2013-04-17, 18:40
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Efter att ha vart och mönstrat idag och fått ett avslag så känner jag mig smått diskriminerad och känner att jag borde överklaga det här.

Motivet till avslaget var att jag fick en 3:a på den 9 skaliga datortestet där 4:a var lägsta. Jag fick inte göra några andra testar fastän jag är fullt frisk och kapabel till att göra GMU.

Jag fick heller inte göra ett omprov, vilket jag anser de verkar tillåta dom som de vill ge det till, hence diskrimineringen.

Anledningen till varför jag fick en 3:a på provet var för att jag uppfattade inte provledaren tydligt då hela provet skulle vara på 80 min så trodde jag att varje del (10 delar) så fick man 80 min på sig så tog jag nästan 40 min på mig på en del som jag borde helt enkelt hoppat över. Detta gjorde att jag missade sista delen och fick nästan gissa mig snabbt igenom resten av provet för att hinna med.

Yrkesvägledaren var inte heller hjälpsam eller positiv, det kändes redan som att det var förutbestämt att jag inte fick gå på grund av denna 3:a som egentligen inte ens skulle varit en 3:a.

På något sätt känns det som att de något annat som väger mer än mitt resultat för hade de varit någon annan så hade dom säkert fått göra om provet när ett sånt misstag där man inte utförde det rätt fungerade.

Jag tänker överklaga alltså, de känns orättvist. Något tips på vad jag kan säga till dom?

De kändes som att dom behandla mig som något särfall för att jag fick en 3:a yrkesvägledaren frågade mig om jag hade läsförståelse problem? Wtf liksom? Vilket fick mig o tänka på om de hade med att jag aktiverade ljudet på provet så den läste upp den, jag gjorde det för att jag tyckte de vore trevligare o få någon som läser upp lite frågorna hade inget med läsförståelse hjälp att göra.

Sen så svarade jag vet ej på frågor som jag inte visste när jag sen fick reda på att jag lika gärna kunde ha gissat o fått rätt då det vägde lika mycket? Hur fan ska man veta sånt här innan? Är det inte provledarens uppgift att tala om det?

Hur ska jag lägga fram det här i min överklagan? Jag var verkligen inställd på att gå GMU nu i augusti de ett sånt jävla bakslag att inte få bevisa fullt ut att man kan det.

Det blir nog svårt att överklaga. Först och främst, vad ska du säga till dem? Att du sov för lite, eller att du hade missuppfattat I-testerna? Om du inte kan lyssna på några simpla instruktioner hur ska du då kunna ta order i strid? Det kan ju inte bara ha varit missförstånd som gett dig en trea. Jag tror också att du missuppfattade lite. Dem ser dig inte som ett särfall. Att han frågar dig om du har läs/skriv svårigheter är standard där. Dem vill ju veta varför du har presterat som du gjorde. Om du inte hade förstått instruktionerna skulle du ha frågat direkt om det du inte förstod. Sen så tror jag inte att någon annan får göra om provet. Det är ingen som får specialbehandling.

Jag vet att det känns jobbigt. Men jag vet inte om det finns så mycket du kan göra. Dem har säkert bra anledningar till ditt avslag. Men du kan försöka om du tycker det är fel. Men ge aldrig upp. Sök till nästa omgång. Hoppas det löser sig.
2013-04-17, 19:11
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Det blir nog svårt att överklaga. Först och främst, vad ska du säga till dem? Att du sov för lite, eller att du hade missuppfattat I-testerna? Om du inte kan lyssna på några simpla instruktioner hur ska du då kunna ta order i strid? Det kan ju inte bara ha varit missförstånd som gett dig en trea. Jag tror också att du missuppfattade lite. Dem ser dig inte som ett särfall. Att han frågar dig om du har läs/skriv svårigheter är standard där. Dem vill ju veta varför du har presterat som du gjorde. Om du inte hade förstått instruktionerna skulle du ha frågat direkt om det du inte förstod. Sen så tror jag inte att någon annan får göra om provet. Det är ingen som får specialbehandling.

Jag vet att det känns jobbigt. Men jag vet inte om det finns så mycket du kan göra. Dem har säkert bra anledningar till ditt avslag. Men du kan försöka om du tycker det är fel. Men ge aldrig upp. Sök till nästa omgång. Hoppas det löser sig.
Det är nog individuellt från person till person, men inför värnplikten fick jag göra om styrkeprovet. Men som sagt, är det inte säkert att alla får göra det.
2013-04-17, 19:14
Medlem
Hejsan! Jag har en fråga som jag hoppas få svar på.

Är det någon längd/vikt-gräns?
Jag tror jag har fått hem ett brev om jag vill ansöka men jag tackade nej, men nu har jag ångrat mig och vill ansöka. Hur ska jag ta mig tillväga?

