2010-12-06, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jaur
9 är väl vad som idag är toppbetyg. Jag kommer till minnes att någon under testdagarna sade att man med en fyra på inskrivningsprovet endast kan söka GMU med vidareinriktning Hemvärnet, att 5 då blir lite av ett "officiellt" krav. Någon som kan styrka eller dementera?

5 eller mer tycker jag ändå varenda människa med gymnasiala studier avklarade borde klara av.

Ah, det var väl det jag misstänkte, man har sänkt kraven på begåvningstestet. Går det inte att sänka befattningskravet mer så kan man alltid sänka kraven på själva testet.
2010-12-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ah, det var väl det jag misstänkte, man har sänkt kraven på begåvningstestet. Går det inte att sänka befattningskravet mer så kan man alltid sänka kraven på själva testet.
skit snack man har höjt kraven på begåvningstestet
2010-12-06, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
skit snack man har höjt kraven på begåvningstestet

Källa på det eller var det bara något som du hittade på?
2010-12-06, 21:48
Medlem
Citat:
Källa på det eller var det bara något som du hittade på?

http://www.lumpen.nu/luckan/ här kan du läsa om en mängd krav under lumpen tiden. 3 på provet räckte då nu måste man ha 4. fick man 4 under lumpen tiden kunde man bli befäl nu måste man ha 5. det är alltså höjt kravet på inskrivningsprovet
2010-12-06, 21:50
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
nä det håller jag verkligen inte med om. Men en del gör det ju såklart. Tjejer har svårt att få 4 på styrketestet vilket är kravet för markstrid.

Men just hur vek ska någon vara som inte fixar en 4 på styrketestet?
Jag talar ju bara utifrån egna erfarenheter där t.ex tross- och ledningsplutoner knappt har haft några tjejer, medan skytteplutoner haft ett antal. Hur sen prestationsnivån har varit på dessa hör inte hit.

Befattningarna som är populära bland killar (förutom jägartjänster) är även populära bland tjejer. Tjejer söker inte heller till Försvarsmakten för att sitta bakom ett skrivbord eller dylikt.
Som sagt, mina empiriska erfarenheter.

Vad backar du ditt påstående med?

Citat:
http://www.lumpen.nu/luckan/ här kan du läsa om en mängd krav under lumpen tiden. 3 på provet räckte då nu måste man ha 4. fick man 4 under lumpen tiden kunde man bli befäl nu måste man ha 5. det är alltså höjt kravet på inskrivningsprovet

Må vara att de höjt kraven, men du kan ju räkna kallt med att du ändå inte fick göra lumpen iallafall under de senaste 10 åren med en 3a.
Senast redigerad av Flygplats 2010-12-06 kl. 21:55.
2010-12-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
Men just hur vek ska någon vara som inte fixar en 4 på styrketestet?
Jag talar ju bara utifrån egna erfarenheter där t.ex tross- och ledningsplutoner knappt har haft några tjejer, medan skytteplutoner haft ett antal. Hur sen prestationsnivån har varit på dessa hör inte hit.

Befattningarna som är populära bland killar (förutom jägartjänster) är även populära bland tjejer. Tjejer söker inte heller till Försvarsmakten för att sitta bakom ett skrivbord eller dylikt.
Som sagt, mina empiriska erfarenheter.

Vad backar du ditt påstående med?

som jag skrev tidigar så backar jag mitt påstående med att det är ovanligt att tjejer fixar en 4 på styrkan, vet en hel del som har lyckats med 4 och PV personalen har då blivt imponerade och sagt att det är jätte ovanligt. Vet också en hel del som har fått en 3 och det är det vanliga resultatet bland tjejer. Och då kan man bara bli insattssoldat ledning osv.

Sedan vet jag många som har blivit flygbasjägare med en 3 på provet under de 10 senaste åren. gäller att ha höga resultat på styrkan och konditionen så går det bra
Senast redigerad av simper02 2010-12-06 kl. 22:02.
2010-12-06, 22:00
Avstängd
Citat:

Jag tror att du missade någonting väsentligt som vi diskuterade. Det var som sagt 10 som var det högsta man kunde få på begåvningstestet när jag mönstrade och nu är det 9.
Nu är det alltså lättare att få högsta resultatet på testet, har man då höjt eller sänkt kraven på testet?

För din del blir det underkänt.
2010-12-06, 22:04
Medlem
Citat:
Jag tror att du missade någonting väsentligt som vi diskuterade. Det var som sagt 10 som var det högsta man kunde få på begåvningstestet när jag mönstrade och nu är det 9.
Nu är det alltså lättare att få högsta resultatet på testet, har man då höjt eller sänkt kraven på testet?

För din del blir det underkänt.
haha men hur i hela friden skulle jag vet att du mönstrade för 100 år sedan (eller när dom nu bytte från 10 till 9)?????? tror du inte de har gjort om provet sedan dess alltså blir kraven anorlunda och betygsystemet
Senast redigerad av simper02 2010-12-06 kl. 22:11.
2010-12-07, 12:49
Medlem
Frapzzors avatar
Jaha, fick reda på att jag var reserv nyss.

Ringde HR och hade lite frågor om SOU. och då passade killen jag snackade med på att kolla om jag hade kommit in eller hur det låg till. visade sig att jag var 2:a reserv på utbildningen jag hade sökt. Och då var inte säkerhetsundersökningen klar. Så jag sitter just nu och hoppas på att det är någon förbrytare eller annan pundare som blir bortvald så man får sin plats!
2010-12-07, 12:51
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, vet inte om det redan kommit upp kanske men jag undrar om det någon som vet om man kommer att kunna göra GMU under sommarmånaderna mellan läsåren på universitetet?

Jag läser ett program och skulle gärna göra GMU(gjorde aldrig lumpen), men vill inte göra ett studieuppehåll.

Därför skulle det passa utmärkt för mig om man kunde göra GMU under juni-augusti.

Har inte hittat någon info om detta på försvarets hemsida, någon här som vet?
2010-12-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Hej, vet inte om det redan kommit upp kanske men jag undrar om det någon som vet om man kommer att kunna göra GMU under sommarmånaderna mellan läsåren på universitetet?

Jag läser ett program och skulle gärna göra GMU(gjorde aldrig lumpen), men vill inte göra ett studieuppehåll.

Därför skulle det passa utmärkt för mig om man kunde göra GMU under juni-augusti.

Har inte hittat någon info om detta på försvarets hemsida, någon här som vet?

Nej det finns det inte. Och gmu:n är till för dem som vill jobba i FM så det är nog därför dem har lagt den på detta vis för att undvika såna som dig hoppas du fattar vad jag menar ta inte illa upp. Gmu1 börjar i slutet på januari. Gmu 2 börjar i april. Gmu 3 börjar i augusti
2010-12-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor
Jaha, fick reda på att jag var reserv nyss.

Ringde HR och hade lite frågor om SOU. och då passade killen jag snackade med på att kolla om jag hade kommit in eller hur det låg till. visade sig att jag var 2:a reserv på utbildningen jag hade sökt. Och då var inte säkerhetsundersökningen klar. Så jag sitter just nu och hoppas på att det är någon förbrytare eller annan pundare som blir bortvald så man får sin plats!

vilken befattning?

fan man sitter här med en klump i magen nu.
när man bor lite längre norrut och det tar år och dar för posten att ta sig hit.
Senast redigerad av thund 2010-12-07 kl. 16:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in