2012-09-24, 13:22
Medlem
MRs avatar
FITTA! Kom inte in på GMU detta år heller, inte ens mönstring. Sökte exakt för ett år sedan och samma beslut då också.
Visst, har inte tränat aktivt och impulsivt senaste tiden, trots allt så svarade jag bra på alla frågor förutom att jag är tvungen till kontaktlinser (men som endast var krav för pilot m.m?) samt att jag är glutenallergiker. Sedan att jag är något snäppt bättre i styrke och kondition än andra personer i samma kön och ålder.
Annars var det 10+ år som jag tänkt inom försvarsmakten m.m.

Ska träna sönder nu in till nästa intagning och då ska jag ta fullt på allt, även styrka och kondition.

Men det jag undrar är om alla som kommer in på mönstring, om hur fan dom svarat? Dom måste väl ha perfekt syn och starkast i landet eller vad? Ljuger folk när dom svarar på frågorna?

[edit]
På motivering står:

Den utbildning som du har visat intresse för ställer särskilda kra på bland annat din hälsa och andra personliga förutsättningar. Svaren som du gett i ndersökningen Rekryttest har resulterat i att Försvarsmakten bedömt att du tyvärr inte uppfyller kraven för utbildningen.

Ändå tog jag soldat som första hand, det behöver man väl inte ha bra syn till?
Senast redigerad av MR 2012-09-24 kl. 13:28.
2012-09-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
FITTA! Kom inte in på GMU detta år heller, inte ens mönstring. Sökte exakt för ett år sedan och samma beslut då också.
Visst, har inte tränat aktivt och impulsivt senaste tiden, trots allt så svarade jag bra på alla frågor förutom att jag är tvungen till kontaktlinser (men som endast var krav för pilot m.m?) samt att jag är glutenallergiker.

Ljug inte för pliktverket. Betänk att du är glutenallergiker, det är inte optimalt.
2012-09-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbequeMarinad
Är så sjukt sugen att göra GMU! Har varit det i snart 2 år!

Är dock född 94 så har 1 år kvar i skolan innan man kan få de sista betygen man behöver för att ha behörighet att göra GMU.

Har tänkt förbereda mig nu i 1 år innan det blir min tur.
Har för övrigt inga sjukdomar eller skador som kan hindra mig.

Finns det något speciellt man kan träna upp? T.ex. sin kondition. Finns det mera saker som man lätt glömmer bort som är viktiga?

Sjukt taggad! Önskar er alla som skall göra GMUn lycka till!

Jag är också född -94 och har velat bli soldat nästan hela mitt liv, visst känns det för jävligt att behöva vänta? Har du någon träningsbakgrund alls? Om inte så tycker jag att du ska börja omgående att träna styrka och kondition. Ett tips är varannan dag styrka och varannan dag kondition med vila när du behöver. Ta det lugnt om du inte tränat innan. Kan PM:a mitt träningsschema om du vill, dock kan det vara lite för påfrestande om du aldrig tränat innan. Vad för typ av tjänst är du intresserad av?
2012-09-24, 14:11
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredas
Ljug inte för pliktverket. Betänk att du är glutenallergiker, det är inte optimalt.

Jag har inte ljugit, men jag undrade om andra ljuger eller 'gör höna av en fjäder'.
Så du menar att jag har mycket mindre chans att komma in för jag är glutenallergiker? isåfall borde det väl även gå att svara om HUR mycket allergiker man är, eftersom jag inte ens känner av något när jag äter gluten.

Ni som kommit in på GMU kan inte ni svara på dessa frågor så jag vet om lite mer hur dom väljer:
Svara på frågorna från att ni kom in, så om det var ett år sedan eller mer så skriv gärna ungefär hur du var då.

1. Ålder?
2. Längd?
3. Vikt?
4. Allergi mot något?
5. Behöver du glassögon/kontaktlinser?
6. Vilken del av landet sökte du?
7. Fysik, vad svarade du på kondition och styrka?
2012-09-24, 14:20
Medlem
1911s avatar
Hur vet du att du är glutenallergiker om du inte ens märker att du ätit gluten??
2012-09-24, 14:26
Medlem
Citat:
1. Ålder?
2. Längd?
3. Vikt?
4. Allergi mot något?
5. Behöver du glassögon/kontaktlinser?
6. Vilken del av landet sökte du?
7. Fysik, vad svarade du på kondition och styrka?

Jag lyckades inte på mönstringen, men blev iaf kallad dit.

Ålder = 19
Längd = 188
Vikt = 95
Allergi = hund
Behöver glasögon/linser = nej, men har inte fullgod syn
Del av landet = Södra
Styrka = långt över medel
kondition = lite över medel
2012-09-24, 14:32
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Hur vet du att du är glutenallergiker om du inte ens märker att du ätit gluten??

Varit det sedan jag var liten. Brukar inte äta något med gluten, men när jag väl gjort det så känner jag inte av något, inte om jag äter mycket av det iallafall. Borde iofs gå till doktorn och kolla upp om jag ändå har kvar allergin eller om det åkt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Jag lyckades inte på mönstringen, men blev iaf kallad dit.

