2010-11-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Vilken inriktning sökte du? Eller söker man bara logistik?

Logistik, R3(Röj,Räddning,Reparation)

amm röjare, Brandman, "Vägarbetare"
2010-11-17, 18:00
Medlem
Imfuckingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Inget ont menat, men, ha inte för höga förhoppningar bara, det är ju inte skrivet i sten att du kommer få göra GMU än.
F.ö så funderar jag också på Markstrid i Eksjö, vore kul att hamna på samma ställe som farsan.

Nä vet... Har för mig att yrkesvägledaren sa att det var god chans att komma in. (försöker föreställa mig att han sa det kanske...)

Folket som var samtidigt som jag såg inte särskilt atletiska ut, smala, säckiga osv. Betyder väl inte att dom var svaga osv, men jag hoppas på det. Hoppas på att nästan alla är COD-spelande snubbar som vill bli elitsoldater men egentligen inte har tränat någonting alls.
2010-11-17, 18:04
Medlem
Får man reda på av yrkesvägledaren vart högtrycket ligger innan man bestämmer sig till vad man ska söka? Tänkte kanske inte så smart att söka till en grej som redan har 90 sökande av 40 platser!
2010-11-17, 18:09
Medlem
Imfuckingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Får man reda på av yrkesvägledaren vart högtrycket ligger innan man bestämmer sig till vad man ska söka? Tänkte kanske inte så smart att söka till en grej som redan har 90 sökande av 40 platser!

Jo, man får se hur många platser och sökande det är samt tipsar om vad som är smart att välja. Fast det kanske är proppat med sökande nu.
2010-11-17, 18:11
Medlem
Eftersom jag inte orkar läsa igenom alla sidor så ställer jag en fråga som antagligen har kommit upp tidigare.

Jag vet att man får 4,5k/månad skattefritt under GMU.
Sedan kommer i mitt fall 6 månader vidareutbildning.
Vad får man för ersättning under ens 6 månaders utbildning som man får efter GMU:n?
Sedan undrar jag om ens ingångslön som ligger på en ca 16k drygt är skattefritt eller skattepliktat?
Har inte riktigt fått grepp om det då det verkar som om att en del traktamenten osv/liknande är skattefria dock inte många om jag har rätt?
2010-11-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallen
Eftersom jag inte orkar läsa igenom alla sidor så ställer jag en fråga som antagligen har kommit upp tidigare.

Jag vet att man får 4,5k/månad skattefritt under GMU.
Sedan kommer i mitt fall 6 månader vidareutbildning.
Vad får man för ersättning under ens 6 månaders utbildning som man får efter GMU:n?
Sedan undrar jag om ens ingångslön som ligger på en ca 16k drygt är skattefritt eller skattepliktat?
Har inte riktigt fått grepp om det då det verkar som om att en del traktamenten osv/liknande är skattefria dock inte många om jag har rätt?

Som jag har läst/uppfattat det så är blir man anställd efter gmu, alltså får man lön och den skattar man väl som vanligt på, antar jag.

antar att du menar 6 månaders provanställning då du säger utbildning?
2010-11-17, 19:34
Medlem
Jag ska in för tester snart och har lite frågor:

Styrketestet, vad jag minns från min ordinariemönstring så var det rätt svårt och teknikkrävande. Jag fick en femma då men tror jag skulle ha klarat mer.

Är det bara att dra?

Jag har ingen skrivare och kanskei nte får tillfälle att skriva ut en hälsodeklaration, är det dödsaviktigt att ha med sig den?
2010-11-17, 19:42
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Jag ska in för tester snart och har lite frågor:

Styrketestet, vad jag minns från min ordinariemönstring så var det rätt svårt och teknikkrävande. Jag fick en femma då men tror jag skulle ha klarat mer.

Är det bara att dra?

Jag har ingen skrivare och kanskei nte får tillfälle att skriva ut en hälsodeklaration, är det dödsaviktigt att ha med sig den?

För isokaien finns en särskild teknik. Kolla på filmen vid inskrivningsprovet och lyssna på sjuksköterskan så ska de gå bra ska du få se.

Vad gäller hälsodeklarationen så kommer de fråga efter den när du kommer dit och kommer vara en bit av underlaget för de medicinska testerna samt psykologen. Kan du inte fråga en polare eller sticka till ett internetcafe o skriva ut!
2010-11-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov

En polare var där idag utan hälsodeklaration och berättade att dom pappren ligger framme som man kan ta o fylla i fast de bästa är väl att ta med sig en som instruktionerna säger
2010-11-17, 20:51
Medlem
Någon som vet om det, med säkerhet, kommer finnas en GMU4?
2010-11-17, 21:01
Medlem
Olvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etarip
Någon som vet om det, med säkerhet, kommer finnas en GMU4?

Klart. De lär ju inte direkt sluta att rekrytera efter bara 3 omgångar.
2010-11-17, 21:03
Medlem
de kommer köra 3 omgångar per år
Senast redigerad av thund 2010-11-17 kl. 21:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in