2013-12-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Menar du säkerhetspatrullsoldat? :-)

Ja, kallas också säkspan vad jag vet Som man kallade BasSäk förut tex..men kanske inte säger säkspansoldat utan mer säkspan då.
2013-12-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maada
Ja, kallas också säkspan vad jag vet Som man kallade BasSäk förut tex..men kanske inte säger säkspansoldat utan mer säkspan då.

Undrar bara för jag sökte det som andraval men har inte hört något..
Det var ju inte mer än 1-4 som sökte :-) ska kolla om jag kanske kan börja där!
2013-12-21, 19:45
Medlem
Megasavantens avatar
Fråga!
Har jag förstått det hela rätt nu om man vill testa lyckan som stridspilot (och inte har gjort GMU sedan tidigare) ?
Ansöker man alltså först att man skulle vilja mönstra och sen väl där på mönstringen så gör man alla tester och informerar de om att man skulle vilja söka sig till luftvärnet, sen om man har tur så får man komma in och göra dag 2 med en psykolog?
Sedan ifall det går bra så får man börja den GMU i ~90 dagar och därefter utbilda sig till stridspilot?

Vore toppen om någon här vet.
2013-12-21, 19:52
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Fråga!
Har jag förstått det hela rätt nu om man vill testa lyckan som stridspilot (och inte har gjort GMU sedan tidigare) ?
Ansöker man alltså först att man skulle vilja mönstra och sen väl där på mönstringen så gör man alla tester och informerar de om att man skulle vilja söka sig till luftvärnet, sen om man har tur så får man komma in och göra dag 2 med en psykolog?
Sedan ifall det går bra så får man börja den GMU i ~90 dagar och därefter utbilda sig till stridspilot?

Nej, tror du måste välja att du är intresserad av någon form av officersutbildning om du vill göra pilottesterna på mönstringen. Hade två kompisar som mönstrade, en som hade valt det innan och han fick göra testerna, den andra killen fick aldrig göra de testerna för han inte hade valt det.

Vet inte om det stämmer heller, tycker försvarsmakten är väldigt snurriga när det gäller... Ja allt...
2013-12-21, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Fråga!

Du väljer pilot som inriktning när du söker GMUn via rekryteringsmyndighetens sida, då gör du tester och liknande under den veckan som uttagningen mot pilot på RM är.
2013-12-21, 21:03
Medlem
Megasavantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Du väljer pilot som inriktning när du söker GMUn via rekryteringsmyndighetens sida, då gör du tester och liknande under den veckan som uttagningen mot pilot på RM är.

Ah, vad skönt! För som jag fattat det på många så verkade det ju som att man behövde dessa ~90 dagar innan man kunde få göra testerna och se om man kanske kunde bli pilot. Men det verkade lite märkligt.

Tack!
2013-12-22, 13:08
Medlem
Någon som vet hur det fungerar om man behöver komma dit en dag i förväg? Reser från norrland så kommer till största sannolikhet vara framme på söndagen, då man väl ska vara på plats innan 12.00 den 27:e. Ska till k3, hör man av sig till dom angående detta? Någon med erfarenhet av just detta?
2013-12-22, 13:17
Medlem
dreamworks avatar
hur fungerar det om man blivit accepterad och accepterat utbildning till GMU+KMU men endast har möjlighet att genomföra GMU? Någon som har erfarenhet av detta?
2013-12-22, 13:28
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamwork
hur fungerar det om man blivit accepterad och accepterat utbildning till GMU+KMU men endast har möjlighet att genomföra GMU? Någon som har erfarenhet av detta?
Hoppa av efter GMU, ingen kan tvinga dig att forsätta.
2013-12-22, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avengednorr
Någon som vet hur det fungerar om man behöver komma dit en dag i förväg? Reser från norrland så kommer till största sannolikhet vara framme på söndagen, då man väl ska vara på plats innan 12.00 den 27:e. Ska till k3, hör man av sig till dom angående detta? Någon med erfarenhet av just detta?
Det kommer vara fler än du som kommer göra detta, ring till k3 och säg att du kommer en dag innan så kommer de ge dig mer information vart du kan sova.
2013-12-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamwork

Då avsäger du även din GMU-plats eftersom du inte har som avsikt att fortsätta inom försvaret, eller?
2013-12-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Undrar bara för jag sökte det som andraval men har inte hört något..
Det var ju inte mer än 1-4 som sökte :-) ska kolla om jag kanske kan börja där!

Inte mer? det tog in tio platser vad jag vet så trodde inte chansen att komma in var jättehög. Mönstrade 3 okt (mönstringen startade 1okt) och då var jag fjärde personen som sökt det. Hur vet du hur många det var som sökte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in