2010-11-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Försvarsmakten är i enormt behov av just specialkompetenser som bland annat stadsvetare. Detta genom att konfliktnivån i missionsområderna snabbt kan förändras och förefaller vara mer komplexa en Micke, 18 år, någonsin kan hantera. Därav är det en stor fördel att människor med såväl utbildning och livserfarenhet rekryteras för att förbanden skall kunna lösa sina uppgifter på ett bra sätt. Den internationella samverkan är omfattande i tex Afghanistan, kunskap om tex de kulturella förutsättningarna för olika länders soldater kan vara minst sagt livsavgörande i en skarp situation. Inte heller här kan "Micke" återses ha någon större kompetens.

För att kunna rekrytera lämplig personal, så bör man bredda spektrat genom att se på den övriga arbetsmarknaden. Man måste konkurrenskraftig arbetsgivare för att för att nå de personer som faktiskt behövs. Det gör man inte genom att ens inte kunna garantera ett arbete efter en grundläggande utbildning, som kan inställas fem dygn innan den skall påbörjas.

Som anekdot kan nämnas att den svenska truppen i Elisabethville 1961 i Kongo bestod främst av personal som var 25 år eller äldre.Truppen hamnade i renodlade anfallsstrider mot det katanganesiska gendarmeriet. Under anfallet mot Camp Massart karaktäriserades truppen som lugn och metodisk. Truppen löste sina uppgifter bättre än såväl irländska och indiska förband som var yrkessoldater, där snittåldern bland de meniga var 19-21. De enstaka åren kan tolkas att vara betydelsefulla.
Självklart behövs personer med specialkompetens, det gör det i dom flesta yrken. Men majoriteten som rekryteras besitter ingen specialkompetens. Unga människor kan du forma & utveckla efter behov och med tiden så kommer dessa personer besitta den kompetens som eftersträvas.
2010-11-16, 23:31
Medlem
Ännu en fråga ska ställas som säkert har blivit besvarad men kan inte hitta den.

Ponera att man misslyckas vid en ev. mönstring (Säg GMU 2). Kan man då söka in vid nästa tillfälle (GMU 3) eller är det kört om man misslyckas en gång?
Tänker då även på att söka in till något annan del i FM än kanske vid första tillfället (tex skyttesoldat eller vid det andra tillfället, ledning)?

MVH
2010-11-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowEater
Ännu en fråga ska ställas som säkert har blivit besvarad men kan inte hitta den.

Ponera att man misslyckas vid en ev. mönstring (Säg GMU 2). Kan man då söka in vid nästa tillfälle (GMU 3) eller är det kört om man misslyckas en gång?
Tänker då även på att söka in till något annan del i FM än kanske vid första tillfället (tex skyttesoldat eller vid det andra tillfället, ledning)?

MVH

Aboslut, visst kan du det!
2010-11-16, 23:43
Medlem
Citat:

MVH

det beror väll på hur du "misslyckas". vet inte hur det blir om man inte klarar säkerhets/registerkollen.
men annars kan man söka till andra omgångar.
2010-11-16, 23:49
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
det beror väll på hur du "misslyckas". vet inte hur det blir om man inte klarar säkerhets/registerkollen.

Precis, beror nog på hur man "misslyckats". Har man bara inte klarat de fysiska kraven eller liknande (typ psykologen) så är det knappast några problem att söka igen. Skulle du dock ej klara registerkollen vet jag ej om du kan söka direkt igen. Intressant fråga faktiskt, det skulle jag gärna vilja ha ett klart svar på!
2010-11-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund

Tack för svaren, jo jag menar så klart de fysiska kraven först och främst.
2010-11-17, 00:05
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Tack för svaren, jo jag menar så klart de fysiska kraven först och främst.

