2010-11-17, 10:48
Medlem
Någon annan här på fb som preliminärt valt skytte på trängr i skövde? Dela gärna med er av era resultat isf.
2010-11-17, 11:52
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cania
Jag tror nog att det skall fyllas någon sorts kvot med tjejer, liknande den man kan se på polishögskolans statistik. 50% av båda könen samt 25% invandrare av totalen.

Tyvärr tror jag Försvarsmakten har en stark press på sig, åtminstone från ledningen, om att ta in en så stor del som möjligt tjejer. Detta gör att man gärna "förbiser" eller som vissa redan har vittnat om, ger fler chanser till tjejerna att få bra resultat än vad killar får.

När jag säger "tyvärr" så menar jag inte att tjejer inte ska finnas inom försvaret, tvärtom tycker jag det är bra om där finns det men jag tror ej på positiv diskriminering. Det finns en anledning till att positiv diskriminering togs bort från högskolan/universiteten nyligen. Det borde definitivt inte finnas inom försvaret där vikten av rätt person på rätt plats är avgörande.
2010-11-17, 12:01
Medlem
Imfuckingins avatar
Mönstrade 9-10 nov i Göteborg.

Prov: 4
Styrketest: 9
Cykelhelvetet: 7
Psykolog: 7
Perfekt syn och hörsel!
Och inga problem med något annat.

Tjänstbarhet: A

Hade provet först, sedan psykologen. Och det första psykologen sa förutom "Hej" var att jag inte fick göra GMU för att man minst måste ha en 5a på provet, men att jag kunde söka till Hemvärnet. Var lagomt less resten av mönstringen men när jag kom till sista delen, yrkesvägledaren, så sa han att en 4a var godkänd men att man måste ha en 5a för att bli befäl. Blev glad.

Valde ING 2 Markstrid soldat i Eksjö då det verkade bra och ganska många platser kvar, 7 sökande av ca 40 platser tror jag. Kanske många som sökt det nu dock.
2010-11-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imfuckingin

Perfekt syn och hörsel!

Hade provet först, sedan psykologen. Och det första psykologen sa förutom "Hej" var att jag inte fick göra GMU för att man minst måste ha en 5a på provet, men att jag kunde söka till Hemvärnet. Var lagomt less resten av mönstringen men när jag kom till sista delen, yrkesvägledaren, så sa han att en 4a var godkänd men att man måste ha en 5a för att bli befäl. Blev glad.

Valde ING 2 Markstrid soldat i Eksjö då det verkade bra och ganska många platser kvar, 7 sökande av ca 40 platser tror jag. Kanske många som sökt det nu dock.

Inget ont menat, men, ha inte för höga förhoppningar bara, det är ju inte skrivet i sten att du kommer få göra GMU än.
F.ö så funderar jag också på Markstrid i Eksjö, vore kul att hamna på samma ställe som farsan.
2010-11-17, 14:06
Medlem
Canias avatar
Det är ingen som har fått tag på statistik om hur många som faktiskt dykt upp till mönstringen?

Ungefär 3400 blev kallade till mönstring det finns 900 platser (ca) tillgängliga, det betyder att (ca) 1/3 får utbildningsplats. Om däremot en stor del av de kallade inte inställer sig till mönstringen så kan siffrorna förändras och komma närmare 1/2.

Oddsen att man får utbildningsplats ökar då reelt. Så kanske vissa här inne slutar noja också
2010-11-17, 14:09
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Det är ingen som har fått tag på statistik om hur många som faktiskt dykt upp till mönstringen?

Ungefär 3400 blev kallade till mönstring det finns 900 platser (ca) tillgängliga, det betyder att (ca) 1/3 får utbildningsplats. Om däremot en stor del av de kallade inte inställer sig till mönstringen så kan siffrorna förändras och komma närmare 1/2.

Oddsen att man får utbildningsplats ökar då reelt. Så kanske vissa här inne slutar noja också

Sedan kan det även hända att man tackar nej till sin plats pga personliga skäl eller liknande.
2010-11-17, 14:11
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imfuckingin

Perfekt syn och hörsel!

Som ovan sa, ha inte höga förhoppningar men lite kan du ha. Det fanns som sagt 40 platser och du var den 8onde. Om fler än 40 personer skulle söka tjänsten så kan du börja oroa dig, annars har du din plats.
2010-11-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Sedan kan det även hända att man tackar nej till sin plats pga personliga skäl eller liknande.
Det har ju även nämnts tidigare att Pliktverket/FM antar att ett flertal (har inte sett någon uppskattad procentuell siffra) kommer tacka nej även efter mönstring samt precis innan "inryck".

Det har ju varit uppe några gånger vare sig tidigare mönstringsresultat har sparats och arkiverats, och då främst med inriktning mot psykologträffen och vad som har sagts/beslutats, slösurfade runt lite och hittade detta:
Citat:
I handlingarna finns uppgifter om bland annat längd, vikt, blodtryck, syn, hörsel, kondition, muskelstyrka och i en del fall EKG. Vi redovisar även psykologiska förmågor, som lämplighet att bli befäl och ledaregenskaper.
Vad dom menar med "redovisar" i detta fallet är jag osäker på, men det finns altså en chans att dom sparat denna information från psykologen.

Källa
2010-11-17, 14:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Det är ju även så av att de som genomför mönstringen så får man anta att ganska många faktiskt inte klarar kraven och därmed faller ifrån. Samt naturligtvis att när väl erbjudandet om GMU kommer så tackar säkerligen en del nej pga att de fått jobb, studier etc.

På en kallelse av 3 400 till 900 platser med ovanstående i åtanke så är nog 2:1 snarare i överkant.
2010-11-17, 14:51
Medlem
Funkar det att göra GMU även om man fullgjort värnplikt?
2010-11-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomg
Funkar det att göra GMU även om man fullgjort värnplikt?
Om man har gjort värnplikten så kan man redan söka till de olika förbanden:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Rekrytering-till-soldatsjoman/

Tror dock att det finns en viss gräns på att det inte var för länge sedan.
2010-11-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Om man har gjort värnplikten så kan man redan söka till de olika förbanden:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Rekrytering-till-soldatsjoman/

Tror dock att det finns en viss gräns på att det inte var för länge sedan.

Jo, det vet jag Det var inte det jag frågade.
Är väl inte helt nöjd med betygen, känns som en express väg tillbaka in i FM, istället för att hålla på i hemvärnet.

Funkar det tror ni?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in