Citat:
Ursprungligen postat av Mequanda
När jag gjorde rekryttestet på pliktverkets hemsida ställdes frågan var jag skulle vilja ta anställning efter GMU. Alternativet jag är mest intresserad av, det vill säga P7 Revingehed, kom inte upp bland alternativen. Beror detta på att dom anställer i mars när GMU påbörjas i april?
Det kan det göra, meningen med frågan är att försöka matcha var man ska göra sin grundutbildning för att få så bra chanser som möjligt för anställning hos det regemente som man i framtiden vill jobba hos. Alltså att när man söker en befattning hos p7 så ska man nyligen ha gjort grundutbildningen* där. Detta för att arbetsgivaren ska veta hur du har klarat av utbildningen samt förstås att dina kunskaper ska vara så uppdaterade som möjligt.
Exempelvis om jag skulle vill jag jobba med fältarbeten (ingenjörssoldat m.m) så bör jag placeras i Ing2 (Göta Ingenjörregemente) för att skapa så bra möjlighet som möjligt att visa framfötterna för förbandet.
Eftersom p7 såvitt jag vet inte funnits med under omgång 1 och 2 i GMU så misstänker jag att den kommer finnas med i den tredje. Så om du verkligen vill bli anställd där så försök lista ut om p7 är med i den tredje omgången annars är det bara att köra GMU någon annanstans och söka anställning som vanligt.
* Tekniskt sätt så ska det inte göra någon skillnad var du gjort GMU men det är lättare för försvaret (förbandet) att anställa personer som de sett på nära håll under sin grundutbildning. För man vet ungefär vad det gör, vilka styrkor, svagheter etc som de har. Lite svårare att veta när personen har utbildats någon annanstans. Dock vet jag ej exakta detaljer hur deras anställningsförförande kommer se ut så jag kan ha helt fel i mina tanker också. Ta de med en nypa salt.