2010-11-17, 15:02
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomg
Funkar det att göra GMU även om man fullgjort värnplikt?

OT: varit reggad sedan feb 09 men detta är ditt första inlägg? Häftigt

OnT: jag har för mig att man kan göra GMU om man inte fick bra betyg från vpl.
2010-11-17, 15:02
Medlem
Okej, här kommer en jävligt relevant fråga som jag varken tror har tagits upp eller besvarats:

Det finns alltså 900 platser att söka på, ca. Dessa 900 är, antar jag, spridda på de olika förbanden. T. ex Ing2 tar emot kanske 50 skyttesoldater, P4 40 st., jägarförbanden ett antal osv. Därutöver är det ju också olika befattningar som gruppbefäl, plutonbefäl unt so weiter...
Så, till frågan. Låt oss säga att 70 av maximalt 50 stycken söker till Ing2 medan endast 20 söker till de 40 platserna på P4, att det hela helt enkelt bli ojämnt fördelat. Vad händer då? Flyttar de över folk mellan de olika förbanden? Om få eller ingen söker GMU vid ett visst förband, lägger de då ned hela utbildningen vid just det förbandet?
Där jag sökte fanns det 15 platser, men det kan ju inte vara så att man inte låter folk välja det förbandet när man fyllt kvoten av 15. Man vill ju ha konkurrens på alla platser. Dvs. så är väl alla alternativ valbara så länge man kan söka.
Lite svamligt, kanske. Hoppas ni förstår.
2010-11-17, 15:04
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Jo, det vet jag Det var inte det jag frågade.
Är väl inte helt nöjd med betygen, känns som en express väg tillbaka in i FM, istället för att hålla på i hemvärnet.

Funkar det tror ni?

Hör av dig till pliktverket eller 118 100 o fråga om du vill ha ett säkert svar. Rekommenderar dock det första alternativet.
2010-11-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Hör av dig till pliktverket eller 118 100 o fråga om du vill ha ett säkert svar. Rekommenderar dock det första alternativet.

Will do, tack för vettiga svar!

Ja första inläggen, frågor på det?
2010-11-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Okej, här kommer en jävligt relevant fråga som jag varken tror har tagits upp eller besvarats:

Det finns alltså 900 platser att söka på, ca. Dessa 900 är, antar jag, spridda på de olika förbanden. T. ex Ing2 tar emot kanske 50 skyttesoldater, P4 40 st., jägarförbanden ett antal osv. Därutöver är det ju också olika befattningar som gruppbefäl, plutonbefäl unt so weiter...
Så, till frågan. Låt oss säga att 70 av maximalt 50 stycken söker till Ing2 medan endast 20 söker till de 40 platserna på P4, att det hela helt enkelt bli ojämnt fördelat. Vad händer då? Flyttar de över folk mellan de olika förbanden? Om få eller ingen söker GMU vid ett visst förband, lägger de då ned hela utbildningen vid just det förbandet?
Där jag sökte fanns det 15 platser, men det kan ju inte vara så att man inte låter folk välja det förbandet när man fyllt kvoten av 15. Man vill ju ha konkurrens på alla platser. Dvs. så är väl alla alternativ valbara så länge man kan söka.
Lite svamligt, kanske. Hoppas ni förstår.

Jag tror dom som 'blir över' får en förfrågan om de vill ha en annan befattning, om de fortfarande är intressanta det vill säga!
Det är ju sådana här frågeställningar som det egentligen inte finns något specifikt svar på, det bästa vore nog att ringa direkt till Pliktverket och fråga!
2010-11-17, 15:09
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Will do, tack för vettiga svar!

Ja första inläggen, frågor på det?

Klokt trådval för första inlägg. Glöm inte att uppdatera oss angående pliktverkets svar
2010-11-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Jag tror dom som 'blir över' får en förfrågan om de vill ha en annan befattning, om de fortfarande är intressanta det vill säga!
Det är ju sådana här frågeställningar som det egentligen inte finns något specifikt svar på, det bästa vore nog att ringa direkt till Pliktverket och fråga!

