2012-12-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aNKone
Jag var tydligen inte så tydlig som jag trodde att jag var. Jag får skylla på en hård kväll igår.

Vad jag menade var att efter genomförd GMU, så kommer ju då GUJ, och under den så är inriktningsutbildningarna inräknade då du efter 12 månaders utbildning får jägarbågen om du har godkända jägarövningar dvs. (Självklart kan jag ha fått allt om bakfoten också). Jag tolkade det "Sajked" skrev som en längre tid i form av ett par år. Varför vet jag inte. Mitt fel.

Som sagt, jag trodde att du syftade på att man skulle ha jobbat som anställd inom FM under en längre tid (i form av ett par år) innan du kunde söka dig vidare till prickskytt.

Självklart så är en genomförd GUJ väsentligt för att kunna utbilda sig. Men det sker ju som sagt under de 12 månade du genomför jägarutbildningen har jag förstått det som.
Exakt, men det vi talade om var direkt efter genomförd GMU.
2012-12-26, 17:41
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anton92
Med din längd skulle jag säga att en vikt på 80-85 är alldeles lagom. Kan vara bra att ha ett par extra kilo att ta av. Under min gmu var det vissa som gick ner 10kg för det kan bli lite snålt med mat i början.

Haha 10kg för att man får lite snålt med mat i början? Jag tappade 3kg som mest, varav det mesta var vätska som kom tillbaka lika fort som det försvann
2012-12-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freshprince
Haha 10kg för att man får lite snålt med mat i början? Jag tappade 3kg som mest, varav det mesta var vätska som kom tillbaka lika fort som det försvann

Du kanske inte hade lika mycket muskler då? Jag vet flera under min GMU som gick ner utav helvete för att du inte har möjlighet att upprätthålla ett fast mat och träningsschema.
2012-12-26, 19:00
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du kanske inte hade lika mycket muskler då? Jag vet flera under min GMU som gick ner utav helvete för att du inte har möjlighet att upprätthålla ett fast mat och träningsschema.

Haha min poäng var att ifall man rasar i vikt sådär fort är det mestadels vätska som man tappar. Musklerna finns kvar bra mycket längre, och det du tappar går fort att få tillbaka när du börjar äta och träna vettigt. Dessutom så får man ju gott om tid att käka sig mätt när man är på kasern, inte direkt så att dom där 3 månaderna består utav 12 veckors konstant ätande grönpåse. Visst är man mycket ute och man får sällan i sig sitt proteinbehov, men inte fan svälter man 10kg muskler på 12 veckor, det är ju orimligt
2012-12-26, 19:03
Bannlyst
Har hört att man lätt tappar vikt under gmu:n?

Kan detta kompenseras med stora mängder mat när man är förlagd i basen? Och hur är möjligheterna till "gymmande?"
2012-12-26, 19:08
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundmule
Har hört att man lätt tappar vikt under gmu:n?

Kan detta kompenseras med stora mängder mat när man är förlagd i basen? Och hur är möjligheterna till "gymmande?"

Ja, speciellt i början brukar det vara stressigt med käk osv när man ska lära sig passa tider och dom håller igång en ganska ordentligt. Sen kan det bli lite sisådär med maten när man är ute och övar hela dagarna och man äter ute i terrängen.

Du kan ju alltid se till att äta dig riktigt mätt när tillfälle ges, många dagar kommer tillbringas inne på kasern (basen) och då brukar det vara gott om tid, tänk en timmes lunch. Gym ska finnas på alla regementen och det är bara att träna så mycket du hinner. En schyst gainer är inte fel att ha i skåpet ifall man känner att man vill boosta sitt kaloriintag lite grann
2012-12-26, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freshprince
Ja, speciellt i början brukar det vara stressigt med käk osv när man ska lära sig passa tider och dom håller igång en ganska ordentligt. Sen kan det bli lite sisådär med maten när man är ute och övar hela dagarna och man äter ute i terrängen.

Du kan ju alltid se till att äta dig riktigt mätt när tillfälle ges, många dagar kommer tillbringas inne på kasern (basen) och då brukar det vara gott om tid, tänk en timmes lunch. Gym ska finnas på alla regementen och det är bara att träna så mycket du hinner. En schyst gainer är inte fel att ha i skåpet ifall man känner att man vill boosta sitt kaloriintag lite grann

Låter jävligt bra!
2012-12-26, 19:44
Medlem
Kubenrubens avatar
Är det någon som vet om man får ett par glasögon när man ska göra gmu? eller ska man använda sina egna glasögon?
2012-12-26, 19:49
Medlem
Vad är det för tester man ska genomföra för att efter GMUn kunna ta anställning på en spaningspluton?
Är det multitest, fälttest och beep-test med väldigt goda resultat? Hur goda resultat isåfall?
2012-12-26, 19:55
Medlem
Little.Geezers avatar
Går det att göra GMU på Haninge garnison bortsett om man söker mot Hemvärnet?

Finns det någon som gjort GMU på ett förband och KMU på ett annat?
2012-12-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Exakt, men det vi talade om var direkt efter genomförd GMU.
Så då kan jag egentligen genomgå GMU på annat ställe utan att missa en massa chanser att "komma vidare" då? Om jag då klarar av alla tester som ställs för de som vill byta regemente.
2012-12-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfmama1
Så då kan jag egentligen genomgå GMU på annat ställe utan att missa en massa chanser att "komma vidare" då? Om jag då klarar av alla tester som ställs för de som vill byta regemente.

Det förband du vill byta dig till måste ju såklart söka folk till att börja med. Det är inte säkert att de gör det när DU känner för att byta. Så ett hett tips är ju att försöka se till att hamna rätt ifrån början.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in