Ålder = 19
Längd = 188
Vikt = 95
Allergi = hund
Behöver glasögon/linser = nej, men har inte fullgod syn
Del av landet = Södra
Styrka = långt över medel
kondition = lite över medel

Ah okej.

Jag själv 21, 182cm, vikt 80kg, kontaktlinser, norra, och på styrka tog jag över medel och kondition ännu mer över medel.
Får kämpa på till nästa år om jag inte börjat annan utbildning tills dess, och nästa sökning då vara så fysisk belastad så jag kör max på styrka och kondition, för att sedan förhoppningsvis någon gång kunna mönstra och förhoppningsvis komma in
2012-09-24, 15:41
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel13
Jag är också född -94 och har velat bli soldat nästan hela mitt liv, visst känns det för jävligt att behöva vänta? Har du någon träningsbakgrund alls? Om inte så tycker jag att du ska börja omgående att träna styrka och kondition. Ett tips är varannan dag styrka och varannan dag kondition med vila när du behöver. Ta det lugnt om du inte tränat innan. Kan PM:a mitt träningsschema om du vill, dock kan det vara lite för påfrestande om du aldrig tränat innan. Vad för typ av tjänst är du intresserad av?

Oj, borde tagit med att jag tränat massor tidigare. Bland annat hockey i flera år och nu när jag slutat så har det varit gym!

Skicka gärna ditt schema! Alltid kul att prova nya saker.

Jag är intresserad utav flygvapnet och framför allt stridspilot! Hoppas verkligen att man kommer in dit!
Inge fel på ögonen, ingen allergi, 174cm, 70kg.
Dock skall det tränas stenhårt och seriöst nu tills nästa sommar så man har en topp kondition och styrka!

Vad har du själv tänk för tjänst?
2012-09-24, 15:46
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Oj, borde tagit med att jag tränat massor tidigare. Bland annat hockey i flera år och nu när jag slutat så har det varit gym!

Jag är intresserad utav flygvapnet och framför allt stridspilot! Hoppas verkligen att man kommer in dit!
Dock skall det tränas stenhårt och seriöst nu tills nästa sommar så man har en topp kondition och styrka!

Verkar som om vi är 3st som är -94 och tänker söka direkt efter skolan. Som ovan sagt varannan dag styrka och varannan kondition. Jag själv förnärvarande kör styrka söndag-tisdag-torsdag samt kondition måndag-onsdag-fredag och jag vilar på lördagen.

Lycka till båda två!
2012-09-24, 16:43
Medlem
Citat:

PM skickat!
Trevligt, stridspilot är riktigt häftigt faktiskt!
Jag är intresserad av AJB, K3 och AMF1. Främst luftburna på K3.

Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Verkar som om vi är 3st som är -94 och tänker söka direkt efter skolan. Som ovan sagt varannan dag styrka och varannan kondition. Jag själv förnärvarande kör styrka söndag-tisdag-torsdag samt kondition måndag-onsdag-fredag och jag vilar på lördagen.

Lycka till båda två!

Härligt med lite fler jämngamla! Ja, varannan dag funkar bäst tycker jag, då hinner man bli lagom utvilad innan varje träningspass.
Vad är du intresserad av för tjänst?
Lycka till själv!
2012-09-24, 16:59
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric

Lycka till båda två!

Grymt att läsa! Är verkligen noll från de jag känner som tänker göra GMU eller som ens har något intresse alls för FM.

Lycka till dig själv med!
2012-09-24, 17:31
Medlem
Citat:
Visst, har inte tränat aktivt och impulsivt senaste tiden, trots allt så svarade jag bra på alla frågor förutom att jag är tvungen till kontaktlinser (men som endast var krav för pilot m.m?) samt att jag är glutenallergiker. Sedan att jag är något snäppt bättre i styrke och kondition än andra personer i samma kön och ålder.
Annars var det 10+ år som jag tänkt inom försvarsmakten m.m.

Ska träna sönder nu in till nästa intagning och då ska jag ta fullt på allt, även styrka och kondition.

Men det jag undrar är om alla som kommer in på mönstring, om hur fan dom svarat? Dom måste väl ha perfekt syn och starkast i landet eller vad? Ljuger folk när dom svarar på frågorna?

[edit]
På motivering står:

Den utbildning som du har visat intresse för ställer särskilda kra på bland annat din hälsa och andra personliga förutsättningar. Svaren som du gett i ndersökningen Rekryttest har resulterat i att Försvarsmakten bedömt att du tyvärr inte uppfyller kraven för utbildningen.

Ändå tog jag soldat som första hand, det behöver man väl inte ha bra syn till?

Va???

Det stod ju bara vilken utbildning skulle du tänka dig vara intresserad av, har fan 0 koll på 99% av dem, men kryssade i jägare för det är jag ju faktiskt intresserad av även då jag inte kan komma in på det för jag är allergisk. Trodde fan inte att de skulle kunna säga nej till att låta mig mönstra för att jag visat intresse för något, trodde det var därför man fick prata med en Yrkesvägledare i slutet av mönstringen......... Vaffan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in