Haha, som om dom skulle veta...
Jag frågade i vilket fall min yrkesvägledare att om jag inte kom in som GB kunde bli "nedflyttad" till vanlig soldat och kunna konkurrera där istället. Han sa att det inte gick. Han kunde, citat, "notera detta men det är ju ingenting som är säkert."

Hoppas det inte är lika röriga besked ute i fältet.
"Löjtnant, ryssarna anfaller över ån. Vad ska vi göra!?"
"Jaa, eeh. Mitt förslag är att vi laddar granatkastarna och förbereder för verkanseld, men det är ju ingenting som är säkert. Mitt tips är att ni ringer till Högkvarteret för att få besked."
2010-11-17, 15:23
Medlem
Citat:
Vare sig du var ironisk eller inte så får du nog ett mer lämpligt svar om du ringer Pliktverket/FM.

Det mest logiska i mina ögon vore ju dock att det ska kunna vara möjligt, med "nedflyttning" altså!
Fast det beror ju helt på vad för förband man var inriktad på i första hand, ett stycke kustjägarplutonbefäl (what the...?) kanske inte är lämplig för andra befattningar, fast detta har du ju redan själv påpekat så förstår inte varför jag maler på, utfyllnad?
2010-11-17, 15:25
Medlem
'yrkesvägledaren' jag prata med sa att utbildningen kör på oavsett om alla platser är fyllda eller inte. Om detta stämmer återstår att se. Hoppas detta svarade något sådär på din fråga.
2010-11-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Vare sig du var ironisk eller inte så får du nog ett mer lämpligt svar om du ringer Pliktverket/FM.

Det mest logiska i mina ögon vore ju dock att det ska kunna vara möjligt, med "nedflyttning" altså!
Fast det beror ju helt på vad för förband man var inriktad på i första hand, ett stycke kustjägarplutonbefäl (what the...?) kanske inte är lämplig för andra befattningar, fast detta har du ju redan själv påpekat så förstår inte varför jag maler på, utfyllnad?

Citat:
Jag frågade i vilket fall min yrkesvägledare att om jag inte kom in som GB kunde bli "nedflyttad" till vanlig soldat och kunna konkurrera där istället. Han sa att det inte gick. Han kunde, citat, "notera detta men det är ju ingenting som är säkert."

Hoppas det inte är lika röriga besked ute i fältet.
"Löjtnant, ryssarna anfaller över ån. Vad ska vi göra!?"
"Jaa, eeh. Mitt förslag är att vi laddar granatkastarna och förbereder för verkanseld, men det är ju ingenting som är säkert. Mitt tips är att ni ringer till Högkvarteret för att få besked."

Man kan ju vara överkvalificerad till tjänsten som vanlig basse.
2010-11-17, 15:45
Medlem
Nu har man varit ner och gjort testerna! fyfan, började åka på måndag 06.50, kom fram till pliktverket i göteborg 01.00.. Vi blev väckta 06.00, frukost och vid 7 tiden började test dagen.. Var klar vid 14.30!

Resultat:

Inskrivningsprovet: 4, det var väntat.. Fick samma när jag mönstrade för värnplikten 2år sen.. Testet är inte min grej!

Muskelstyrka: 9, inga problem

Fysisk arbetsförmåga (cykel): 3.8watt/kg = 7, Hade förväntat mig högre resultat men satan va tungt det var.. hade för mig att det var lättare för 2år sen men måste ha nåt att göra med dom 10kg jag lagt på mig sen sist

Psykisk funktionsförmåga (Psykolog): 6, Trodde jag skulle få mkt sämre! Hon grillade mig verkligen och ställde knepiga frågor, jobbigt

Tjänstbarhet: A

Mitt mål var att komma in på Logistik på F21 i luleå och det gjorde jag! Han sa att det blir nog R3 Soldat för min del verkar helt klart intressant!

Blir GMU 3månader i Kvarna sen 2 månader R3 Soldat utbildning.. det är ju preliminär antagning, men han sa att med mina resultat så behöver jag inte oroa mig

22 Dec skulle man iaf få veta säkert
2010-11-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebronk
Mitt mål var att komma in på Logistik på F21 i luleå och det gjorde jag! Han sa att det blir nog R3 Soldat för min del verkar helt klart intressant!

Vilken inriktning sökte du? Eller söker man bara logistik?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in