Mvh
2013-04-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony421

Jag tror jag har fått hem ett brev om jag vill ansöka men jag tackade nej, men nu har jag ångrat mig och vill ansöka. Hur ska jag ta mig tillväga?

Mvh

Har du tackat nej nu så måste du vänta tills nästa omgång innan du kan söka igen alltså nästa år
2013-04-17, 19:17
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:

Mvh

Vissa befattningar kan ha längdrestriktioner..
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/
2013-04-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Har du tackat nej nu så måste du vänta tills nästa omgång innan du kan söka igen alltså nästa år

Jag fyllde 17 i december och det var runt då de skickade en ansökan. Men hur ska jag göra nu? Jag vill alltså gå GMU.
2013-04-17, 19:32
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Är du inte smart nog att förstå instruktionerna till ett enkelt 1 X 2 prov så förtjänar du din 3a, alla andra som gjorde det samtidigt som du lyckades ju uppenbarligen förstå hur provet skulle gå till väga. Förövrigt, hur kunde du tro att varje del skulle vara på 80 min? Provet skulle ju då hålla på för evigt.
Lycka till med din överklagan, du kommer få avslag direkt. Försvarsmakten behöver helt enkelt inte dig just nu.

Hoppas det går bättre nästa år!

Det klart 80 min för varje del är orimligt men eftersom det är första gången jag gör provet och provledaren inte kunde var tydlig med instruktionerna för att hon var tvungen att läsa upp dom innantill från en lapp hon skrivit själv så kan jag tänka mig att andra också missuppfattat något.

Som sagt det var inte bara jag som missuppfattade saker o ting på de här provet då yrkesvägledaren sa att många andra också sa att "men jag visste inte att det var så, hade jag vetat så hade jag gjort det annorlunda typ"

Problemet är att hade provledaren talat om hur mycket dom olika knapptrycken vägde t ex att svara på vet ej väger lika mycket som att gissa så hade det underlättat väldigt mycket, eller att fastna inte för länge på en fråga för de kommer att komma fler sen.

Ingen förvarning heller för hur provet kommer att se ut eller vad för typ av frågor dessa 10 delprov handlar om. Varför är detta orättvist och har inget med combat-instikt att göra? Jo för att har man gjort provet en gång förut så vet man hur upp-lägget kommer att vara och vad den handlar om så då kan man alltid göra bättre ifrån sig.

Så provledaren kunde lika gärna ha berättat de för oss alla som skulle göra provet första gången istället för att vi ska faila och behöva vänta ett helt år för att söka på nytt igen.

Liksom nu vet jag vad provet handlar om och kan lätt öva till det, de har ingenting då med att göra hur "smart" jag är eller hur bra jag är på följa instruktioner eller anpassa mig till situationer.

Så därför är det orättvist de dom gjort mot oss "nybörjare" så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten

Det enda jag kan säga är att jag som nybörjare blivit dåligt informerad om hur provets upplägg skulle ha varit samt att en andra chans till ett omprov inte gets, när det på pappret finns en ruta som man kan kryssa i vid fall där man behöver göra omprov.

De borde i alla fall ges till nybörjare varför ska dom få vänta i 1 år, det är orättvist, däremot hade man redan gjort provet en gång förut och inte klarat det a då har jag förståelse för deras avslag, men inte som nybörjare som inte har ett hum om testests upplägg och vikt på frågor via dom olika knapp valen.

Va fan jag har själv vart provledare på högskoleprovet jag brukar alltid informera eleverna om vad som är viktigast att tänka på när man gör provet speciellt nybörjarna, varför ska dom behöva kugga för att lära sig av sina misstag? Det håller ju inte om man ska använda det som något argument om att man måste ha förmågan ”att snabbt anpassa sig till överraskningar om man ska jobba inom försvaret i den aspekten”

Visst har det med det att göra men inte ett jäkla I-Prov som om du failar inte ger dig möjligheten att gå vidare till dom andra testerna.

Sen vad är grejen med att man måste vänta 12 mån? Yrkesvägledaren säger, för att man hinner inte förändras som en person på kortare tid för att göra om provet och få ett annat resultat. Visst jag håller med men inte som nybörjare! De är inte samma sak! De borde vara andra regler för nybörjare!

Därför känner jag mig helt ärligt missbedömd och diskriminerad av dom.

Fast nu kommer vi till nästa problem om jag skulle överklaga, tänk om min överklagan (tjafs) påverkar min chans att få mönstra nästa gång, att jag inte ens blir antagen till mönstringen igen om jag skulle söka bara för att jag överklaga en sån grej o gav dom lite huvudvärk.

För yrkesvägledaren kommer att minnas mig om han blir tillfrågad om mig när överklagan anländer och han kanske till och med finns kvar till nästa år…så det är mitt dilemma just nu…

Hur pass bra det är att överklaga…

Jag funderar fortfarande på om de finns något annat som kunde påverka deras beslut som de inte villa tala om för mig, kan de hålla information ifrån mig?