Jag har helt klart för mig att man får lov att söka igen om man inte blir antagen och det misstänks vara pga I-provet och fystesten. Vad gäller läkarundersökning (om det rör större saker) samt registerkontroll så är jag 99% säker på att man inte kan mönstra igen. Jag har för mig att det är detsamma hos psykologen, jag menar man kan ju inte ändra på historian vad gäller psykolog besöket (om man inte ljuger förstås).
2010-11-17, 00:06
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Jag måste instämma där. Jag var på mönstring igår och i "mönstringsgruppen" ingick en tjej. Jag minns när jag satt och väntade på att få göra cykeltestet så kom en sjuksköterska tillsammans med en uniformerad soldat (antagligen en yrkesvägledare) och sa dessa ord till henne "Ja men då kör vi igen". Tillsammans gick de till isokaien där jag räknade till ca 4 dragningar. Hur kunde jag räkna fastän jag inte såg in? Jo, soldaten skrek lungorna av sig typ: "KOM IGEN NU DÅ, KOM IGEN KÄMPA" under fyra perioder.

måste alla tjejer ha sin egna hejarklack? Jag ska mönstra till veckan och är tjej, kan inte tänka mig ngt mer irriterande än ngn som ska "peppa" mig, snälla säg att man inte måste ha det? Jag vill inte bli särbehandlad..
2010-11-17, 00:14
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
måste alla tjejer ha sin egna hejarklack? Jag ska mönstra till veckan och är tjej, kan inte tänka mig ngt mer irriterande än ngn som ska "peppa" mig, snälla säg att man inte måste ha det? Jag vill inte bli särbehandlad..

Självklart är det inte ett krav att man måste ha sin "hejarklack". Men många tjejer vill ju göra GMU och använder alla resurser de kan för att göra det. Men credds till dig som gör det "vanligt" utan nå patetiskt hjälp från andra.

Jag tycker förövrigt att mönstringen bör vara lika för alla, tjej som kille, för i det gröna så gör de inga skillnader om du är tjej eller kille. Skulle va ytterst löjligt om tjejerna skulle få göra 7 km när grabbarna kör milen.
2010-11-17, 00:19
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Det du säger om tjejer kan mycket väl stämma, det var några som mönstra när jag var där och dom hade det betydligt bättre. Tjejerna hade "personliga coach" som peppade dom under alla tester. Exempelvis så fick tjejerna köra styrketestet väldigt många gånger, Jag räknade iaf till 6 dragningar innan jag skulle gå iväg på mina tester.

Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Jag måste instämma där. Jag var på mönstring igår och i "mönstringsgruppen" ingick en tjej. Jag minns när jag satt och väntade på att få göra cykeltestet så kom en sjuksköterska tillsammans med en uniformerad soldat (antagligen en yrkesvägledare) och sa dessa ord till henne "Ja men då kör vi igen". Tillsammans gick de till isokaien där jag räknade till ca 4 dragningar. Hur kunde jag räkna fastän jag inte såg in? Jo, soldaten skrek lungorna av sig typ: "KOM IGEN NU DÅ, KOM IGEN KÄMPA" under fyra perioder.

De smyger inte om det minsann. Finns en tråd om lumpen här på FB som också visar upp en bild som talar för en positiv särbehandling för tjejer inom det militära.

Kan även tänka mig att psykologerna visar en närmast befängd förståelse för de tjejer de analyserar där personlighetsmässiga och psykologiska tillkortakommanden helt förbises eller marginaliseras. De tänjer nog på reglerna hejdlöst.

Skulle vara väldigt intressant att ta del av en tjejs synvinkel i detta som genomgått mönstringen:

Vad är din syn på den könsrelaterat selektiva bedömningen? Hur behandlades du som tjej på mönstringen? Lade du märke till hur killarna behandlades och skiljde det sig mot hur du behandlades? Konkurrerade du ut killar på styrketestet? Vad för resultat fick du hos psykologen? Tycker du att det är bra att tjejer särbehandlas positivt? Kan du förstå en killes frustration att bli bortvald för en mindre lämpad bara för att denne råkar vara tjej?
2010-11-17, 00:32
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Synergy : citererar inte hela ditt inlägg för skriver på en iPhone och den cpar då..

Iaf jag har både mönstrat och gjort lumpen en tid som tjej så kan väl svara.
JAG upplevde ingen selektering när jag mönstrade, tvärtom. Visserligen var (och är) jag väl förberedd och tränad.. Jag presterade samma resultat som de killar som fick samma befattning. Jag fick en 6a hos psykologen vill jag minnas. Att ge tjejer fördelar är bara dumt, för när du väl börjar utbildningen är det ingen som gullar med tjejerna längre.
2010-11-17, 07:27
Medlem
Canias avatar
Jag tror nog att det skall fyllas någon sorts kvot med tjejer, liknande den man kan se på polishögskolans statistik. 50% av båda könen samt 25% invandrare av totalen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in