2012-12-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
118 sökande, 117 platser
Var fick du reda på den infon?
2012-12-09, 18:18
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Dina resultat är väldigt konkurrenskraftiga. Blev tillsagd att jag hade goda chanser, vilket betyder att du har väldigt goda chanser. Men som sagt, allt är ju beroende på konkurrensen.

Andra gången jag mönstrade nu, så jag sökte på blandade nya och gamla resultat:
Intelligens: 6 (gammalt, klantade mig lite på provet )
Psykolog: 7 (gammalt)
Befälslämplighet: 6 (gammalt)
Kondition: 9 (nytt)
Styrka: 8 (nytt)
Felfri hälsa, syn & hörsel (nytt/samma)
Jägartest: Godkänd (nytt)
Tjänstbarhet A

Sökte också till F17 som förstahandsval, andrahandsvalet blev I19 i Arvidsjaur.
Jag var enligt YVL den första som blev preliminärt antagen till GMU med vidareutbildning mot Jägare på F17 denna sökperiod. Var det 18 platser totalt? Kommer ej ihåg.

Frågade också YVL hur GMU skiljer sig mellan vanliga förband jämfört med t ex ett jägarförband. Kunskapen man lär sig är väl den samma. Men han beskrev det som att det är lite tuffare på en del områden, till exempel att man inte har lyxen att bli skjutsad till ett övningsområde. Att man får gå dit med full packning och dyl.

Lycka till med sökandet! Vem vet, vi kanske ses?

Intressant! Var gjorde du din antagningsprövning?

Gjorde själv samma val och fick en preliminär antagning på F17.

Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Ok, så du skall genomföra GMU på F17 och under förutsättningen att du genomför den med godkänt resultat så blir det anställning och sedan söka sig mot FBJS?

Jag hade inte koll på att man faktiskt sökte sig mot en specifik befattning på det sättet, tackar för infon.

Lycka till!

Just precis. Det är lite det som är det fina med det hela, att man faktiskt söker jobb och inte en utbildning. I början av utbildningen till FBJ kommer den spedifika befattningen som någon skrev, tex hundförare, pricksytt etc.

Tack så mycket!
2012-12-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saaskii
Var fick du reda på den infon?
Mail från rekryteringsmyndigheten veckan efter antagningsprövningen var slut
2012-12-09, 19:23
Medlem
Traditions avatar
Hittade följande i en Svd-artikel:

Citat:
2010 avskaffade Sverige som första land i Norden värnplikten. Det nya yrkesförsvaret ska rekryteras på frivillig väg. 4000 soldater och sjömän ska anställas varje år på heltid eller som tidvis anställda. Den som vill bli soldat eller sjöman söker till Grundläggande militär utbildning, GMU, i tre månader. En rekryt får 4700 kronor/månad i lön samt mat och husrum.
Den som klarar GMU provanställs för att utbildas under sex–tolv månader.
Grundlönen för anställda soldater/sjömän är 16300 kronor/månad plus olika tillägg.

Det är väl inte obligatoriskt att gå vidare efter tre månaders GMU? Gör många det?
2012-12-09, 19:54
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition

Det är väl inte obligatoriskt att gå vidare efter tre månaders GMU? Gör många det?

Nej det är inte obligatoriskt att gå vidare efter GMU. Vad jag har läst mig till genom intervjuer och statistik så är det en klar majoritet som fortsätter efter GMU. I snitt verkar det dock vara några från varje grupp som återgår till vardagsjobbet eller studier.
2012-12-09, 20:38
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Nej det är inte obligatoriskt att gå vidare efter GMU. Vad jag har läst mig till genom intervjuer och statistik så är det en klar majoritet som fortsätter efter GMU. I snitt verkar det dock vara några från varje grupp som återgår till vardagsjobbet eller studier.

Ok, men om man vill gå vidare, gör man det direkt efter GMU eller är det uppehåll emellan? Och som nån tidigare i tråden frågade: har man möjlighet att skriva högskoleprovet när man är inne?
2012-12-09, 21:01
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
Intressant! Var gjorde du din antagningsprövning?

Gjorde själv samma val och fick en preliminär antagning på F17.

Just precis. Det är lite det som är det fina med det hela, att man faktiskt söker jobb och inte en utbildning. I början av utbildningen till FBJ kommer den spedifika befattningen som någon skrev, tex hundförare, pricksytt etc.

Tack så mycket!

Gjorde min antagsprövning i Göteborg.
2012-12-09, 21:14
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Nej det är inte obligatoriskt men dom flesta gör väll det i någon form. Inte alltid man gör det på just samma förband. Grundlönen är ju sen någon månad tillbaka höjd till minst 18 000kr.

Citat:
Ok, men om man vill gå vidare, gör man det direkt efter GMU eller är det uppehåll emellan? Och som nån tidigare i tråden frågade: har man möjlighet att skriva högskoleprovet när man är inne?

Det beror lite på förband och årstid mm ifall det blir 1-2 veckor uppehåll efter GMU eller om man börjar direkt veckan efter.
2012-12-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Mail från rekryteringsmyndigheten veckan efter antagningsprövningen var slut
Åh fan vad gott, har sökt in till revinge som förstaval. Fast så blir jag säkerligen den som knuffad bort från de 117 som kommer in
2012-12-09, 21:24
Medlem
Imrg kanske det smäller och sms börjar dyka upp! Bara hoppas! Dock riktigt nervös.
2012-12-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saaskii
Åh fan vad gott, har sökt in till revinge som förstaval. Fast så blir jag säkerligen den som knuffad bort från de 117 som kommer in
Vad jag hört så brukar alltid någon falla bort när de gjort säkerhetsprövningen. Så jag gissar att du kommer in om du inte gjort massa dumheter
2012-12-09, 22:11
Medlem
Är fystestet på GMU samma som, eller liknande, officerstestet?

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/officer_Multitest.pdf

Har sökt men inte funnit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in