När jag frågade om jag kunde få se resultatet av testerna eller vad på testerna jag failade så fick jag bara korta svar som logik delen och orden och inget mer kunde visas säger dom, de enda dom peka på var en 3:a på skärmen, a men visst.

Faktum är, hade jag förstått tidsaspekten i provet så hade jag hunnit med alla frågor och inte rushat igenom dom sista, jag hann ju inte med sista delen!

Jag fastnade för länge på serierna för jag trodde jag hade tid och jag trodde att de var bättre att svara vet ej på en fråga än att svara fel. Då säger yrkesvägledaren att de en dator och den kan inte skilja på om du svarar vet ej eller fel svar, eeh nej tänka jag för mig själv? Det kan den ju visst om den är programmerad till det? Vet någon här hur det ligger till med knappvalen egentligen? Tydligen så var den inte så avancerad som jag trodde att den va.
Senast redigerad av Key. 2013-04-17 kl. 19:45.
2013-04-17, 19:32
Medlem
Citat:
Jag fyllde 17 i december och det var runt då de skickade en ansökan. Men hur ska jag göra nu? Jag vill alltså gå GMU.

Först och främst är jag ganska säker på att du måste vara 18

Sedan in här och kolla när nästa ansöknings period är, vilket just nu är 29 juli - 1 september
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/ansokningsperioder/

Ansök, få hem en kod till ett frågeformulär på internet, bli kallad till test, prestera bra på testerna och du börjar utbildningen 27 januari 2014

All info finns på länken ovan
2013-04-17, 19:41
Medlem
Mukklers avatar
Om man blir sjuk just innan prövningsdagen, tror ni man får möjlighet att få en annan tid?
Jag har prövning om en vecka, och nydligen varit förkyld (eller, förkylningen är inte helt och hållet över ännu). Samt fått en orolig mage just nu efter middagen av någon orsak jag inte har någon aning om.
Är orolig att jag kommer må skit och vara sjuk eller förkyld direkt på morgonen inför prövningen.
2013-04-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.

Att överklaga lär väl inte vara helt enkelt och om inte annat lär du ju inte bli klar med det innan det ska vara klart vilka som genomgår denna omgången.

Fick du alltså inte ens göra kondition/styrke testet eller prata med psykologen?

Sen måste du väl inte riktigt vänta 12 månader utan bara tills omgång 1 2014 i slutet av januari
2013-04-17, 19:49
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Att överklaga lär väl inte vara helt enkelt och om inte annat lär du ju inte bli klar med det innan det ska vara klart vilka som genomgår denna omgången.

Fick du alltså inte ens göra kondition/styrke testet eller prata med psykologen?

Sen måste du väl inte riktigt vänta 12 månader utan bara tills omgång 1 2014 i slutet av januari

Nej precis, jag fick gå in hos psykologen 5 min, hon öppnade datorn, såg en 3:a och skickade mig ner till yrkesvägledaren, utan någon vidare diskussion eller frågor om det, riktig jävla särbehandlig, de fanns inga inviduella frågor om varför jag skulle fått en 3:a. De va liksom okey han fick en 3:a bra ut med han så fort som möjligt, hitta på ursäkter.

Jag ville så gärna göra dom andra testerna som t ex styrke/konditions testet för att åtminstonde som nybörjare veta vad jag har att förvänta mig till nästa gång ifall jag inte lyckas med dom, men yrkesvägledarens argument var att de kostar tid och pengar därför får man inte gå vidare till dom om man inte får en 4:a på datorprovet.

De kändes verkligen som att de trodde jag var dum i huvet för att jag fick en 3:a and that was it, de fanns inget jag kunde säga om det. Inga frågor till mig om varför de gick som de gick, utan alla frågor fick jag ställa, för dom var det bara ett definitivt nej. Är inte detta dålig behandling för nybörjare?
Senast redigerad av Key. 2013-04-17 kl. 19:57.
2013-04-17, 19:58
Medlem
Citat:
Först och främst är jag ganska säker på att du måste vara 18

Sedan in här och kolla när nästa ansöknings period är, vilket just nu är 29 juli - 1 september
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/ansokningsperioder/

Ansök, få hem en kod till ett frågeformulär på internet, bli kallad till test, prestera bra på testerna och du börjar utbildningen 27 januari 2014

All info finns på länken ovan

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Eftersom jag går andra året på gymnasiet måste jag vänta till nästa år för att ansöka. Hittills har inget datum kommit ut. Men kan man gå GMU samtidigt som man går sista året på gymnasiet (utgår från nästa år då)? Eller måste jag vänta tills jag tagit studenten och sen ansöka?

Tacksam för svar!

Mvh
Senast redigerad av tony421 2013-04-17 kl. 20:02. Anledning: Rättstavning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in