nä asså några spännande historier, eller några nyttiga tips )

Och en sak till, jag har sökt till I19 omgång 3, dock så planerar jag inte direkt någon större militär karriär utan vill enbart genomföra GMU för att jag är lite fundamentalisk av mig och tycker att man inte riktigt är fullbordad man innan man har genomfört någon sorts militärtjänst. Är det dumt ? :s
2013-02-23, 11:19
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:

Nä asså några spännande historier, eller några nyttiga tips )

Och en sak till, jag har sökt till I19 omgång 3, dock så planerar jag inte direkt någon större militär karriär utan vill enbart genomföra GMU för att jag är lite fundamentalisk av mig och tycker att man inte riktigt är fullbordad man innan man har genomfört någon sorts militärtjänst. Är det dumt ? :s

Du ska absolut inte genomföra det för att bevisa något, du ska göra det för att du vill. Dock så kan det vara väldigt nyttigt för vissa bortskämda snorungar som får allt betalt och inte behöver göra något i hemmet att genomföra GMU.
Känner du att du vill så gör du givetvis GMU, det är kul och pröva på något nytt.

Kan inte avslöja allt för mycket, då missar man alla trevliga överraskningar man kommer utsättas för. Men jag har några nyckel ord, dåligt med mat, sömn och komfort. Dock är det så mycket mer än bara det. Du kommer få uppleva det själv om du genomför utbildningen.
2013-02-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Du ska absolut inte genomföra det för att bevisa något, du ska göra det för att du vill. Dock så kan det vara väldigt nyttigt för vissa bortskämda snorungar som får allt betalt och inte behöver göra något i hemmet att genomföra GMU.
Känner du att du vill så gör du givetvis GMU, det är kul och pröva på något nytt.

Kan inte avslöja allt för mycket, då missar man alla trevliga överraskningar man kommer utsättas för. Men jag har några nyckel ord, dåligt med mat, sömn och komfort. Dock är det så mycket mer än bara det. Du kommer få uppleva det själv om du genomför utbildningen.

Hahah ok, en sista fråga, hur är det med simning och sånt under GMU? Borde jag träna på att simma då jag blir lätt trött efter några hundra meter eller är det ingen väsentlig del av utbildningen ? ( jag sökte Markstrid om det nu förändrar något)
2013-02-23, 12:09
Medlem
Drdeoos avatar
Vad för information tar GMU reda på vid mönstringen? Drar dom ut något från sjukjournalen?
2013-02-23, 12:10
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Hahah ok, en sista fråga, hur är det med simning och sånt under GMU? Borde jag träna på att simma då jag blir lätt trött efter några hundra meter eller är det ingen väsentlig del av utbildningen ? ( jag sökte Markstrid om det nu förändrar något)
Simning är vad jag vet ingen obligatorisk del under GMU, dock hade jag det men det motiverades med att jag var på Marinbasen i Karlskrona (för att underlätta för folk som ville bli sjömän). Jag är själv ingen vidare bra simmare och fick godkänt så det är inte så svårt. Kraven var 200 m simning samt ett livräddningstest på tid (med boj och dyka ner till 4 meters djup och hämta en docka). Dessutom skulle vi hoppa på från ett hopptorn på cirka 3 meter på det sätt som man hoppade från sjunkande båtar (svårt att förklara hur ). Vet inte om alla som gör GMU har simtest men tvivlar på det. För markstrid borde det ju inte vara krav direkt (finns ju redan krav från grundskolan att alla ska kunna simma).

Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Vad för information tar GMU reda på vid mönstringen? Drar dom ut något från sjukjournalen?
De tar information från ditt belastningsregister och kanske också från sjukjournaler då du får frågor om din hälsa. Du genomgår en läkarundersökning så om du klarar den tvivlar jag på att de kollar i journalerna såvida de inte är tveksamma om nåt.
Senast redigerad av Ribbentrop 2013-02-23 kl. 12:12.
2013-02-23, 13:03
Medlem
Försvarsmakten kan inte få ut dina sjukjournaler. De är sekretessbelagda. De vet bara:
- Det du berättar
- Det de kan utröna av läkarundersökingen
- Sådan som de har i sina egna journaler (t.ex. om du mönstrat tidigare)
2013-02-23, 17:27
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
De tar information från ditt belastningsregister och kanske också från sjukjournaler då du får frågor om din hälsa. Du genomgår en läkarundersökning så om du klarar den tvivlar jag på att de kollar i journalerna såvida de inte är tveksamma om nåt.

Okej, det var väl lite mer om någon visste om det var hela sjukjournalen eller så. När jag mönstrade kändes det som om psykologen kände till varenda besök jag hade gjort hos läkaren. Andra säger att dem inte kan ta reda på Alla läkarbesök.
Så nu i efterhand blev lite intresserad hur mycket dom egentligen kan få ut om en.
2013-02-23, 19:02
Medlem
Om man vill jobba inom slottet som soldat, alltså rycka ut om en högvakt tycker att någon stör ordningen eller "bråkar", Vad inriktar man då sig till? Har för mig att det heter "patrullen" eller insatssoldat.
Någon som vet ?
2013-02-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kazim
Om man vill jobba inom slottet som soldat, alltså rycka ut om en högvakt tycker att någon stör ordningen eller "bråkar", Vad inriktar man då sig till? Har för mig att det heter "patrullen" eller insatssoldat.
Någon som vet ?

Det är patrullen.

Förbanden turas om att stå högvakt. Men spontant så är det väl Livbataljonen på Livgardet du bör söka dig till då. Har för mig att de har ca 40 högvaktsdygn om året.
2013-02-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Det är patrullen.

Förbanden turas om att stå högvakt. Men spontant så är det väl Livbataljonen på Livgardet du bör söka dig till då. Har för mig att de har ca 40 högvaktsdygn om året.

Okej.
Så de som inte står högvakt rycker ut istället när högvakten larmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in